سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:22 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

خانم مکرمه حضرت اُم‌ُّ الْبَنین‌(علیهاالسلام) بانوی نورانی مدینه

1-چرا شخصیت و کارهای ام البنین در تاریخ، کامل ثبت نشده؟

گمنام ماندن برخی از شخصیت‏های تاریخی مانند: ام البنین و ... به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی زمان آناناست. بنا به دلایلی که تحلیل کامل آن با بررسی تاریخ خلفا و زمامداران اموی میسر است حکومت‏های غاصب همواره سعی در پنهان کردن شخصیت چنین افرادی داشتند و نمیخواستند که آنان به عنوان الگو در جامعه مطرح شوند. از همین رو میبینیم اخبار زیادی از چنین شخصیت‏هایی به دست ما نرسیده و در آن زمان ثبت نشده است.البته دلیل دیگر آن نیز کمبود تحقیق و بررسی تاریخی در جامعه ماست که خود داستان دیگری است.

2- نام نام پدر نام شوهر قبیله و  نام مادر حضرت اُم‌ُّ الْبَنین چه بوده است ؟

اُم‌ُّ الْبَنین‌، فاطمه‌ بنت‌ حزّام‌، همسر دوم‌ امیرالمؤمنین‌ على‌ بن‌ ابى‌طالب‌(ع‌). پدرش‌ ابوالمجْل‌ حزّام‌ بن‌ خالد، از قبیلة بنى‌ کلاب‌ (طبری‌، 5/153) و مادرش‌ لیلى‌ یا ثمامه‌ دختر سهیل‌ بن‌ عامر بن‌ مالک‌ بود (نک: ابن‌ عنبه‌، 356؛ غفاری‌، 174). و سپس در مورد جد مادرى ام‏ البنین، ابوبراء عامر بن ‏مالک، که در آن روز از جهت دلاورى و شجاعت کم‏ نظیر بود مى ‏گوید«ابوبراء عامر بن ‏مالک جد دوم فاطمه کلابیه از شجاعت در میان قبایل عرب بى‏ نظیر است و کسى را شجاعتر از او جز حضرتت نمى ‏شناسم از این‏رو او را بازى ‏کننده با شمشیرها (ملاعب الاسنة) مى‏ نامند.» گویى نگاه نافذ على از مرز زمانها عبور کرده و کربلا را با همه سختیهایش مى ‏بیند و براى یارى حسین(ع) از امروز در پى مادرى شجاع از خاندان شجاع و دلیر است تا فرزندى چونان عباس، پدر فضیلتها، به دنیا آورد و او یاریگر حسین در کربلاباشد. «حزام بن‏ خالد بن ‏ربیعة بن‏ وحید بن ‏کعب بن‏ عامر بن ‏کلاب‏» پدر ام‏البنین است مردى شجاع و دلیر و راستگو که از صفات ویژه او اکرام به میهمان و منطق قوى اوست. تاریخ ویژگیهاى این مرد بزرگ را به مناسبتهاى گوناگون چون جریان خواستگارى ام‏ البنین و ازدواج حضرت على(ع) ذکر مى ‏کند. مادر بزرگوار ام‏ البنین، «ثمامه (یا لیلى) دختر سهیل بن ‏عامر بن ‏جعفر بن ‏کلاب‏» است که در تربیت فرزندان کوشا بوده و تاریخ از وى چهره درخشانى را به تصویر کشیده است. بینش عمیق، دوستى باء;ء فرزندان در کنار وظیفه مهم مادرى و چونان معلمى دلسوز آموختن باورهاى اعتقادى و مسایل مربوط به همسردارى و آداب معاشرت با دیگران از جمله ویژگیهاى خاص این بانو است.




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:21 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

3- صفات و ویژگیهاى فردى این بانوی کریمه چیست؟

«ام ‏البنین، فاطمه کلابیه‏»، یکى از مادران برجسته تاریخ است که زندگى او مالامال از عشق به ولایت و امامت ‏بوده و در تربیت فرزندان دلیر و شجاع و با ادب چون عباس بن ‏على (علیه السلام) بسیار موفق بوده است. تولد و رشد او در خاندان با اصالت و شجاع، صفات و ویژگیهاى فردى این بانو و صبر و بردبارى در خانه امامت و تربیت فرزندانى که همگى پیرو امام خویش بوده و تا آخرین لحظات زندگى خویش دست از ولایت نکشیده ‏اند و پیام ‏رسانى و مبارزه سیاسى این بانوى کریمه (سلام الله علیها) همه و همه نشان از مجد و عظمت وى دارد.

4- ام‌ّ البنین‌ در فرهنگ‌ عامه چگونه شناخته شده است؟

حضرت‌ فاطمة ام‌البنین‌ - که‌ نزد عامة مردم‌ ایران‌ به‌ مادر حضرت‌ عباس‌ شناخته‌ شده‌، و به‌ «ام‌ البنین‌» معروف‌ است‌ - در میان‌ زنان‌ مسلمان‌ شیعه پایگاه‌ قدسى‌ و منزلت‌ والایى‌ دارد. زنان‌ ایرانى‌ برای‌ این‌ بانوی‌ بزرگوار ارزش‌ نمادی‌ ویژه‌ای‌ قائلند و برای‌ برآورده‌ شدن‌ آرزوها و حاجتها و سامان‌ گرفتن‌ کارها و بالا بردن‌ نیروی‌ شکیبایى‌ خود در تحمل‌ مصایب‌ و رنجها به‌ او توسل‌ مى‌جویند.

5- در کتب تاریخی نام چند تن از مادران آن بانوی کریمه ذکر شده است؟

در بسیارى از کتب تاریخى نام یازده تن از مادران وى ذکر شده است که همگى از خانواده ‏هاى شریف و اصیل عرب بوده‏ اند و به واقع مصداق بارز «شجره طیبه » مى ‏باشند شجره‏ اى که اصل آن در زمین است و فرع آن در آسمانها و حاصل و نتیجه این درخت پاک همانا عباس بن ‏على و عثمان و لبید شاعر و ابوبراء بن‏عامر و ... بوده ‏اند.

6- پیوند مقدس حضرت امیر المومنین علی (ع) با ام البنین (ع) چگونه شکل گرفت ؟

پیامبر گرامى فرمود: اى مردم! برحذر باشید از سبزه‏ زارى که بر روى مزبله (منجلاب) مى‏ روید. سؤال شد از حضرت: سبزه ‏زارى که بر مزبله بروید چیست؟ حضرت فرمود: زن زیبارویى که در خانواده پلید و نادرست رشد کرده باشد. از این ‏روست که على بن ‏ابى طالب(ع) آنگاه که قصد ازدواج دارد به برادر خویش، عقیل بن ‏ابى طالب که در علم «انساب‏» معروف بود و ذهن و سینه‏ اش گنجینه‏ اى از اسرار خاندان گوناگون عرب بوده مى ‏فرماید: «زنى را براى من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسرى شجاع و سوارکار به دنیا آورد.» و عقیل در پاسخ برادر گفت: «با ام ‏البنین کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب شجاعتر از پدران و خاندان وى نیست.» چنانچه رسول رحمت(ص) مى ‏فرماید: «کسى که با زنى به خاطر مال او ازدواج کند خداوند او را به حال خود وا مى ‏گذارد و کسى که به خاطر زیبایى زنى با او ازدواج کند در او مسایل ناخوشایند مى‏ بیند و آنکه به خاطر دین زن با او ازدواج کند خداوند مال و زیبایى را هم براى او قرار مى ‏دهد (جمع مى‏ کند بین امتیازات.)»

وقتى عقیل به خواستگارى ام‏ البنین براى مولایش على بن‏ ابى طالب آمد با حزام بن‏ حالد، پدر او، در این باره صحبت کرد و «حزام‏» با کمال صداقت و راستگویى گفت: «شایسته امیرالمؤمنین یک زن بادیه نشین با فرهنگ ابتدایى بادیه‏ نشینان نیست. او با یک زن که فرهنگ بالاترى از سایر زنان  دارد باید ازدواج کند و این دو فرهنگ با هم فرق دارند.» عقیل پس از شنیدن سخنان وى گفت: امیرالمؤمنین از آنچه تو مى ‏گویى خبر دارد و با این اوصاف میل به ازدواج با او دارد. پدر ام ‏البنین از عقیل مهلت‏ خواست تا از مادر دختر، ثمامه بنت‏ سهیل، و خود دختر سؤال کند و به او گفت: زنان بیشتر از روحیات و حالات دخترانشان آگاه هستند و مصلحت آنها را بیشتر مى ‏دانند.» وقتى پدر ام‏ البنین به نزد همسر و دخترش برگشت دید همسرش موهاى ام ‏البنین را شانه مى‏ زند و او از خوابى که شب گذشته دیده بود براى مادر سخن مى ‏گفت.

 




موضوع مطلب :


پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:19 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

7- خوابی که ام البنین (ع) شب قبل از خواستگاری دیده بود چه بود؟

براى مادر سخن مى ‏گفت: مادر خواب دیدم که در باغ سرسبز و پردرختى نشسته‏ ام. نهرهاى روان و میوه ‏هاى فراوان در آنجا وجود داشت. ماه و ستارگان مى ‏درخشیدند و من به آن‏ها چشم دوخته بودم و در باره عظمت آفرینش و مخلوقات خدا فکر مى ‏کردم. در مورد آسمان که بدون ستون بالا قرار گرفته است و همچنین روشنى ماه و ستارگان ... در این افکار غرق بودم که ماه از آسمان فرود آمد و در دامن من قرار گرفت و نورى از آن ساطع مى ‏شد که چشمها را خیره مى‏ کرد. در حال تعجب و تحیر بودم که سه ستاره نورانى دیگر هم در دامنم دیدم. نور آنها نیز مرا مبهوت کرده بود. هنوز در حیرت و تعجب بودم که هاتفى ندا داد و مرا با اسم خطاب کرد من صدایش را مى ‏شنیدم ولى او را نمى‏ دیدم گفت:

«فاطمه مژده باد تو را به سیادت و نورانیت. به ماه نورانى و سه ستاره درخشان پدرشان سید و سرور همه انسانهاست‏ بعد از پیامبر گرامى و اینگونه در خبر آمده است.»

پس از خواب بیدار شدم در حالى که مى ‏ترسیدم. مادرم! تاویل رؤیاى من چیست؟!» مادر به دخترک فهیمه و عاقله خود گفت:

«دخترم رؤیاى تو صادقه است اى دخترکم به زودى تو با مرد جلیل ‏القدرى که مجد و عظمت فراوانى دارد ازدواج مى ‏کنى. مردى که مورد اطاعت امت ‏خود است. از او صاحب 4 فرزند مى ‏شوى که اولین آنها مثل ماه چهره ‏اش درخشان است وسه تاى دیگر چونان ستارگانند.»

پس از صحبتهاى دوستانه و صمیمانه مادر و دختر، حزام بن ‏خالد وارد اتاق شد و از آنها در مورد پذیرش على(ع) سؤال کرد و گفت:

آیا دخترمان را شایسته همسرى امیرالمؤمنین(ع) مى ‏دانى؟ بدان که خانه او خانه وحى و نبوت و خانه علم و حکمت و آداب است اگر او را (دخترت را) اهل و لایق این خانه مى ‏دانى - که خادمه این خانه باشد - قبول کنیم و اگر اهلیت در او نمى ‏بینى پس نه؟ همسر او که قلبى مالامال از عشق به امامت داشت گفت: اى «حزام‏» به خدا سوگند من او را خوب تربیت کردم و از خداى متعال و قدیر خواستارم که او واقعا سعادتمند شود و صالح باشد براى خدمت ‏به آقا و مولایم امیرالمؤمنین(ع) پس او را به على بن ‏ابیطالب، مولایم، تزویج کن.

اگر چه خواب حجت نیست و جهت امور مهمى مثل ازدواج نمى‏ توان تنها به خوابها اکتفا کرد ولى راهنماى خوبى براى رسیدن به مقصود مى ‏باشد اگر بیننده خواب مهذب باشد و طهارت ظاهرى و باطنى را حفظ کند و اندیشه‏ هاى شیطانى و خطورات ذهنى پراکنده نداشته باشد خوابهاى او داراى تعبیر و تاویل مناسبى خواهد بود. ام ‏البنین از شخصیتهایى بود که این طهارت را داشته و همواره در رفتار و کردار خویش راه صحیح و مناسب را پیش مى ‏گرفته است و از این رو رؤیاى او به این زیبایى لباس واقعیت و حقیقت مى ‏پوشد و چهار پسر براى سید عالمیان على(ع) مى ‏آورد که یکى قمر بنى ‏هاشم مى ‏شود و دیگران نیز ستارگان آسمان ولایت و امامت هستند اینگونه ازدواج آسمانى این دو بزرگوار صورت مى ‏گیرد و در طول زندگى مشترک همواره اطاعت و احترام و تکریم و ملاطفت در مورد فرزندان على(ع) از سوى ام‏ البنین مشهود بوده است.

 




موضوع مطلب :


پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:18 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

ام‏ البنین(س)،مادر مهتاب

خورشید همواره در چشمان مادرانى طلوع مى ‏کند که به دور دستها خیره شده ‏اند و براى فرداها مردان و زنانى مى ‏پرورانند تا در زمین، این امانت الهى، جانشینى آسمانى باشند.

دامان تربیت مادران مهد پرورش انسانهاى پاک و خدایى است و ما با نگاهى درس ‏آموز از زندگانى این مادران توشه معرفت‏ برمى ‏چینیم.

یکى از مادران برجسته تاریخ «ام ‏البنین، فاطمه کلابیه‏» است که زندگى او مالامال از عشق به ولایت و امامت‏بوده و در تربیت فرزندان دلیر و شجاع و با ادب چون عباس بن‏ على(ع) بسیار موفق بوده است. تولد و رشد او در خاندان با اصالت و شجاع، صفات و ویژگیهاى فردى این بانو و صبر و بردبارى در خانه امامت و تربیت فرزندانى که همگى پیرو امام خویش بوده و تا آخرین لحظات زندگى خویش دست از ولایت نکشیده‏ اند و پیام‏ رسانى و مبارزه سیاسى این بانوى کریمه همه و همه نشان از مجد و عظمت وى دارد. اینک پژوهشى کوتاه در زندگى این پاک بانوى عرب داریم تا از زلال صفات او قطره‏ اى معرفت‏ یابیم و خویش را در مسیر کمال قرار دهیم.

8- چند ویژگى مهم در خاندان و تبار پاک ام ‏البنین را نام ببریدکه ثمره ی آن در وجود عباس(ع) به ظهور رسید ؟

الف: شجاعت و دلاورى که در کربلا زیباترین چهره خویش را نمایاند.

ب: ادب و متانت و عزت نفس که در زندگانى 34 ساله عباس بن‏ على به وضوح دیده مى ‏شود.

ج: هنر و ادبیات که ام ‏البنین از «دایى‏» خویش لبید شاعر به ارث برده بود و فرزند عزیزش عباس(ع) از مادر ادیبه خود. [البته شاعران دیگرى در این خاندان مى ‏زیسته‏ اند.]

د: ایثارگرى و احترام به حقوق دیگران که نمود آن در عشق به ولایت و امامت متجلى شد.

ه: وفا و پایبندى به تعهدات.

مهمترین درسى که از ازدواج حضرت على(ع) و ام ‏البنین، مى ‏آموزیم داشتن معیارهاى منطقى و صحیح در انتخاب همسر آینده است.

صحیفه صفات

آنچه در آدمى الگویى کامل براى نسلهاى آینده مى ‏سازد وجود صفات نیک و اخلاق برجسته در صحیفه وجود آنان است.

9- مجموعه صفات ام‏ البنین از زبان شهید ثانى، زین ‏الدین چه بوده است ؟

شاید بتوان گفت مجموعه صفات ام‏ البنین در ضمن یک جمله زیبا و مختصر از زبان شهید ثانى، زین ‏الدین، ذکر شده است آنجا که این عالم فرهیخته و اندیشمند مى ‏گوید:

 «ام البنین از بانوان با معرفت و پر فضیلت‏ بوده و نسبت ‏به اهل بیت(ع) معرفت و محبت‏ خالص و شدید داشته است و نزد آنان مقام و منزلت ‏بالایى داشت.»

 




موضوع مطلب :


پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:17 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

10- از دانش و دانایى حضرت ام البنین (ع) چه می دانیم؟

از ویژگیهاى مهم زندگى انسانهاى برجسته، علم و دانش آنان است که بسان نورى درخشان جداکننده حق از باطل است و سرچشمه جوشان این نعمت الهى علمى است که از خداوند متعال، معلم اول، آموخته و مى ‏آموزند..

زندگانى ام‏ البنین همواره با بصیرت و نور دانش همراه بوده است و این ویژگى والا در جاى جاى کتب تاریخى ذکر شده است و ما را با عظمت این بانوى عالمه و فاضله آشنا مى ‏سازد.

علاقه ام ‏البنین به اهل بیت(ع) و بصیرت دینى او به امامت‏ به قدرى بود که در باره او مى‏ نویسند

براى عظمت و معرفت و بصیرت ام ‏البنین کافى است که او هر گاه بر امیرالمؤمنین وارد مى‏ شد و حسنین مریض بودند با ملاطفت و مهربانى با آنها صحبت مى ‏کرد و از صمیم قلب با آنها برخورد مى ‏کرد چونان مادرى مهربان و دلسوز.

او همسرش را تنها همسر نمى ‏دانست که قبل از همسر او را امام و «ولى‏» خویش مى‏ داند و همچنین به این دو بزرگوار، حسنین، به جهت عشق به امامت و ولایت و به خاطر اتصال آنها با ولى خویش اینچنین محبت و ارادت نشان مى‏ دهد.

یکى دیگر از مظاهر بصیرت و بینش این بانو که مبتنى بر علم و معرفت اوست جریان صحبت او با «بشیر» است. «بشیر» پس از واقعه کربلا به مدینه باز مى‏ گردد و از وقایع جانسوز کربلا و کربلاییها براى اهل مدینه سخن مى ‏گوید. مورخان مى ‏نویسند: پس از واقعه کربلا بشیر در مدینه ام ‏البنین را ملاقات مى ‏کند تا خبر شهادت فرزندانش را به او بدهد. ام‏ البنین پس از دیدن وى مى ‏گوید: از حسین(ع) مرا خبر بده. بشیر مى‏ گوید: عباس را کشتند. ام ‏البنین باز مى ‏گوید: از حسین(ع) مرا خبر بده. و به همین ترتیب خبر شهادت هر چهار فرزند بزرگوارش را به او مى ‏دهد. ام‏ البنین با صبر و بصیرتى بى‏ نظیر مى ‏گوید: «یا بشیر اخبرنى عن ابى عبدالله الحسین(ع). اولادى و من تحت الخضراء کلهم فداء لابى عبدالله الحسین(ع).» اى بشیر خبر از [امام من]اباعبدالله الحسین بده فرزندان من و همه آنچه زیر این آسمان مینایى است فداى اباعبدالله(ع) باد. و آنگاه که بشیر خبر شهادت مولا و امام او، حسین بن‏ على(ع) را مى ‏دهد آهى کشیده و با دنیایى از غم و اندوه مى ‏گوید: آه که بندهاى (رگهاى) قلبم را پاره پاره کردى. این نهایت‏ بینش و بصیرت و علم و دانایى است که محور زندگى فردى امام و مولاى او باشد. کمال بندگى و عبادت نیز همین است که آدمى خود و تعلقات خود را در جهت‏ خواست محبوب ازلى، خداوند یکتا، فدا کرده و از آنها بگذرد.

11 - بینش و بینایى بانو ام البنین (س) چگونه بود؟

افق فکرى و نگرش ام‏ البنین آنقدر بالا و والاست که فرزندانى چون عباس را که خود یگانه دهر بود قربانى آرمانها و اندیشه‏ هاى آسمانى امام و مولاى خویش، حسین(ع)، مى ‏کند و اگر آه و سوزى براى مظلومیت مى‏ کشد آهى است‏بر مظلومیت‏ حسین(ع).

علامه مامقانى در کتاب تنقیح المقال مى ‏نویسد: علاقه و ارادت او [ام‏البنین] به حسین(ع) به علت امر امامت‏ بود و اینکه به فرض سلامت ‏حسین مرگ چهار فرزند برومندش را بر خود آسان و قابل تحمل مى‏ دانست نشانه بالا بودن درجه ایمان اوست و من او را از نیکان به حساب مى ‏آورم.

 تبلور این عشق به ولایت و پیروى از امام و پیشوا تا مرز از دست دادن جان خود و عزیزان در وجود فرزندان برومند و دلیر این بانوى ولایى بود. به ویژه عباس بن ‏على که فرزند بزرگ او بوده و بیشتر صفات مادر را داراست.

 




موضوع مطلب :


پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:16 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

12- وفا داری خانم ام البنین نسبت به شوهرش چگونه بوده است ؟

فاطمه کلابیه بنا به نقل تاریخ دومین یا سومین همسر على بن‏ ابى طالب(ع) بوده است. آنچه در زندگى مشترک این دو بزرگوار مطرح است‏ حس وفادارى به یکدیگر و احترام متقابل مى ‏باشد.

13- هنگام شهادت حضرت علی (ع)  عباس بن علی (ع) چند سال داشت؟

در هنگام شهادت مولا على بن ‏ابیطالب(ع) فرزند بزرگ ام ‏البنین، عباس بن‏ على، کمتر از15 سال سن داشت و همراه با برادرانش که کوچکتر از وى بودند در دوران کودکى پدر بزرگوار خویش را از دست داده و غبار یتیمى بر سیمایشان نشسته بود.

این زن فداکار و ایثارگر جوانى و نیروى خویش را صرف تربیت و حفظ فرزندان خانه ولایت نموده و چونان گذشته خود را وقف فرزندان فاطمه زهرا(س) نیز مى‏ کرد و بسان مادرى مهربان و دلسوز در خدمت آنها بود. وفادارى ام ‏البنین به همسر بزرگوار خویش به حدى است که پس از شهادت حضرت على(ع) با آنکه جوان بوده و از زیبایى ویژه نیز برخوردار مى ‏باشد تا پایان عمر ازدواج نکرده و همسر دیگرى را اختیار نمى ‏کند. این همسر شهید ایثارگونه به تربیت فرزندان على(ع) مشغول بوده و بذر عشق و محبت و ایثار در وجود آنها مى ‏افشاند.

14 - نگرش سیاسى آن بانوی کریمه چگونه بود؟

از ویژگیهاى بسیار مهم ام‏ البنین توجه به زمان و مسایل مربوط به آن است. وى پس از واقعه عاشورا از مرثیه ‏خوانى و نوحه‏ سرایى استفاده کرده تا نداى مظلومیت کربلائیان را به گوش نسلهاى آینده برساند.

ام البنین براى عزادارى هر روز همراه نوه ‏اش عبید الله (فرزند عباس علیه السلام) به بقیع می رفت و نوحه می ‏خواند و می ‏گریست و این اشعار را زمزمه می ‏کرد: یا من رأى العباس کر على جماهیر النقد و وراه من ابناء حیدر کل لیث ذى لبد أنبئت أن ابنى أصیب برأسه مقطوع ید ویلى على شبلى امال‏ برأسه ضرب العمد لو کان سیف فى ید (یدى) لما دنا منه احد

اى آن که عباس را دیدى، که بر گروه بیچارگان حمله می ‏کرد، و دنبال او از فرزندان حیدر (على علیه السلام) جنگاورانى بودند، که هر یک یال و کوپالى داشتند، خبردار شدم که بر سر پسرم آسیب وارد شد، در آن حال که دستش قطع بود، واى بر من که ضربه عمود سرش را خم کرد،(عباسم) اگر شمشیرت در دستت بود، هرگز کسى به تو نزدیک نمى شد.

و آنگاه که در عزاى فرزندان شجاع و دلیر خود مى ‏گریست مى‏ گفت: «دیگر مرا ام‏ البنین مخوانید زیرا که (این نام) مرا به یاد شیران بیشه مى‏ اندازد. من پسرانى داشتم که به نام آنها مرا ام ‏البنین مى‏ خواندند اما دیگر فرزندى (پسرى) ندارم.»

به راستى وقتى قبر مطهر عباس(ع) و برادرانش در کربلاست چرا ام ‏البنین به بقیع مى ‏رود؟

آیا به این معنا نیست که مردم در آنجا اجتماع مى‏ کنند؟ و آیا به خاطر این نیست که بزرگان اسلام و پیشینه اسلامى مردم در این خاک خفته ‏اند و در آنجا مردم به یاد حماسه‏ هاى جوانمردان صدر اسلام مى‏ افتادند؟ خواندن اشعار براى عزادارى گاه جنبه ‏هاى دیگرى دارد. ام ‏البنین با این اشعار هم حماسه کربلا و شجاعت پسران خود و مظلومیت‏ حق را به مردم زمان خود و آیندگان معرفى مى ‏کرد و هم تاریخ کربلا را واگویه مى‏ کرد و در قالب عزادارى و مرثیه‏ سرایى نوعى اعتراض به حکومت وقت مى ‏کرد و مردم که اطراف او اجتماع مى ‏کردند نسبت‏به عمال بنى‏ امیه متنفر و منزجر مى ‏شدند.

 




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:15 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

چرا فرزند عباس، عبیدالله، را همراه خود مى ‏برد؟

مسئله مهم دیگر اینکه: آیا این عمل براى این نبود که نسل آینده را نسبت ‏به حقایق آگاه و بینا کند؟ آیا این یک تربیت‏ سیاسى برای جوانان نبود؟ آیا او در صدد این نبود که پیام عاشورا را به مردم ابلاغ کند و پرچمدار این پیام‏رسانى همانا فرزند علمدار حسین(ع)، عبیدالله، نباید باشد؟ ام‏ البنین، این شجاعترین زن بنى‏ کلاب، که از پیام‏ آوران کربلاست چونان زینب، دختر على(ع)، رسالتى بر دوش دارد و اکنون به انجام آن رسالت مهم و ویژه همت مى ‏گمارد. گفتنى است که عبیدالله بن‏ عباس به همراه مادرش لبابه در کربلا حضور داشت و سند زنده ‏اى براى بیان وقایع عاشورا بود.

15- از عروج عرشى این بانوی مکرمه  چه می دانیم؟

زندگى سراسر مهر و عاطفه و مبارزه ام ‏البنین رو به پایان بود. او به عنوان همسر شهید، رسالت‏ خویش را به خوبى به پایان رسانید و فرزندانى تربیت کرد که فدایى ولایت و امامت‏ بودند و هر 4 تن در در کربلا قربانى آرمانهاى «ولى‏» و «امام‏» خویش شدند و بدین وسیله بر صحیفه تربیت ام‏البنین امضاى سبز مولاى متقیان على(ع) قرار گرفت. پس از کربلا بار رسالت ‏سیاسى و اجتماعى خویش را به دوش گرفت و پیامهاى مهم کربلا را به فرداها صادر کرد و ارزشهاى معنوى این حماسه عرفانى را زنده نگاه داشت. این همسر شهید، مادر چهار شهید و طلایه‏ دار پیام ‏آوران کربلا پس از حضرت زینب (سلام الله علیها) که لحظه لحظه عمر خویش را با خداى خود معامله کرد و لحظه ‏اى خطا و انحراف در زندگى وى راه نیافت در سال 64یا 70  ه.ق دار فانى را وداع گفت  و در قبرستان بقیع در کنار سبط رسول خدا (صلوات الله علیه)، امام حسن (علیه السلام)، و فاطمه بنت‏ اسد و دیگر چهره‏ هاى درخشان شریعت محمدى (صلوات الله علیه) به خاک سپرده شد. اگر چه جسم او در خاک است اما روح بلند او و صفات کریمه و عظیمه وى نام او را به بلنداى آفتاب زنده نگاه داشته است و در پرتو صفات این بانوى فاضله انسانهایى تربیت‏ شده‏ اند که در تاریخ مانا و ماندگار خواهد بود.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) از این بانوی گرامی، صاحب چند پسر شدند؟

امیرالمؤمنین (علیه السلام) از این بانوی گرامی، صاحب چهار پسر به نام های عباس، عثمان، جعفر و عبدالله شد. هر چهار برادر به امام خویش، حسین (علیه السلام) وفادار بودند. فرزند نخستشان، حضرت عباس (علیه السلام)، مولود پاک و زیبایی به نام قمر پرفروغ بنی هاشم، علمدار کربلاست که قدوم مبارکش زیبنده و چشم و چراغ خاندان اهل بیت بود و به یقین خداوند سبحان با خلقت عباس زیباترین هدیه را به بشریت عطا فرمود، و الحق جمال و جلال و وقار و فداکاری اش مبین همه خوبی ها و مهربانی هاست. این بانوی بزرگوار فرزندانى تربیت کرد که فدایى ولایت و امامت‏ بودند و هر 4 تن در کربلا قربانى آرمانهاى «ولى‏» و «امام‏» خویش شدند و بدین وسیله بر صحیفه تربیت ام‏ البنین (سلام الله علیها) امضاى سبز مولاى متقیان على (علیه السلام) قرار گرفت.

 




موضوع مطلب :


پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:15 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

16- ایمان عمیق این بانو چگونه تبیین میگردد؟

ام‌ البنین‌ در واقعة کربلا حضور نداشت‌، اما ایمان عمیق این بانو را از این جا روشن می‌شود که هنگامى‌ که‌ کاروان‌ سفر کربلا وارد مدینه‌ ‌شد و بشیر به مدینه آمد و خبر شهادت هر چهار فرزندش را به او داد ، او گفت‌ از حسین‌(ع‌) برایم‌ بگویید. چون‌ شنید که‌ 4 فرزندش‌ همراه‌ حسین‌(ع‌) کشته‌ شده‌اند، گفت‌: ای‌ کاش‌ فرزندانم‌ و تمامى‌ آنچه‌ در زمین‌ است‌ فدای‌ حسین‌ مى‌شد و او زنده‌ مى‌ماند. این‌ سخن‌ او را دلیل‌ اخلاص‌ کامل‌ او به‌ اهل‌ بیت‌ و امام‌ حسین‌(ع‌) دانسته‌اند (همو، 496-497؛ محلاتى‌، 3/293). آورده‌اند که‌ زینب‌ (ع‌) پس‌ از ورود به‌ مدینه‌ به‌ دیدار ام‌البنین‌ رفت‌ و شهادت‌ فرزندان‌ او را به‌ وی‌ تعزیت‌ گفت‌ (موسوی‌، 16)، و این‌ از منزلت‌ بلند ام‌البنین‌ حکایت‌ دارد.

17 - توسل جویی به آن بانوی کریمه چگونه انجام می شده است؟

توسل‌جویى‌: قرنهاست‌ که‌ زنان‌ شیعه‌ برای‌ دور کردن‌ بلا و نقمتى‌ و دست‌ یافتن‌ به‌ خواسته‌ و نعمتى‌ به‌ این‌ خاتون‌ بزرگوار توسل‌ مى‌جویند و از او طلب‌ یاری‌ و مرادخواهى‌ مى‌کنند. توسل‌ به‌ ام‌البنین‌ معمولاً از طریق‌ نذر (ه م‌) و دادن‌ نذریهایى‌ مانند انداختن‌ سفرة نذری‌ (ه م‌)، پختن‌ آش‌ و حلوای‌ نذری‌، و خیر کردن‌ خرما در راه‌ خدا و به‌ نام‌ او صورت‌ مى‌پذیرد. مردم‌ با برگذاری‌ اینگونه‌ مراسم‌ و شعایر دینى‌ معتقدند که‌ مى‌توانند ارواح‌ مقدسان‌ را به‌ یاری‌ بطلبند و با کمک‌ آنها تنگیها و مصایب‌ زندگى‌ را از میان‌ بردارند. این‌ مراسم‌ و شعایر یک‌ واقعیت‌ اجتماعى‌ است‌ و بخشى‌ از حیات‌ دینى‌ و زندگى‌ معنوی‌ مردم‌ مسلمان‌ در جامعه‌های‌ سنتى‌ را شکل‌ مى‌دهد و کارکردی‌ روانى‌ - اجتماعى‌ در انسجام‌ نظام‌ زندگى‌ و پاسخ‌گویى‌ به‌ خواستها و انتظارات‌ عاطفى‌ برگذارکنندگان‌ مراسم‌ دارد.

در اهدای‌ نذری‌ به‌ ام‌ البنین‌، یا هر شخصیت‌ مقدس‌ دیگر، عقیده‌ و عمل‌ِ صاحب‌ نذر، و اسباب‌ و مواد نذری‌ نقشى‌ مهم‌ و اساسى‌ میان‌ نذر دهنده‌ و نذر گیرنده‌ دارد. وضع‌ و حالت‌ احساسى‌ و معنوی‌ و قصد و نیت‌ خالص‌ و پاک‌ نذر دهنده‌، پاکیزه‌ و حلال‌ بودن‌ اسباب‌ و خوراکیهای‌ نذری‌، ادعیه‌ و اوراد مخصوص‌ آیینهای‌ نذری‌ و توسل‌، و کامل‌ و دقیق‌ انجام‌ دادن‌ اعمال‌ مربوط به‌ مراسم‌ و شعایر نذر و نیاز، صاحبان‌ نذر را در نزدیکى‌ به‌ مقدسان‌ و رسیدن‌ به‌ آرمانها و آرزوهایشان‌ کمک‌ مى‌کند.

 




موضوع مطلب :


پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:14 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

18 - سفرة ام‌ البنین‌چگونه است ؟

سفرة ام‌ البنین‌: این‌ سفره‌ در میان‌ مردم‌ برخى‌ از شهرها و آبادیهای‌ ایران‌ به‌ «سفرة مادر حضرت‌ ابوالفضل‌» یا «سفرة مادر حضرت‌ عباس‌» نیز شهرت‌ دارد. سفره‌ای‌ به‌ نام‌ «بى‌ بى‌ سه‌شنبه‌» را نیز در جاهایى‌، مانند خراسان‌ (شکورزاده‌، 28) به‌ حضرت‌ فاطمة ام‌البنین‌، و در جاهایى‌ دیگر مانند شاهرود (شریعت‌زاده‌، 2/390-394) به‌ حضرت‌ فاطمة زهرا (ع‌) نسبت‌ داده‌اند و به‌ نام‌ آن‌ دو بى‌بى‌ «سفرة ام‌البنى‌» و «سفرة حضرت‌ فاطمه‌» نامیده‌اند.

در پندار عامه‌، بى‌بى‌ سه‌شنبه‌ زنى‌ نیکوکار بوده‌ که‌ در روز سه‌شنبه‌ زاده‌ شده‌، و سه‌شنبه‌ ازدواج‌ کرده‌، و سه‌شنبه‌ نیز مرده‌ است‌ (اسدیان‌، 200؛ شکورزاده‌، 40). شاید منسوب‌ کردن‌ سفره‌های‌ حضرت‌ فاطمة زهرا و فاطمة ام‌ البنین‌ به‌ بى‌بى‌ سه‌شنبه‌، به‌ این‌ سبب‌ بوده‌ است‌ که‌ در گذشته‌ سفره‌های‌ نذری‌ این‌ دو خاتون‌ را در روز سه‌شنبه‌ مى‌انداخته‌اند. هنوز هم‌ در بعضى‌ از مناطق‌ ایران‌، آش‌ ام‌ البنین‌ را در روز سه‌شنبه‌ مى‌پزند و سفره‌اش‌ را هم‌ در این‌ روز مى‌اندازند (همو، 29).

ام‌ البنین‌، این‌ مادر مقدس‌ مثالى‌ نیز در آیین‌ اهدای‌ نذری‌ با حضور خود همچون‌ یک‌ میانجى‌ نمادی‌ میان‌ آدمیزادگان‌ و پروردگار عمل‌ مى‌کند و زمینة نزدیکى‌ نذر دهندگان‌ را با خداوند برای‌ برآورده‌ شدن‌ حاجاتشان‌ و رهایى‌ آنان‌ از تنگى‌ و سختى‌ معیشت‌، فراهم‌ مى‌نماید.

19 - اسباب‌ و خوراکیهای‌ سفرة ام‌ البنین‌ چیست؟

اسباب‌ و خوراکیهای‌ سفرة ام‌ البنین‌، ساده‌تر و کمتر از سفرة حضرت‌ ابوالفضل‌ است‌. قرآن‌، شمع‌، آینه‌، جانماز، مهر، تسبیح‌ و کتاب‌ دعا از اسباب‌ مخصوص‌ سفره‌؛ کاچى‌، نان‌، پنیر، سبزی‌، ماست‌ و آجیل‌ مشکل‌گشا و خرما از خوراکیهای‌ نذری‌ سفره‌ است‌. آش‌ و حلوا و پلو و چند گونه‌ خوراکى‌ و میوة دیگر نیز از خوراکیهای‌ دیگر سفرة ام‌البنین‌ است‌ که‌ برخى‌ از آنها جنبة نذری‌، و برخى‌ دیگر جنبة تشریفاتى‌ دارد (نک: صفى‌نژاد، 401).

صاحبان‌ نذر، بنابر نیتهایى‌ که‌ مى‌کنند، سفره‌های‌ نذری‌ خود را پیش‌ یا پس‌ از بر آورده‌ شدن‌ حاجاتشان‌ مى‌اندازند و اهدا مى‌کنند. خوراکیهای‌ نذری‌ را صاحب‌ سفره‌، خود به‌ تنهایى‌ یا با مشارکت‌ زنان‌ حاجتمند و نذردار دیگر فراهم‌ مى‌کند. مشارکت‌ مردم‌ در انداختن‌ سفرة ام‌ البنین‌ به‌ اینگونه‌ است‌ که‌ هر کس‌ هر نوع‌ خوراکى‌ را که‌ نذر کرده‌ است‌، تهیه‌ مى‌کند و به‌ صاحب‌ سفره‌ مى‌دهد که‌ در سفره‌اش‌ بگذارد.

حلال‌ بودن‌ اسباب‌ و خوراکیهای‌ سفره‌ و پولى‌ که‌ این‌ اسباب‌ و خوراکیها با آن‌ فراهم‌ مى‌شود، همچنین‌ پاکیزگى‌ و مطهر بودن‌ زنان‌ شرکت‌ کننده‌ در پای‌ سفرة نذری‌ از شرایط بنیادی‌ در آیین‌ سفره‌های‌ نذری‌ است‌. برخى‌ نیز برای‌ فراهم‌ کردن‌ مواد خوراکیهای‌ نذری‌ سفره‌، دوشیزگان‌ نابالغى‌ را که‌ فاطمه‌ نامیده‌ مى‌شوند و در پندار عامه‌ پاک‌ و معصوم‌ انگاشته‌ مى‌شوند، برمى‌گزینند.

 




موضوع مطلب :


پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:13 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

20- آداب‌ سفره‌اندازی چیست؟

آداب‌ سفره‌اندازی‌: انداختن‌ سفرة ام‌ البنین‌ معمولاً زمان‌ معین‌ و مشخصى‌ ندارد و آن‌ را در هر روز از سال‌ و در هر موقع‌ از روز مى‌توان‌ انداخت‌. در بعضى‌ جاها، از جمله‌ خراسان‌، این‌ سفره‌ را در روز سه‌شنبه‌ مى‌اندازند. سفرة ام‌ البنین‌ را که‌ یک‌ سفرة پارچه‌ای‌ سفید است‌، در میان‌ اتاقى‌ در خانه‌ مى‌گسترند و اسباب‌ و خوراکیها را روی‌ آن‌ مى‌چینند.

 از آداب‌ سفره‌ نماز و دعاست‌. نماز سفره‌، دو رکعت‌ نماز حاجت‌ است‌ که‌ آن‌ را صاحب‌ سفره‌ و زنانى‌ که‌ حاجت‌ و نیازی‌ دارند، روی‌ سجاده‌ و در پای‌ سفره‌ مى‌خوانند. زنان‌ به‌ هنگام‌ نیت‌ کردن‌، حضرت‌ فاطمة ام‌البنین‌ را به‌ دستهای‌ بریدة فرزندش‌ ابوالفضل‌ قسم‌ مى‌دهند که‌ حاجتشان‌ را برآورده‌ کند. در برخى‌ از مناطق‌ ایران‌، پیش‌ از خواندن‌ نماز ام‌البنین‌، دو رکعت‌ نماز هم‌ به‌ نام‌ حضرت‌ ابوالفضل‌، باب‌ الحوائج‌، مى‌خوانند و حاجت‌ خواهى‌ مى‌کنند.

پس‌ از پایان‌ نماز، دعای‌ توسل‌ مى‌خوانند. آنگاه‌ صد بار به‌ شمار دانه‌های‌ تسبیح‌ این‌ اوراد (نک: شکورزاده‌، 29؛ صفى‌نژاد، 402) را که‌ مخصوص‌ سفرة ابوالفضل‌ است‌ (نک: دولتى‌، 194)، مى‌خوانند: ای‌ ماه‌ بنى‌هاشم‌، خورشید لقا عباس‌ {} ای‌ نور دل‌ حیدر، شمع‌ شهدا عباس‌ از رنج‌وغم‌ و محنت‌،ما رو به‌توآوردیم‌ {} دست‌من‌محزون‌گیر،ازبهر خدا عباس‌

دعا و اوراد سفره‌ را معمولاً ملاّ یا روضه‌ خوان‌ زن‌ که‌ او را در خراسان‌ «آتو» (نک: شکورزاده‌، 31) و در تهران‌ «خانم‌ درسى‌» مى‌گویند، مى‌خواند و بانوان‌ پای‌ سفره‌ پس‌ از او تکرار مى‌کنند. سرانجام‌، حاضران‌ در مجلس‌ خوردن‌ خوراکیهای‌ سفره‌ را آغاز مى‌کنند.

سفرة ام‌ البنین‌به چه کسانی اختصاص‌ دارد؟

سفرة ام‌ البنین‌ اختصاص‌ به‌ بانوان‌ دارد و مردان‌ نباید در مراسم‌ سفره‌اندازی‌ شرکت‌ کنند. خوردن‌ بعضى‌ از خوراکیهای‌ نذری‌ این‌ سفره‌، مانند کاچى‌، حلوا، خرما و آش‌ برای‌ مردان‌ و پسر بچه‌ها ممنوع‌ است‌ (نک: هدایت‌، 41؛ فقیری‌، 54). خراسانیها خوردن‌ آش‌ ام‌ البنین‌ را برای‌ مردان‌ ناشایست‌ مى‌دانند و مى‌گویند که‌ اگر مردی‌ از این‌ آش‌ بخورد، به‌ زندان‌ مى‌افتد. زنان‌ باردار را نیز از خوردن‌ این‌ آش‌ باز مى‌دارند تا اگر طفل‌ در شکم‌ آنان‌ پسر باشد، در بزرگى‌ به‌ زندان‌ نیفتد (شکورزاده‌، 32).

21- آش‌ و حلوای‌ نذری‌ به چه منظوری پخت می گردد؟

آش‌ و حلوای‌ نذری‌: از نذریهای‌ دیگری‌ که‌ به‌ نام‌ فاطمة ام‌ البنین‌ مى‌دهند، آش‌ و حلواست‌. این‌ آش‌ و حلوا در بیشتر جاها و در میان‌ مردم‌ به‌ نام‌ آش‌ مادر ابوالفضل‌ و حلوای‌ ام‌ البنین‌ (فقیری‌، همانجا)، و در خراسان‌ به‌ نام‌ آش‌ اُماج‌ کُماج‌ (شکورزاده‌، 28) معروف‌ است‌.

 




موضوع مطلب :


1   2   >   
درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 20
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدها: 930293