سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:15 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

16- ایمان عمیق این بانو چگونه تبیین میگردد؟

ام‌ البنین‌ در واقعة کربلا حضور نداشت‌، اما ایمان عمیق این بانو را از این جا روشن می‌شود که هنگامى‌ که‌ کاروان‌ سفر کربلا وارد مدینه‌ ‌شد و بشیر به مدینه آمد و خبر شهادت هر چهار فرزندش را به او داد ، او گفت‌ از حسین‌(ع‌) برایم‌ بگویید. چون‌ شنید که‌ 4 فرزندش‌ همراه‌ حسین‌(ع‌) کشته‌ شده‌اند، گفت‌: ای‌ کاش‌ فرزندانم‌ و تمامى‌ آنچه‌ در زمین‌ است‌ فدای‌ حسین‌ مى‌شد و او زنده‌ مى‌ماند. این‌ سخن‌ او را دلیل‌ اخلاص‌ کامل‌ او به‌ اهل‌ بیت‌ و امام‌ حسین‌(ع‌) دانسته‌اند (همو، 496-497؛ محلاتى‌، 3/293). آورده‌اند که‌ زینب‌ (ع‌) پس‌ از ورود به‌ مدینه‌ به‌ دیدار ام‌البنین‌ رفت‌ و شهادت‌ فرزندان‌ او را به‌ وی‌ تعزیت‌ گفت‌ (موسوی‌، 16)، و این‌ از منزلت‌ بلند ام‌البنین‌ حکایت‌ دارد.

17 - توسل جویی به آن بانوی کریمه چگونه انجام می شده است؟

توسل‌جویى‌: قرنهاست‌ که‌ زنان‌ شیعه‌ برای‌ دور کردن‌ بلا و نقمتى‌ و دست‌ یافتن‌ به‌ خواسته‌ و نعمتى‌ به‌ این‌ خاتون‌ بزرگوار توسل‌ مى‌جویند و از او طلب‌ یاری‌ و مرادخواهى‌ مى‌کنند. توسل‌ به‌ ام‌البنین‌ معمولاً از طریق‌ نذر (ه م‌) و دادن‌ نذریهایى‌ مانند انداختن‌ سفرة نذری‌ (ه م‌)، پختن‌ آش‌ و حلوای‌ نذری‌، و خیر کردن‌ خرما در راه‌ خدا و به‌ نام‌ او صورت‌ مى‌پذیرد. مردم‌ با برگذاری‌ اینگونه‌ مراسم‌ و شعایر دینى‌ معتقدند که‌ مى‌توانند ارواح‌ مقدسان‌ را به‌ یاری‌ بطلبند و با کمک‌ آنها تنگیها و مصایب‌ زندگى‌ را از میان‌ بردارند. این‌ مراسم‌ و شعایر یک‌ واقعیت‌ اجتماعى‌ است‌ و بخشى‌ از حیات‌ دینى‌ و زندگى‌ معنوی‌ مردم‌ مسلمان‌ در جامعه‌های‌ سنتى‌ را شکل‌ مى‌دهد و کارکردی‌ روانى‌ - اجتماعى‌ در انسجام‌ نظام‌ زندگى‌ و پاسخ‌گویى‌ به‌ خواستها و انتظارات‌ عاطفى‌ برگذارکنندگان‌ مراسم‌ دارد.

در اهدای‌ نذری‌ به‌ ام‌ البنین‌، یا هر شخصیت‌ مقدس‌ دیگر، عقیده‌ و عمل‌ِ صاحب‌ نذر، و اسباب‌ و مواد نذری‌ نقشى‌ مهم‌ و اساسى‌ میان‌ نذر دهنده‌ و نذر گیرنده‌ دارد. وضع‌ و حالت‌ احساسى‌ و معنوی‌ و قصد و نیت‌ خالص‌ و پاک‌ نذر دهنده‌، پاکیزه‌ و حلال‌ بودن‌ اسباب‌ و خوراکیهای‌ نذری‌، ادعیه‌ و اوراد مخصوص‌ آیینهای‌ نذری‌ و توسل‌، و کامل‌ و دقیق‌ انجام‌ دادن‌ اعمال‌ مربوط به‌ مراسم‌ و شعایر نذر و نیاز، صاحبان‌ نذر را در نزدیکى‌ به‌ مقدسان‌ و رسیدن‌ به‌ آرمانها و آرزوهایشان‌ کمک‌ مى‌کند.

 




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 18
کل بازدیدها: 927124