سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:16 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

12- وفا داری خانم ام البنین نسبت به شوهرش چگونه بوده است ؟

فاطمه کلابیه بنا به نقل تاریخ دومین یا سومین همسر على بن‏ ابى طالب(ع) بوده است. آنچه در زندگى مشترک این دو بزرگوار مطرح است‏ حس وفادارى به یکدیگر و احترام متقابل مى ‏باشد.

13- هنگام شهادت حضرت علی (ع)  عباس بن علی (ع) چند سال داشت؟

در هنگام شهادت مولا على بن ‏ابیطالب(ع) فرزند بزرگ ام ‏البنین، عباس بن‏ على، کمتر از15 سال سن داشت و همراه با برادرانش که کوچکتر از وى بودند در دوران کودکى پدر بزرگوار خویش را از دست داده و غبار یتیمى بر سیمایشان نشسته بود.

این زن فداکار و ایثارگر جوانى و نیروى خویش را صرف تربیت و حفظ فرزندان خانه ولایت نموده و چونان گذشته خود را وقف فرزندان فاطمه زهرا(س) نیز مى‏ کرد و بسان مادرى مهربان و دلسوز در خدمت آنها بود. وفادارى ام ‏البنین به همسر بزرگوار خویش به حدى است که پس از شهادت حضرت على(ع) با آنکه جوان بوده و از زیبایى ویژه نیز برخوردار مى ‏باشد تا پایان عمر ازدواج نکرده و همسر دیگرى را اختیار نمى ‏کند. این همسر شهید ایثارگونه به تربیت فرزندان على(ع) مشغول بوده و بذر عشق و محبت و ایثار در وجود آنها مى ‏افشاند.

14 - نگرش سیاسى آن بانوی کریمه چگونه بود؟

از ویژگیهاى بسیار مهم ام‏ البنین توجه به زمان و مسایل مربوط به آن است. وى پس از واقعه عاشورا از مرثیه ‏خوانى و نوحه‏ سرایى استفاده کرده تا نداى مظلومیت کربلائیان را به گوش نسلهاى آینده برساند.

ام البنین براى عزادارى هر روز همراه نوه ‏اش عبید الله (فرزند عباس علیه السلام) به بقیع می رفت و نوحه می ‏خواند و می ‏گریست و این اشعار را زمزمه می ‏کرد: یا من رأى العباس کر على جماهیر النقد و وراه من ابناء حیدر کل لیث ذى لبد أنبئت أن ابنى أصیب برأسه مقطوع ید ویلى على شبلى امال‏ برأسه ضرب العمد لو کان سیف فى ید (یدى) لما دنا منه احد

اى آن که عباس را دیدى، که بر گروه بیچارگان حمله می ‏کرد، و دنبال او از فرزندان حیدر (على علیه السلام) جنگاورانى بودند، که هر یک یال و کوپالى داشتند، خبردار شدم که بر سر پسرم آسیب وارد شد، در آن حال که دستش قطع بود، واى بر من که ضربه عمود سرش را خم کرد،(عباسم) اگر شمشیرت در دستت بود، هرگز کسى به تو نزدیک نمى شد.

و آنگاه که در عزاى فرزندان شجاع و دلیر خود مى ‏گریست مى‏ گفت: «دیگر مرا ام‏ البنین مخوانید زیرا که (این نام) مرا به یاد شیران بیشه مى‏ اندازد. من پسرانى داشتم که به نام آنها مرا ام ‏البنین مى‏ خواندند اما دیگر فرزندى (پسرى) ندارم.»

به راستى وقتى قبر مطهر عباس(ع) و برادرانش در کربلاست چرا ام ‏البنین به بقیع مى ‏رود؟

آیا به این معنا نیست که مردم در آنجا اجتماع مى‏ کنند؟ و آیا به خاطر این نیست که بزرگان اسلام و پیشینه اسلامى مردم در این خاک خفته ‏اند و در آنجا مردم به یاد حماسه‏ هاى جوانمردان صدر اسلام مى‏ افتادند؟ خواندن اشعار براى عزادارى گاه جنبه ‏هاى دیگرى دارد. ام ‏البنین با این اشعار هم حماسه کربلا و شجاعت پسران خود و مظلومیت‏ حق را به مردم زمان خود و آیندگان معرفى مى ‏کرد و هم تاریخ کربلا را واگویه مى‏ کرد و در قالب عزادارى و مرثیه‏ سرایى نوعى اعتراض به حکومت وقت مى ‏کرد و مردم که اطراف او اجتماع مى ‏کردند نسبت‏به عمال بنى‏ امیه متنفر و منزجر مى ‏شدند.

 




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 18
کل بازدیدها: 927122