سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
دوشنبه 85 شهریور 20 :: 10:44 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی
جریمه معاون رئیس‌جمهور به دلیل خودشیرینی از جیب بیت‌المال

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


دوشنبه 85 شهریور 20 :: 12:10 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی

 

لاریجانی: بسیاری از سوء تفاهمات رفع شد

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری «رویترز»، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که برخی سوء تفاهمات رفع شده است و این در حالی بود که خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا این نشست را مثمرثمر خواند و گفت که دو طرف به زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد. لاریجانی گفت‌: ما پیشرفتی سازنده حاصل کرده‌ایم؛ ما به نقطه‌نظرات مشترکی در خصوص برخی مسایل دست یافته‌ایم و همان طور که دکتر سولانا خاطرنشان کرد بسیاری از سوء تفاهمات رفع شده است. رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با بیان این که این نشست ارزش برگزاری‌اش را داشت اظهار کرد: این نشست با ساعت‌ها کار ثمربخش بوده است، ما برخی سوءتفاهمات را که پیشتر موجود بود روشن ساختیم. وی ادامه داد: ما پیشرفت حاصل کرده‌ایم و می‌خواهیم این مسیر را ادامه دهیم و قصد داریم هفته آینده با یکدیگر دیدار کنیم.

مهلت دوماهه ایران به هند و پاکستان برای خرید گاز

ایران به هند و پاکستان دو ماه مهلت داد تا در مورد خرید گاز طبیعی از این کشور تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «رویترز»‌، معاون وزیر نفت ایران در امور بین‌الملل گفت: اگر دو کشور هند و پاکستان تا دو ماه آینده نتوانند در مورد خط لوله انتقال گاز با ایران به توافق برسند آن گاه ایران ذخایر گازی بیشتری را به تولید گاز طبیعی مایع اختصاص خواهد داد. هادی‌نژاد حسینیان که در یک کنفرانس نفتی در سنگاپور سخن می‌گفت، افزود:«آن ها حاضرنیستند قیمت واقعی گاز طبیعی را به ما بپردازند و لذا ما در حال بررسی موضوع اختصاص ذخایر بیشتری برای تولید گاز طبیعی مایع هستیم.» وی در ادامه گفت: «احتمالا ما ظرفیت تولید ال‌ان‌جی خود را افزایش می‌دهیم و به همان نسبت منابع گازی اختصاص داده شده به خط لوله صلح را کاهش می‌دهیم .» وی تصریح کرد: «ما باید حداکثر ظرف یک و نیم تا دو ماه آینده در مورد خط لوله تصمیم‌گیری کنیم.» بر اساس این گزارش ایران ، پاکستان و هند در ماه گذشته با انتخاب یک مشاور بین‌المللی برای تعیین قیمت گاز صادراتی ایران موافقت کردند . قیمت مورد نظر ایران هشت دلار برای هریک میلیون واحد حرارتی انگلیس است اما هند حاضر نیست قیمتی بیش از 25/4 دلار بپردازد.

قوانین حقوق بشر در ایران، فراتر از استاندارد اروپا

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، عملکرد هیأت ویژه رسیدگی‌کننده به حفظ حقوق شهروندی در دستگاه قضائی و ایجاد اداره کل حمایت از حقوق شهروندی که در پی ابلاغ بخشنامه ویژه آیت‌الله شاهرودی درباره ممنوعیت شکنجه و رعایت حقوق شهروندی در دستگاه قضائی صورت گرفته است، موجب شفاف شدن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی نسبت به موضوع حقوق بشر شده و این اقدام، نگاه حقوقدانان بین‌المللی را درباره جمهوری اسلامی تغییر داده است. با تشکیل هیأت ویژه و ارائه گزارش‌های صریح و مستند این هیأت به ریاست قوه قضائیه و برخورد با بسیاری از عوامل متخلف در دستگاه قضائی و ضابطان، وجود اراده جدی در رأس دستگاه قضائی برای حفظ حریم شهروندی و رعایت حقوق بشر، بر ناظران خارجی اثبات شده و به همین دلیل در جلسات خود با مسئولان قضائی بر توجه ویژه به حقوق بشر در قوانین و دستورالعمل‌های قضائی ایران، اشاره و بر برتری فاحش نظام حقوقی ایران بر دیگر کشورهای خاورمیانه از این حوزه تأکید می‌کنند.حقوقدانان بین‌المللی، سطح توجه به حقوق بشر و رعایت حریم شهروندی در قوانین ایران را فراتر از استانداردهای مدنظر اتحادیه اروپا دانسته‌اند.از جمله چندی پیش خانم «کارین گاستینگر»، وزیر دادگستری اتریش، در دیدار با مقامات قضائی ایران، اظهار کرده که زنان در قوانین ایران، امتیازاتی دارند که حتی در قوانین کشورهای اروپایی هم چنین حقوق و امتیازاتی برای آنها به رسمیت شناخته نشده است.

آصفی و معرفی جانشین خود به خبرنگاران

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر آمادگی ایران برای تعلیق غنی سازی برای مدت کوتاه، بحث تعلیق را مربوط به گذشته دانست و تصریح کرد:به عقب برنمی‌گردیم و بحث تعلیق محور مذاکرات نیست. به گزارش فارس، حمید رضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز یکشنبه در آخرین جلسه هفتگی خود،با خبرنگاران خداحافظی کرد. وی در خصوص مذاکرات روز گذشته لاریجانی و سولانا نیز این مذاکرات را سازنده و مفید خواند و افزود: در حال حاضر فرصت خوبی در اختیار سولاناست که به نحو مطلوب از آن استفاده کند و این به وقت شناسی، امکانات سولانا و دید کارشناسی فارغ از انگیزه‌های سیاسی آن بر می‌گردد. سخنگوی وزارت امور خارجه، بن‌بست در پرونده هسته‌ای ایران را رد کرد و گفت: موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفاف، علنی و بدون ابهام است. آصفی در خصوص اعمال تحریم علیه ایران نیز با بیان این که هنوز زود است از تحریم صحبت کرد، گفت: اگر چنین شرایطی پیش آید، جمهوری اسلامی ایران تمام تمهیدات را از خیلی مدتها اندیشیده و چیزی نیست که ما را غافلگیر کند. وی همچنین از حسینی مدیرکل نظارت و ارزیابی وزارت امورخارجه به عنوان جانشین خود خبر داد.

آمریکا و ادعای ارتباط بانک صادرات ایران با حماس و حزب‌الله

خبرگزاری «رویترز» و شبکه خبری «بی.بی.سی» اعلام کردند که وزارت خزانه‌داری آمریکا هرگونه قرارداد و رابطه میان بانک صادرات ایران با سیستم مالی آمریکا را ممنوع اعلام کرده است. به گزارش ایسنا، استوارت لوی ـ‌ معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا ـ‌ که تصمیم دارد به اروپا سفر کند تا مذاکرات در خصوص محدود کردن دسترسی ایران به سیستم‌های مالی جهان را آغاز کند، با اعلام مطلب فوق خاطرنشان کرد که موسسات مالی ایرانی در حال حاضر از دسترسی مستقیم به سیستم مالی آمریکا ممنوع شده‌اند، اما قادر بودند تا از طریق بانک‌های کشور سومی به طور غیرمستقیم نقل و انتقالات مالی انجام دهند. وی با ادعای این که ایران از بانک صادرات برای نقل و انتقالات پول به گروه‌های حزب الله، حماس و دیگر گروه‌ها شامل جنبش جهاد اسلامی فلسطین استفاده می‌کند، مدعی شد: امروز دسترسی یکی از بزرگ‌ترین بانک دولتی ایران به سیستم مالی خود را ممنوع کردیم؛ زیرا این بانک که در حدود سه هزار و 400 شعبه دارد، برای انتقال پول به این سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. لوی گفت: ما دیگر به یک بانک همچون بانک صادرات ایران اجازه نخواهیم داد تا حتی به صورت غیرمستقیم در سیستم مالی آمریکا فعالیت داشته باشد.

گفته می شود...

* در پی بررسی های اخیر صورت گرفته توسط بازرسی سازمان تربیت بدنی از فدراسیون فوتبال، اسنادی مبنی بر پاداش های غیرمتعارف رئیس سابق فدراسیون به برخی ازاعضاء هیات رئیسه بدست آمده است. گفته می شود در یک مورد نامبرده 6 هزار دلار به یکی از اعضاء هیات رئیسه، پاداش پرداخت کرده است.  * مصاحبه رئیس سابق فدراسیون فوتبال با یکی از  روزنامه ها که با واکنش های مختلف روبرو گردید، با هماهنگی و رهنمودهای یکی ازمقامات سابق ارشد اجرایی کشور و از کاندیداهای انتخابات نهم ریاست جمهوری صورت گرفته است. ظاهرا هدف از این کار بیش از موضوعات ورزشی و جام جهانی اعتراض و مقابله با جریان سیاسی فعلی حاکم بر کشور بوده است.  *پلیس عراق با خانم های ایرانی زائر عتبات عالیات برخوردی خارج از شئونات داشته و برخی ماموران مرد عراقی ضمن بازرسی از تمامی اسباب و لوازم شخصی آنان، آنها را مورد بازرسی بدنی نیز قرار می دهند. بر اساس همین گزارش، پلیس عراق همچنین در صورت مواجه شدن با اعتراض ایرانیان با این قبیل رفتارها به تندی و با خشونت با زوار برخورد می نماید.  *کتابچه ای تحت عنوان "رویا الاستقلال" ( آرزوی استقلال) نوشته زنی به نام "امل اهوازی"به عنوان هدیه برای (به اصطلاح) آزادی خواهان عرب، چاپ و منتشر شده است. این کتابچه شامل چند داستان تحریف شده درباره اختلاف و درگیری های میان فارس ها و اعراب درشهرهای خرمشهر، آبادان وشادگان درچند سال گذشته می باشد. در این کتاب  مطلبی تحت عنوان "تضییع حقوق اعراب به دست فارس ها در خوزستان" و مباحثی درباره "جدایی و استقلال خوزستان" نیز مطرح گردیده است.  * سایت وابسته به شبکه تلویزیونی «گوناز تی وی» جمهوری آذربایجان، با تحریک احساسات تجزیه طلبانه علیه هموطنان آذری زبان فراخوان امضای طوماری را در سایت  خود قرار داده که به موجب آن امضاء کنندگان خواستاربه اصطلاح به رسمیت شناختن آذربایجان ایران بعنوان کشور آذربایجان جنوبی هستند. این شبکه گفته است که طومار مذکور را پس از جمع آوری امضا به مقامات آمریکایی واروپایی و به سازمان ملل تحویل خواهند داد.   * اخیرا یک سفارت ُآسیایی فعالیت اطلاعاتی خود را درتهران تشدید کرده وازعوامل خود خواسته روی موضوعاتی نظیر سایت های نظامی، میزان پیشرفت های هسته ای ایران، جزایر 3 گانه ،سایتهای فیلتر شده درایران، پروژه های نفتی و مذاکرات ایران با روسیه و چین کار کرده و اطلاعات مربوطه را جمع آوری کنند.  *دبیر شورای امنیت پاکستان، درخصوص عدم همراهی با آمریکا واروپاعلیه ایران درمساله هسته ای گفته است :بعد از برنامه اتمی ایران نوبت پاکستان وبرنامه های توسعه اتمی ما است و این امر برای تمامیت ارضی و منافع ملی پاکستان بسیار مخاطره آمیز می باشد. لذا برای پاکستان از حیث امنیت ملی لازم است که دراین خصوص باهیچ کشوری علیه ایران همکاری نکند.  *یک زن مسیحی با ادعای اینکه همسر «فهد» پادشاه سابق عربستان سعودی است و کودک از وی دارد، درخواست چهارصد میلیون پوند ارثیه کرده است  ** جمعی از نمایندگان مجلس در حال رایزنی با دولت برای برکنار شدن 3 تن از وزرایی هستند که گفته شده در ارزیابی های تیم بازرسی ریاست جمهوری نمره قبولی دریافت نکرده اند. از سوی دیگر گویا مخالفت رئیس جمهور با برکنار کردن یکی از وزرای مورد نظر سبب شده تا عده ای از نمایندگان اصولگرا در مجلس طرح استیضاح او را در دستور کار خود قرار دهند.

 




موضوع مطلب :


شنبه 85 شهریور 18 :: 11:15 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

شعری از رهبر انقلاب
 در انتظار امام عصر

دلم قرار نمی‌گیرد از فغان بی تو
سپندوار زکف داده‌ام عنان بی تو
ز تلخ کامی دوران نشد دلم فارغ
زجام عشق لبی تر نکرد جان بی تو
چون آسمان مه آلوده‌ام زتنگ دلی
پر است سینه‌ام ز اندوه گران بی تو
نسیم صبح نمی‌آورد ترانه شوق
سر بهار ندارند بلبلان بی تو
لب از حکایت شب‌های تار می‌بندم
اگر امان دهدم چشم خون‌فشان بی تو
چون شمع کشته ندارم شراره‌‌ای به زبان
نمی‌زند سخنم آتشی به جان بی تو
ز بی دلی و خموشی چون نقش تصویرم
نمی‌گشایدم از بی خودی زبان بی تو
عقیق سرد به زیر زبان تشنه نهم
چو یادم آید از آن شکرین دهان بی تو
گزارش غم دل را مگر کنم چو امین
جـدا از خلـق به محـراب جمـــــــکران بی تو

رشد 76 درصدی
 صادرات غیرنفتی کشور

وزیر کشور از رشد 76 درصدی صادرات غیرنفتی در 5 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد. به گزارش فارس، مصطفی پور محمدی در پنجمین گردهمایی شهرداران مراکز استان‌ها در نشست 3 ساعته با مسئولان حاضر در این جلسه، میزان رشد صادرات غیرنفتی در سال 84 در مدت مذکور را 40 درصد عنوان کرد و افزود: علاوه بر 5 ماهه اول سال با رشد 40 درصدی فعالیت‌های عمرانی روبه‌رو بودیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود، میانگین تورم در مردادماه سال جاری را 5/10 درصد و در تهران 10 درصد عنوان کرد و افزود: کاهش یک و نیم درصدی بیکاری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی از دیگر دستاوردهای 5 ماهه اول سال جاری است.

وزیر بهداشت: داروی ایرانی ایدز مشابه خارجی ندارد

 

وزیر بهداشت با انتقاد از کسانی که خبر کشف داروی درمان ایدز را زودتر از موعد اعلام کردند، جزئیات بیشتری از کشف این دارو را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی در حاشیه برگزاری اجلاس سازمان بهداشت جهانی در اصفهان، در مورد کشف این دارو به خبرنگاران گفت: خصوصیات این دارو که در واقع اساس گیاهی دارد این است که با مصرف موقت آن، آثار نسبتا طولانی دارد و تا این لحظه، تحقیقات اثر 2 ساله این دارو را ثابت کرده است.وی با بیان اینکه موفقیت این دارو چشمگیر بوده و مشابه خارجی ندارد، افزود: تمام درمان‌ها‌یی که برای این بیماری تا کنون کشف شده اثرش تا زمانی است که آن دارو را مصرف می‏کنیم اما این دارو از این نظر که اساس گیاهی دارد و اثرش بعد از مصرف دارو ادامه پیدا می‏کند، حائز اهمیت زیادی است.لنکرانی از بیان جزئیات بیشتر در مورد این دارو خودداری کرد و گفت: اجازه بدهید که در شرایط علمی تر مطلب را بیان کنیم.

 

واکسن ضد اعتیاد
 در ایران تولید می‌شود

 

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اعلام کرد: تولید واکسن ضد اعتیاد در ایران در حال انجام است و در تلاش هستیم این دارو را تا سال آینده وارد بازار کنیم. رسول دیناروند در گفت و گو با فارس، افزود: در زمان حاضر تولید دو نوع داروی جدید توسط محققان و صنعتگران داخلی در کشور در حال انجام است که اگر تایید شوند قطعا یک نوآوری بزرگ در دنیا در هر دو مورد محسوب می‌شوند، یکی دارویی برای درمان بیماری ایدز است که آزمایشهای انجام شده بر روی آن تاثیر مثبت آن را بر این بیماری تایید کرده است و دیگری واکسن ضد اعتیاد است. وی اضافه کرد: تولید داروی کنترل ایدز به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود و امیدواریم این دارو امسال وارد بازار شود، اما واکسن ضد اعتیاد نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد و احتمالا سال آینده می‌توانیم این دارو را وارد بازار کنیم

 

فرانسه: باید با ایران
 با احترام رفتار شود

وزیر امور خارجه‌ فرانسه گفت که قدرت های جهانی ممکن است در خصوص درخواست‌شان از ایران مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم پیش از آغاز مذاکرات از خود انعطاف نشان دهند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه به خبرنگاران گفت که زمان هر گونه تعلیق می‌تواند مورد مذاکره قرار گیرد. وی اظهار کرد:‌ مسئله این است که بدانیم این تعلیق در چه نقطه‌یی در رابطه با مذاکرات رخ خواهد داد. بلازی گفت: این مسئله مهمی است که ممکن است در هفته‌هایی که در پیش رو داریم به شکلی مهم ظاهر شود. وزیر امورخارجه‌ فرانسه گفت : برای جامعه‌ی بین‌المللی حیاتی است که رویکردی مشترک را در خصوص مسئله‌ی هسته‌یی ایران حفظ کند و افزود که غرب بدون همراهی روسیه و چین نمی‌تواند مسئله‌ی تهران را حل کند. بلازی گفت :‌ باید با ایران با احترام رفتار شود. وی همچنین اظهار کرد: ‌ایران باید به عنوان تمدنی بزرگ در نظر گرفته شود و لازم است که ما وارد گفت‌وگویی شویم که نشان دهنده‌ی احترام به این کشور باشد.

وعده سولانا به ایران
 و واکنش آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا از اتحادیه اروپا خواست درباره اظهارات اخیر خاویر سولانا مسئول بلند پایه سیاست خارجی این اتحادیه در مخالفت با اعمال تحریم بر ضد ایران توضیح دهد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:«بخشهایی از سخنان سولانا را دراین باره شنیده‌ام اما از متن کامل آن آگاهی ندارم.» وی افزود:«مسلما ما خواهان روشن شدن این اظهارات هستیم.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:«ما در این زمینه توافق کرده‌ایم و امیداواریم که تمام اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به این توافق احترام بگذارند.» خاویر سولانا مسئول بلند پایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کپنهاگ اعلام کرده بود، تا زمانی که مذاکرات با ایران ادامه دارد، این کشور تحریم نخواهد شد. وی در پایان دیدار دو روزه خود از دانمارک اظهار داشت:« می توانم بگویم تا زمانی که گفتگوها با علی لاریجانی مسئول پرونده هسته‌ای ایران ادامه دارد، حرکتی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بسوی اعمال مجازات صورت نخواهد گرفت. » این در حالی است که آمریکا در تلاش برای تنظیم پیش نویس قطعنامه ای برای تحریم ایران است.

عنان: فکر نمی‌کنم
 موضع هسته‌ای ایران تغییر کند

دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به این که باید به انتظار نتیجه دیدار مقامات مذاکره کننده هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا نشست پیش‌بینی کرد، در مواضع جمهوری اسلامی ایران در مباحث هسته‌‌ای تغییری ایجاد نشود. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "کوفی عنان" که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت درباره دیداری که قرار است امروز میان علی لاریجانی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین اتریش برگزار شود، ‌گفت: «من نمی‌دانم که نتیجه دیدار لاریجانی و سولانا چه خواهد بود اما باید به انتظار نتایج این دیدار نشستوی تصریح کرد: «اگر پیشرفت‌هایی حاصل شود و یا پیشنهادهای خلاقانه‌ای ارایه شود که آنها [لاریجانی و سولانا] به آن دست پیدا کنند، آنگاه به عقیده من این امر به روند کار کمک خواهد کردبا این حال عنان خاطر نشان کرد: «در حال حاضر من تغییری در مواضع ایران پیش‌بینی نمی‌کنم

بوش: علاقه‌مندم درباره
 دولت ایران بیشتر بدانم

جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا گفت که علاقه منداست اطلاعات بیشتری درباره دولت ایران کسب کند . به گزارش مهر به نقل ازخبرگزاری فرانسه، بوش درگفتگو با روزنامه " وال استریت ژورنال " با تغییر نادرلحن خود درباره جمهوری اسلامی ایران درباره دادن روادید به محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران برای سفر به آمریکا اظهار داشت : " من شخصا با اعطای روادید به رئیس جمهوری سابق ایران موافقت کردم." وی افزود:" من علاقه مند به شنیدن صحبت‌هایی هستم که وی باید بگوید و علاقه مند به دانستن چیزهای بیشتری درباره دولت ایران هستم . می خواهم بدانم آنها چگونه فکر می کنند و دولتمردان ایران از چه تفکری برخوردارند." در این گفتگو جرج بوش بار دیگر موضعگیری دولت ایران در قبال موجودیت نامشروع رژیم اسرائیل، حمایت از حزب الله و دیگر گروههای مبارز را محکوم کرد ودرباره برنامه هسته ای صلح آمیزایران بار دیگربه فرافکنی پرداخت وگفت که نباید به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات هسته ای داده شود .

هشدار شاه اردن درباره
 پیامدهای حمله به ایران

 

شاه اردن درباره هرگونه رویارویی نظامی با ایران هشدار داد و گفت خاورمیانه تحمل جنگ دیگری را ندارد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری اردنی پترا، عبدالله دوم ضمن ابراز نگرانی از مشکلات منطقه که با بحران ایران و عراق تشدید شده است، گفت گمان نمی‌کند خاورمیانه تحمل جنگ دیگری را داشته باشد. وی افزود، اگر جنگ با ایران اتفاق بیفتد باب هر شری باز می‌شود که خاورمیانه نمی‌تواند از آن رهایی یابد. وی با بیان اینکه باید دولت مستقل فلسطین امروز و نه فردا شکل بگیرد، افزود: جنگ لبنان چشمان ما را به این حقیقت باز کرد که اگر مشکل فلسطین حل نشود، آینده خاورمیانه تاریک خواهد بود. وی گفت به رغم اینکه من همیشه خوش بین هستم اما برای نخستین بار نسبت به اوضاع خاورمیانه بدبین هستم.

 




موضوع مطلب :


سه شنبه 85 شهریور 14 :: 1:25 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی

گزارشی از مصاحبه سید محمد خاتمی با CNN

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» روز دوشنبه بخشهایی از مصاحبه اختصاصی خبرنگار خود با سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق ایران راپخش کرد. به گزارش ایرنا، سیدمحمد خاتمی در پاسخ به یکی از سوالهای خبرنگار «سی‌ان‌ان» مبنی براینکه که چرا غرب باید به ایران اعتماد کند، تصریح کرد: این همان سوالی است که من می‌خواهم از شما بپرسم که چرا غرب نباید به ایران اعتماد داشته باشد؟ خاتمی افزود: در جهان امروز ثابت شده است که نقش تعامل و همکاری به مراتب از تهدید و زورگویی موثرتر است، پس چرا تا راه مذاکره و گفت‌وگو باز است از در تهدید و زورگویی وارد شویم.وی با اشاره به مساله هسته‌ای ایران اظهارداشت: ایران بارها اعلام کرده است که قصدش از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای صرفا استفاده از انرژی هسته‌ای در صنایع غیرنظامی است و جز این هیچ قصد و منظور دیگری ندارد. ایران خود عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است، ولی با این حال می بینیم که فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز این کشور زیر سوال می‌رود. چرا باید برخی از کشورهایی که حتی عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هم نیستند از دسترسی به فناوری هسته‌ای منع نشوند، ولی ایران که خود عضوی از این پیمان است از فعالیت‌های صرفا صلح آمیز هسته‌ای منع شود؟ خاتمی در ادامه یادآور شد: اگر کشورهای غربی و آمریکا به دنبال منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هستند، چرا در یک اقدامی نظام‌مند و تحت نظارت سازمان ملل متحد منطقه به منطقه اقدام به جمع آوری این تسلیحات هسته‌ای نمی‌کنند. وی خاطر نشان کرد: در منطقه ما ۳کشور وجود دارند و با اینکه عضو پیمان منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی نیستند، ولی تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارند و از جانب کشورهای غربی و سازمان ملل نیز منع نمی‌شوند.

پیش‌بینی مردم آمریکا از مناظره احمدی‌نژاد با بوش

خبر دعوت احمدی‌نژاد از بوش برای مناظره، بازتاب گسترده‌ای در میان افکارعمومی مردم ایالات متحده و رسانه‌‌های جهان داشته است.به نوشته «کیهان»، شبکه خبری «سی.ان.ان» در یک نظرسنجی از بینندگان خود پرسیده است «برنده مناظره احمدی نژاد و بوش در مورد مسایل جهانی کدام یک خواهد بود، بوش یا احمدی‌نژاد؟». نتیجه قضاوت بینندگان این شبکه در مورد قدرت استدلال طرفین 63 به 37درصد به نفع احمدی نژاد بوده است.نظرسنجی‌های مشابهی نیز توسط شبکه‌های دیگر خبری انجام شده است که تقریباً همین نتایج را تأیید می کنند.«سی.ان.ان» همچنین در پی برگزاری مانور «ضربت ذوالفقار» در نظرسنجی دیگری پرسیده است که آیا آزمایش موشکی ایران اسباب نگرانی شده است؟ که 66درصد شرکت کنندگان آزمایش موشکی ایران را نگران کننده تشخیص نداده‌اند.

رجزخوانی اولمرت درباره سوریه

نخست‌وزیر اسرائیل که نتوانست جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان را در جنگ اخیر شکست دهد، می‌گوید، اسرائیل در صورت رویارویی نظامی با سوریه همه توان خود را به کار خواهد گرفت. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در سخنانی که رادیو نظامی اسرائیل پخش کرد، گفت: تل آویو در صورت رویارویی نظامی با سوریه، از همه قدرت خود استفاده خواهد کرد. اولمرت گفت: در صورت رویارویی با سوریه ما تمام محدویتی را که در لبنان برای خود ایجاد کرده بودیم، برخواهیم داشت.

انتشار اسناد محرمانه درباره همکاری آمریکا با صدام

آرشیو ملی دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا اخیرا با انتشار برخی اسناد دولتی از رابطه همکاری نزدیک کاخ سفید با صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در اوایل دهه 80 میلادی پرده برداشت. به گزارش فارس، آرشیو ملی دانشگاه جورج واشنگتن سه سال بعد از حمله نظامی آمریکا به عراق برای سرنگونی صدام، اخیرا برخی اسناد محرمانه خود را منتشر کرده که در آنها می‌توان به جزئیات رابطه واشنگتن و بغداد در اوایل دهه 80 میلادی در بحبوحه جنگ ایران و عراق دست یافت. این اسناد که در پایگاه اینترنتی دانشگاه جرج واشنگتن در دسترس عموم است شامل گزارشات دیپلماتیک درباره دو سفر دونالد رامسفلد وزیر دفاع کنونی آمریکا به بغداد، گزارشاتی درباره تسلیحات شیمیایی عراق، استفاده از آنها در طول دولت ریگان و همچنین رابطه تنگاتنگ صدام با مقامات آمریکایی در زمینه نفت منطقه و گسترش همکاری نظامی می‌شود.

آزمایش موفق‌آمیز موشک‌های هاگ در رزمایش ضربت ذوالفقار

در سومین روز از رزمایش هوایی ضربت ذوالفقار، بهره برداری از موشک های پیشرفته هاگ با موفقیت کامل آزمایش شد. به گزارش"مهر" در مرحله هوایی این رزمایش که درشمالغرب کشور در حال انجام است، متخصصان جوان و تیزپروازان ایرانی توانستند با همت و تلاش خود موشک های هاگ را که ساخت وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش است، را با موفقیت در این مرحله از رزمایش آزمایش کنند.متخصصان ایرانی توانستند این موشک را برای پرتاب بر روی جنگنده های اف 14 سوار کنند و این امر هواپیماهای جنگنده اف 14 راقادر می سازد تا با افزایش مسافت هواپیماهای مهاجم را در فاصله های دورتر به طور مستقیم و مثمر رهگیری و منهدم نمایند.

در دوحه عنان خواستار پایان صلح‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران شد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات کوفی عنان یک روز پس از آن بیان شد که تهران به وی اعلام کرد مصمم به مذاکره برای خاتمه بن‌بست با غرب است. وی در دوحه و در آخرین مرحله از سفر خاورمیانه‌ایش در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «اکنون زمان آن نیست که هر کشوری تصمیمی مستقل بگیرد.» دبیر کل سازمان ملل افزود: «ما خواستار جلوگیری از تقابل هستیم. تقابل به نفع هیچ کس در منطقه یا در جامعه جهانی نیست.» دبیر کل سازمان ملل پیش از این در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی لوموند گفته بود: «شکیبایی درباره مسئله هسته‌ای ایران موثرتر از تحریم‌ها است.» کوفی عنان تصریح کرد: «من معتقد نیستم که تحریم‌ها راه حل همه چیز است. زمانی هست که کمی شکیبایی موثرتر است. فکر می‌کنم این یک ویژگی است که ما باید اغلب از آن استفاده کنیم.» وی همچنین از ایران خواست «با صدور مجوز دسترسی بازرسان سازمان ملل به همه تاسیساتش» ثابت کند که قصد استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد.

معاون نخست‌وزیر عراق: مرد شماره 2 القاعده، عامل انفجار ضریح امام هادی و عسکری(ع) است

معاون نخست‌وزیر عراق اعلام کرد مرد شماره دو القاعده که خبر بازداشتش منتشر شد، عامل انفجار ضریح امام هادی و حسن عسکری(ع) بوده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، برهم صالح در گفتگو با شبکه خبری تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت مرد شماره دو القاعده که خبر بازداشتش منتشر شد عامل انفجار ضریح امام هادی و حسن عسکری (ع) بوده است.
صالح گفت وی معتقد است این فرد مسوول حمله به ضریح این دو امام است و بازداشت وی به ملت عراق نشان خواهد داد دولت با همکاری جامعه جهانی و نیروهای چند ملیتی با تروریسم مبارزه می‌کند و در این کار سستی نخواهد کرد. وی افزود، بازداشت حامد جمعه السعیدی ملقب به ابوهمام و ابورنا نقطه عطفی مهم در از بین‌بردن تشکیلات القاعده در عراق پس از کشته‌شدن ابو مصعب الزرقاوی در ژوئن گذشته است. موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق دیروز اعلام کرد السعیدی مرد شماره دوی کادر رهبری القاعده و یکی از مهم‌ترین رهبران تشیکلات القاعده پس از ابو ایوب المصری است و در عملیاتی نظامی در شمال بغداد بازداشت شده است.

وزارت امور خارجه آلمان : اعضای گروه 1+5 هفته جاری در برلین درباره ایران رایزنی می کنند

. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه،"مارتین یگر" سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان با اعلام این خبرافزود : مدیران ارشد سیاسی کشورهای آلمان، روسیه ، فرانسه ، آمریکا ، فرانسه و انگلیس در برلین گردهم آمده تا روند پرونده هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دهند . این در حالی است که خبرگزاری آلمان به نقل از یک دیپلمات روسی گزارش داد : دیدار اعضای گروه 1+5 در برلین در تاریخ 7 سپتامبر ( 16 شهریور ) برگزار خواهد شد . از سوی دیگر " خاویر سولانا " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار است هفته جاری با  "علی لاریجانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کند. این دیدار و گفتگوها در حالی انجام می شود که آمریکا بدون توجه به نتایج احتمالی دیدار لاریجانی و سولانا در حال اعمال فشار بر  روسیه و چین و همراه کردن آنها با اعمال تحریم علیه ایران است . " جان بولتون " سفیر آمریکا در سازمان ملل اظهار داشت : تا انجام دیدار و گفتگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هیچ تصمیمی در جهت اعمال تحریم علیه ایران اتخاذ نخواهد شد .

وزیر امورخارجه ایتالیا : خواهان ایفای نقش در حل موضوع هسته ای ایران هستیم

وزیر امورخارجه ایتالیا با اشاره به در پیش گرفتن سیاستهای ضد آمریکایی در دولت جدید این کشور اظهار داشت : ما خواهان ایفای نقش در حل موضوع هسته ای ایران هستیم . به گزارش خبرگزاری مهر،ماسیمو دالما درگفتگو با روزنامه "لاریوبلیکا" همچنین تصریح کرد: ایتالیا همواره خواهان حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران بوده و بر ایفای یک نقش محوری در حل و فصل آن تاکید دارد . وزیر امورخارجه ایتالیا با اشاره به حضور این کشور در ماه ژانویه در میان 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت : ایتالیا در آن زمان از نفوذ خود در اروپا استفاده کرده و با کمک آنها راهکار موثری را برای پایان دادن به اختلاف نظرهای موجود بر سر برنامه هسته ای ایران پیدا خواهد کرد . از سوی دیگر"ماسیمو دالما" در گفتگوی اخیر خود با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه درباره نقش احتمالی ایتالیا در موضوع هسته ای ایران تصریح کرد : ما همکاری های خوبی با آلمان داریم و درباره موضوع هسته ای ایران گفتگوهایی را با یکدیگر انجام داده ایم . وی با بیان اینکه ما مخالف هرگونه درگیری دوباره در منطقه هستیم، خاطرنشان کرد : ما نه تنها با درگیری مخالف هستیم ، بلکه خواهان تداوم روند گفتگو با ایران تا حل کامل موضوع هسته ای این کشور می باشیم ." دالما " در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به اوضاع خاورمیانه گفت : ایتالیا می تواند در سایه مشارکت با ایران گامهای مثبت و موثری را در جهت برقراری ثبات و امنیت در خاورمیانه و به ویژه  لبنان بر دارد .

 

 

 




موضوع مطلب :


دوشنبه 85 شهریور 13 :: 12:57 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی

احمدی‌نژاد به عنان:
اروپا باید اعتماد ایران را جلب کند

محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: تهران آمادگی دارد در شرایط عادلانه در ارتباط با مساله هسته‌ای گفت‌وگو کند و اروپا نیز باید برای حل مساله اعتماد ایران را جلب کند. به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، وی در دیدار با کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد که ۱/۵ساعت به طول انجامید، تصریح کرد: با آن که اعتماد ایران در طول مذاکرات سه سال گذشته از کشورهای اروپایی سلب شده، اما تهران همچنان آماده مذاکره است. رئیس‌جمهوری با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای، موضعی کاملا منطقی، شفاف و صریح دارد گفت: ما می‌گوییم اگر انرژی هسته‌ای چیز خوب و مفیدی است، پس همه کشورها می‌توانند از آن برخوردار شوند و اگر بد است هیچ کس نباید از آن بهره‌مند شود. احمدی‌نژاد با یادآوری این نکته که ایران بر اساس درخواست دبیر کل سازمان ملل، بسته پیشنهادی ۵+۱را بلافاصله رد نکرد، گفت: موضع ایران در فعالیت‌های هسته‌ای، قطعی و برای همه روشن است، اما به دلیل اینکه ما اهل منطق و گفت وگو هستیم محتوای آن را با آنکه چندان معقول نبود، سعی کردیم با برداشت مثبت آن را بررسی کنیم اما در مقابل، بعضی کشورهای اروپایی و آمریکا در شورای امنیت،علیه ایران قطعنامه صادر کردند.

نامه نمایندگان مجلس به کوفی عنان

تمامی نمایندگان مجلس در نامه‌ای ضمن حمایت از تحصن نمایندگان مجلس لبنان، از کوفی عنان خواستند تا از همه راه‌های برای رفع حصر لبنان استفاده کند. به گزارش فارس در این نامه که یکشنبه توسط موسی قربانی عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد، نمایندگان اظهار داشتند: اکنون که اسرائیل پس از 33 روز جنگ بیرحمانه علیه مردم لبنان شکست خورده و حیثیت ساختگی خود را از دست داده، می‌کوشد با محاصره ملت لبنان از هوا و دریا انتقام شکست خفت بار خود را از لبنان بگیرد که این اقدام رژیم صهیونیستی بر خلاف همه موازین بین‌المللی و انسانی است. نمایندگان در این نامه تصریح کردند: این اقدام از طرف ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی محکوم است و باید از همه راه‌ها برای پایان دادن به این ظلم‌ها استفاده کرد. در ادامه این نامه نمایندگان ضمن اعلام حمایت از اقدام شجاعانه نمایندگان ملت لبنان (تحصن) در اعتراض به ادامه تجاوزگری‌های اسرائیل عنوان کردند: این اقدام باید مورد توجه سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامی و همه نمایندگان ملتهای آزاده جهان قرار گیرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه این نامه از کوفی عنان خواستند از همه اهرمها برای رفع حصر لبنان استفاده نماید تا ملتی که در طول 33 روز جنگ بی‌رحمانه صدها شهید و هزاران مجروح داشته است و ده‌ها هزار خانه مسکونی آنها ویران شده است بتوانند در بازسازی کشور خود اقدام کنند

 کوفی عنان:  تحریم ایران
 راه به جایی نخواهد برد

دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با یک روزنامه فرانسه زبان تاکید کرد تحریم ایران راه به جایی نخواهد برد.کوفی عنان در گفتگو با روزنامه لوموند درباره اجتناب ایران از تعلیق غنی سازی اورانیوم و نقشی که وی می تواند در این میان ایفا کند ، گفت:« ابتدا دیداری بین "خاویر سولانا" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و "علی لاریجانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران صورت خواهد گرفت و سپس مدیران سیاسی شش قدرت بزرگ با هم نشستی را تشکیل خواهند داد و بعد از این مرحله است که پای شورای امنیت در میان می آید. اما به هر حال چیزی که برای من مهم است این است که اوضاع را بدون آنکه سر رشته را از دست بدهیم به پیش بریم زیرا اکنون ما در مرحله بسیار حساسی هستیم.» عنان در همین خصوص افزود: «من با مقامات ایرانی درباره مسئله هسته ای گفتگو خواهم کرد اما آن را حل نخواهم کرد. من از سوی دیگر با شش کشور بزرگ دنیا که طرف این مسئله هستند درتماس هستم همانطوری که با ایرانی ها در تماس هستم و تلاش خواهم کرد تا راه حل مذاکره شده‌ای پیدا شود و این چنین از بروز بحران دیگری در منطقه اجتناب شود. منطقه ای که از هم اکنون تحت استرس و فشاری شدید است. دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا وارد مرحله بعدی یعنی تحریم ها و ... خواهد شد یا خیر نیز گفت:«من فکر نمی کنم که تحریم راه حلی برای همه مسائل باشد. برخی زمان‌ها حالت‌هایی پیش می‌آید که اندکی صبر در آنها، ثمرات زیادی را به بار می آورد و من معتقدم این معیاری است که باید اغلب اوغات آن را به کار گیریم.

ایران به 57 کشور،
 سلاح صادر می‌کند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران به 57 کشور اسلحه صادر می‌کند. به گزارش فارس، محسن نجار در جلسه‌ شورای اداری این شهرستان افزود: وزارت دفاع هم اکنون توان تولید و ساخت هر نوع سلاح را بدون نیاز به کشورهای دیگر دارد و مقدار زیادی از آنها را به کشورهای مختلف صادر می‌کند. وی با اشاره به مانورهای انجام گرفته توسط نیروهای مسلح افزود: در این مانورها نمونه‌هایی از سلاح‌های تولید شده در زرادخانه‌های وزارت دفاع مورد استفاده و در معرض دید جهانیان قرار گرفته است. نجار اظهار داشت: رسیدن به خودکفایی در تولید سلاح‌های مورد نیاز، تحریم علیه ایران را در این زمینه بی‌اثر کرده است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران قصد جنگ و تعرض به هیچ کشوری را ندارد ولی در مقابل متجاوزان با تمام نیرو ایستادگی خواهد کرد و اجازه نخواهد داد یک وجب از خاک کشور به دست دشمنان بیفتد

هشدار آیت‌الله سیستانی به دولت عراق، برای تأمین امنیت مردم

آیت‌الله سیستانی مرجع عالی قدر شیعیان در عراق از دولت این کشور خواست به وظایف خود در تامین امنیت و نیازهای شهروندان عراقی و حمایت از آنان عمل کند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، آیت‌الله سید علی سیستانی در بیانیه‌ای که دفتر وی منتشر کرد، از دولت عراق خواست به وظایف خود در حمایت از غیرنظامیان این کشور عمل کند زیرا در غیر این صورت و با شکست دولت در تامین امنیت، نیروهای غیردولتی به این کار دست می‌زنند. این بیانیه پس از دیدار آیت‌الله سیستانی با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق در دفتر سیستانی در نجف منتشر شد و این روحانی عالی شیعه عراق در آن اعلام کرد: «خودداری دولت عراق از انجام ماموریت‌ها و وظایف خود در تامین امنیت، نظم و حمایت از جان مردم عراق زمینه را برای اینکه نیروهایی غیررسمی این ماموریت را انجام دهند، فراهم می‌سازد که این امر بسیار خطرناک است.» سیستانی در این بیانیه همچنین اعلام کرد مردم عراق از کمبود خدماتی که دولت باید به سرعت آنها را فراهم کند و در صدر این خدمات تامین برق و سوخت، در رنج‌اند و وی به همین خاطر ناخرسند است. این روحانی شیعه عراق در ادامه از مالکی خواست تمام تلاش خود را برای کاستن از رنج مردم عراق به کار بندد.

واکنش عنان به نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست در ایران

دبیر کل سازمان ملل ابراز نگرانی خود را از برپایی نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست در ایران به اطلاع مقامات این کشور رساند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «احمد فوزی»، سخنگوی کوفی عنان گفت: وی این مسئله را در گفت‌وگو با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران مطرح کرده است. عنان گفت: «ما باید از هر اقدامی که منجر به نفرت می‌شود، خودداری کنیم.» فوزی تاکید کرد: عنان کاریکاتورهای هولوکاست را ندیده است اما «از آنچه که شنیده آن را بسیار ناخوشایند یافته همانطور که کاریکاتورهای دانمارکی از پیامبر محمد را که در آن زمان قویا محکوم کرد، وی را ناراحت کرد.» وی بدون اشاره به پاسخ متکی گفت: «در حالی که عنان به حق آزادی بیان احترام می‌گذارد اما معتقد است این مسئله باید با احترام به احساسات مردم مسئولانه استفاده شود.»

دیپلمات‌های آمریکایی:

 هیچ فهرستی برای تحریم ایران تهیه نشده

دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گویند با وجودی که گزارش‌ها خبر از آماده شدن فهرست تحریمات احتمالی آمریکا علیه ایران می‌دهد، اما در واقع هیچ فهرستی برای اعمال تحریم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تهیه نشده است. به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی «نیوزمکس» در گزارشی با عنوان «آمریکا از موضع دوگانه روسیه در قبال تحریم ایران آگاه است» به نقل از یک دیپلمات آمریکایی در سازمان ملل نوشت: هنوز مقدمات تحریم فراهم نشده است. این دیپلمات همچنین از عدم تعهد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به اعمال تحریم علیه ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: ‌واقعا نمی‌دانیم که لاوروف چه موضعی دارد. روسیه عضو دایم شورای امنیت بوده و دارای حق وتو است. مسکو که اقدامات نهایی در زمینه پروژه هسته‌ای شش میلیارد دلاری بندر بوشهر را انجام می‌دهد پس از تکمیل این پروژه جزو بزرگترین نیروگاه‌های برق هسته‌ای در جهان خواهد بود. در پی بی‌اعتنایی ایران به ضرب‌الاجل شورای امنیت برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، شورای امنیت تشکیل جلسه نداد و انتظار می‌رود که این جلسه به بعد از تعطیلی روز کاری در آمریکا موکول شود.

بازداشت مرد شماره 2
 القاعده عراق

مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد: مرد شماره دوی القاعده در عراق چند روز پیش بازداشت شده است .به گزارش واحد مرکزی خبر مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد: مرد شماره دو القاعده در عراق چند روز پیش بازداشت شده است.خبرگزاری رویتر: موفق الربیعی " یکشنبه " نام فرد بازداشت شده را حامد جمعه فارس السعودی که به ابوهومن و ابو رعنا نیز معروف است اعلام کرد.وی افزود: این فرد دستیارابوایوب المصری است که پس از کشته شدن ابومصعب الزرقاوی سرکرده سابق القاعده در عراق به سرکردگی القاعده در عراق منصوب شده است .




موضوع مطلب :


شنبه 85 شهریور 11 :: 11:17 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

واشنگتن پست:احمدی نژاد همانند یک استاد عمل کرد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشته است:احمدی نژاد به مسائل تسلط زیادی دارد و به سؤال های مختلف درباره موضوعات گوناگون از جمله مسائل مهمی همچون اقتصاد ایران، به سرعت پاسخ می دهد و هرگز کم نمی آورد.این روزنامه می نویسد: حتی منتقدان احمدی نژاد نیز اکنون موفقیت های فنی که ایران در برنامه هسته ای خودبه دست آورده را «واقعا رضایتبخش» می دانند روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی با عنوان «بازی خطرناک احمدی نژاد» نوشته است که «دیدن رئیس جمهوری ایران از نزدیک این احساس را به شما خواهد داد که او یک سیاستمدار خطرناک است ولی او در اتاقی که 150 خبرنگار در آن حضور داشتند همانند یک استاد عمل کرد».این روزنامه در گزارشی از تهران نوشت: رئیس جمهوری ایران در مورد مسئله هسته ای نیز گفته است: «هیچ کس نمی تواند به ما کمک کند و جرج بوش همتای آمریکایی خود را برای انجام یک مناظره زنده دعوت کرده است، گویی که او مطمئن است در این مناظره پیروز خواهد شد.این روزنامه می نویسد:  ایرانیان مردمانی صبورند و ظاهرا آنها انتظار دارند این بحران تا مدتی دیگر نیز ادامه یابد آنها نمی خواهند تحریم شوند ولی از سوی دیگر ایرانیان نسبت به این مسئله نگرانی چندانی ندارند زیرا ایرانیان طی چندین دهه تحت نوعی تحریم های مختلف زندگی کرده اند و خود تولید خودرو، فولاد، مواد دارویی و هم اکنون موشک و رآکتور هسته ای را نیز یاد گرفته اند.

فرمانده کل سپاه: موازنه‌ قدرت‌‏های جهان در حال تغییر است

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سردار سرلشگر سیدیحیی صفوی در جمع دانشجویان بسیجی شرکت‌کننده در طرح ولایت افزود: جهان در یک وضعیت آشفتگی سیاسی و ناپایداری در نظام قطب‌بندی جهانی به سر می‌برد و ادعای آمریکایی‌ها برای تک قطبی‌سازی جهان در ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی با شکست مواجه شده و جهان در عصر حاضر به سمت چند قطبی شدن در حال حرکت است وی قرن حاضر را به یاری خداوند متعال قرن بیداری و خیزش ملت‌های اسلامی علیه سلطه‌گری آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل دانست و شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی در طرح خاورمیانه بزرگ را از نشانه‌های این بیداری عنوان کرد.

عنان مذاکره با لاریجانی را مفید و سازنده ارزیابی کرد

خبرگزاری فارس: دبیرکل سازمان ملل با بسیار مفید ارزیابی کردن مذاکرات خود با لاریجانی تصریح کرد: مذاکرات من با مقامات ایرانی، به من و سازمان ملل در تصمیم‌گیری در مورد پرونده هسته‌ای ایران کمک خواهد کردبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، کوفی‌عنان دبیرکل سازمان ملل عصر شنبه پس از دیدار با لاریجانی در جمع خبرنگاران مذاکرات خود با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان را خوب و سازنده عنوان کرد و گفت: ما در مورد مسائل هسته‌ای و منطقه‌ای که مورد علاقه ایران و سازمان ملل است مذاکراتی داشتیم و این مذاکرات بسیار مفید بود و به کار من در آینده کمک خواهد کرد و به تمام این کمک‌ها نیاز دارم. بنابر این گزارش، علی لاریجانی نیز پس از این دیدار ضمن تشکر از کوفی‌عنان برای حضور در ایران خاطرنشان کرد: همان‌طور که دبیر کل سازمان ملل ذکر کرد، ما مذاکرات سازنده و خوبی داشتیم و دیدگاه ایشان در پرونده هسته‌ای ایران دیدگاه‌ مثبتی است و از تلاش‌های ایشان حمایت می‌کنیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: در این مذاکرات طرفین قبول داشتند که بهترین راه برای حل مسئله هسته‌ای ایران مذاکره است و ما امیدواریم از ظرفیت وی که ظرفیت بسیار بالایی است استفاده شود. لاریجانی با اشاره به پاسخ ایران به بسته پیشنهادی گروه 5+1 تاکید کرد: پاسخ ما به بسته پیشنهادی 5+1 بر اساس توصیه ایشان بود.

لاوروف: تحریم ایران وسیله صحیحی نیست

وزیر امور خارجه روسیه تحریم یا انزوای کشورها را بعنوان یک وسیله صحیح برای حل‌وفصل مسایل بین‌المللی ندانست و گفت: ما از تجربیات گذشته درس‌گرفته و به ضرب‌الاجل‌ها که وضعیت را به‌بن‌بست می‌کشانند،نمی‌پیوندیم. لاوروف که روز جمعه در جمع دانشجویان دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو (وابسته به وزارت امور خارجه) سخن می‌گفت، بطور ضمنی به وضعیت برنامه هسته‌ای ایران در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ما همه در یک جهان زندگی می‌کنیم و اگر سیاست یک کشوری مسایلی را برمی‌انگیزد یا باعث نارضایتی می‌شود، باید از طریق گفت‌وگو و نه تهدید به انزوا یا تحریم، آن را حل‌کرد. وی افزود: روسیه استفاده از راههای گوناگون را برای حل مساله اتمی ایران تنها در صورتی مجاز می‌داند که مسیر حل و فصل این مساله را مسدود نکنند. لاوروف همچنین گفت: باید از راههایی در حل مساله اتمی ایران استفاده شود که ما را در پیشبرد اهدافمان در مورد این مساله کمک کند. وی گفت: صحبت از تعیین سرنوشت ایران در میان نیست بلکه هدف تضمین خدشه‌ناپذیری نظام جلوگیری از گسترش سلاح اتمی با در نظر گرفتن حق کشور عضو پیمان ان.پی.تی برای استفاده از انرژی اتمی صلح‌آمیز است.

رییس اتحادیه اروپا:خواستار آغاز گفت وگوی جدی با ایرانیم

"ارکی تومیویا" وزیر خارجه فنلاند و رییس دوره‌ای شورای وزیران اتحادیه اروپا اعلام کرد: هنوز زمان برقراری تحریم علیه ایران در پرونده برنامه هسته‌ای فرا نرسیده است. تومیویا تاکید کرد، این اتحادیه همچنان خواستار آغاز گفت وگوهای جدی با ایران است. وی که کشورش تا پایان سالجاری مسیحی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، افزود: دیپلماسی همچنان گزینه اول اتحادیه اروپا در موضوع ایران است و به اعتقاد ما هنوز زمان برقراری تحریم‌ها بر ضد این کشور فرا نرسیده است. تومیویا افزود: درصورتیکه ایران قصد ادامه گفت وگوها را داشته باشد ما باید از شرایط پیشنهادی این کشور اطلاع پیدا کنیم، زیرا اتحادیه اروپا همچنان خواستار استفاده از دیپلماسی در برخورد با ایران است. وزیر خارجه فنلاند در ادامه تاکید کرد، تا زمانی که بی‌علاقگی ایران به انجام گفت وگوها به اثبات نرسد هیچ تصمیمی در مورد این کشور اتخاذ نخواهد شد.

اعتراف آلمان به تأثیر شدید تحریم ایران بر اقتصادش

بر اساس آمار اتاق بازرگانی فدرال آلمان در صورت تحریم ایران،بیش از ده هزار فرصت شغلی در آلمان از بین می‌روند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتاق بازرگانی فدرال آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد، همانطور که مورد عراق دقیقا نشان داد تحریم‌های اقتصادی ایران مشکلات سیاسی را حل نخواهد کرد. در این بیانیه آمده است: «با تحریم اقتصادی ایران، اقتصاد آلمان متحمل ضربات سختی خواهد شد و بیش از ده هزار فرصت شغلی در آلمان از دست می‌رود.» بر اساس بیانیه اتاق بازرگانی آلمان، تنش بین ایران و جامعه بین‌المللی در حال حاضر فضایی از بی‌ثباتی ایجاد کرده است که تاثیری منفی بر رشد اقتصاد آلمان خواهد گذاشت. در شش ماه اول سال جاری تاکنون صادرات آلمان به ایران 10 درصد کاهش داشته است. اتاق بازرگانی آلمان اعلام کرد 50 شرکت آلمانی در ایران دفتر دارند و بیش از 12 هزار شرکت آلمانی نیز از نماینده در این کشور برخوردارند. ایران بزرگترین بازار صادرات آلمان در خاورمیانه در سال 2005 است و بعد از آن امارات عربی متحده و عربستان سعودی قرار دارند. آلمان در سال 2005 بیش از 4/4 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده است.

سولانا:تحریم ایران غیرمنطقی است

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه از فنلاند، خاویر سولانا روز گذشته در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در فنلاند گفت در طول مذاکرات با مقامات هسته‌ای ایران گام برداشتن به سوی تحریم‌ها بر ضد این کشور غیر منطقی است. وی افزود، کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل می‌توانند درباره آغاز تحریم ها صحبت کنند اما ابتدا ما باید ببینیم آیا امکان آغاز مذاکرات واقعی وجود دارد یا خیر. سولانا در عین حال تاکید کرد، دیدارش با علی لاریجانی که اوایل هفته آینده در اروپا برگزار خواهد شد برای رفع ابهامات پاسخ 21 صفحه‌ای ایران به قدرتهای بزرگ خواهد بود.

اروپا: ایران تا دو هفته دیگر موضع هسته‌ایش را روشن کند

وزرای خارجه اتحادیه اروپا موافقت کردند دو هفته به ایران فرصت دهند تا موضع خود را درباره تعلیق فعالیت‌های هسته‌ایش روشن کند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»، این اقدام اتحادیه اروپا پس از آن انجام شد که تهران مهلت شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را نادیده گرفت. خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است هفته جاری با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به منظور روشن کردن ابهامات در پاسخ 21 صفحه‌ای ایران به پیشنهاد غرب درباره مسئله هسته‌ایش دیدار کند. «دیمیتری راپل»، وزیر امور خارجه اسلوونی پس از آنکه وزرای خارجه 25 کشور عضو اتحادیه اروپا این مسئله را در نشست خود در فنلاند بررسی کردند، گفت: «ما به سولانا دو هفته فرصت دادیم تا مذاکرات درباره روشن شدن (مواضع ایران) را انجام دهد.» وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز خود بر ادامه تلاشهای دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران و عجله نکردن برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران تاکید کردند. «برنارد بوت»، وزیر خارجه هلند پاسخ تهران به پیشنهادهای غرب را ناامیدکننده خواند و در عین حال تاکید کرد قطع روابط با ایران بدترین چیزی است که اتحادیه اروپا می‌تواند انجام دهد. وی افزود: «اینکه ایران غیرمسئولانه عمل می‌کند به معنای این نیست که ما نیز باید غیرمسئول باشیم.» وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه از طرح‌های خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انجام مذاکرات هفته جاری با مقامات ایرانی استقبال کردند. بوت درباره مدت برگزاری مذاکرات با ایران گفت: درست نمی‌دانم گفت‌وگو با ایران چه مدت طول می‌کشد. «فرانک والتر اشتاین‌مایر»، وزیر خارجه آلمان نیز امروز تصریح کرد: «ما هیچ نفعی در تشدید اوضاع درباره ایران در شورای امنیت نداریم.» وی که در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فنلاند صحبت می‌کرد، گفت: «ما درها را نمی‌بندیم اما باید از طرف مقابل علامتی دریافت کنیم.»

بوش با صدام دیدار کرد

براساس گزارش تایید شده از سوی یکی از مقامات مطلع، رئیس جمهور آمریکا در آخرین سفر خود به عراق با صدام حسین دیدار و گفت‌وگو داشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران این مقام آگاه افزود: جورج بوش رئیس جمهور آمریکا در آخرین سفر خود به عراق، طی دیداری با صدام حسین ،رئیس جمهور معزول عراق که به مدت یک ساعت مذاکره داشته است، احتمالاً راه‌های افزایش خشونت در عراق را مورد بررسی قرار داده‌‌اند. نوری المالکی، نخست وزیر عراق قبلاً در یک نشست خبری، عوامل حزب بعث را منشاء تروریسم در عراق دانسته و اظهار داشته بود:عوامل حزب بعث با برخورداری از تجربه‌های قبلی و اموال یغما برده از ملت عراق و بکارگیری افراد تکفیری و شرور، نقش چشمگیری در گسترش ناامنی کنونی این کشور دارند.

عمر البشیر: با الهام از حزب‌الله، می‌جنگیم

در پی تصویب قطعنامه 1706 در سازمان ملل مبنی بر استقرار نیروهای این سازمان در منطقه بحران زده دارفور، «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان اعلام کرد، در صورت استقرار این نیروها در این منطقه، با الهام از حزب‌الله با آنها خواهد جنگید. به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «لو فیگارو»، عمر البشیر در مراسمی که به مناسبت پنجاه و دومین سالگرد تشکیل ارتش این کشور برگزار شده بود، گفت: «سودانی‌ها مصمم هستند با هر نیروی خارجی که وارد کشورشان شود مانند رزمندگان جنبش حزب‌الله که با نیروهای متجاوز اسرائیل جنگیدند و پیروز شدند، بجنگند.» رئیس‌جمهوری سودان افزود: ما با استقرار نیروهای آمریکایی، انگلیسی یا هر نیروی دیگری که شورای امنیت سازمان ملل بر ما تحمیل کند مخالفیم. عمر البشیر در این مراسم از حزب الله و سید حسن نصرالله دبیر کل آن که ابهت ارتش اسرائیل را در هم شکست ستایش کرد.

آمریکا و آزمایش مجدد سامانه دفاع ضدموشکی

آژانس دفاع موشکی آمریکا ( ( (MDAاعلام کرد: در یک عملیات آزمایشی با ۸۵میلیون دلار هزینه، یک فروند موشک پرتاب شده از آلاسکا، توسط سامانه رهگیر و ضد موشکی کالیفرنیا منهدم شد. به ‌گزارش «بی.بی.سی»‌، در بیانیه این آژانس آمده است: در عملیات شب گذشته، سامانه دفاع ضدموشک‌های بالستیک با موفقیت آزمایش شد. این سامانه در حال توسعه به مجموعه‌ای از رادارها و ماهواره‌ها برای شناسایی موشک‌های دشمن و هدایت موشک‌های رهگیر مجهز است، اما هنوز کارآیی کامل این سامانه محرز نشده است زیرا فقط در پنج مورد از ۹آزمایش عملیاتی موفق عمل کرده است. آخرین موارد شکست عملیات آزمایشی، به دسامبر ۲۰۰۴و فوریه ۲۰۰۵مربوط است. این آزمایش همچنین برای سنجش توانایی سیستم برای تشخیص اهداف کلاهک‌ها از سکوی پرتاب یا اهداف مصنوعی انجام شده است. آژانس دفاع موشکی آمریکا همچنین اعلام کرده است: مطالعه و بررسی نتایج و فرضیه‌های این آزمایش به هفته‌ها زمان نیاز دارد. دولت آمریکا مدعی است از این سامانه به‌عنوان سپر دفاعی حفاظت از آمریکا در برابر حملات احتمالی سلاح‌های کشتار جمعی یا موشک‌های دوربرد استفاده خواهد کرد. اما منتقدان، اجرای این طرح را با توجه به هزینه بسیار سنگین آن که سالانه بالغ بر ۱۰میلیارد دلار برآورد شده، غیرمنطقی می‌دانند. براساس اعلام آژانس دفاع موشکی آمریکا، این کشور پایان سال جاری میلادی یا در سال ۲۰۰۷نیز آزمایش دیگری از این سیستم را انجام خواهد داد.

 




موضوع مطلب :


چهارشنبه 85 شهریور 8 :: 11:9 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

رئیس جمهور هنگام افتتاح طرح پتروشیمی مارون:امروز پیشرفت کشور نیازمند حرکت صنعت نفت است

خبرگزاری فارس: احمدی نژاد گفت:امروز پیشرفت کشور نیازمند حرکت صنعت نفت است،که همه صنعت کشور به آن وابسته است.به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ماهشهر،محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران چهارشنبه مصادف با آخرین روز هفته دولت در مراسم افتتاح طرح پتروشیمی مارون در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر گفت: یکی از مهمترین و بزرگترین توانمندی های امروز کشورمان در حوزه صنعت نفت است، امروز پیشرفت کشور نیازمند حرکت صنعت نفت است که همه صنعت کشور به آن وابسته است. وی با اشاره به این که 57 درصد قطعات به کار رفته در مجتمع پتروشیمی وارداتی است، خاطرنشان ساخت: ملتی که با دست خالی به توانمندی فناوری هسته‌ای دست می‌یابد می‌تواند این قطعات را هم در داخل بسازد، دولت برای توسعه همه بخش‌های‌ صنعت نفت مصمم است و ما می‌خواهیم کاری را که قرار است در 30 سال انجام شود، در 5 الی 6 سال انجام دهیم.

موافقت دولت با واردات بنزین

معاون وزیر نفت گفت:لایحه مجوز تامین ارز مورد نیاز برای بنزین وارداتی در دولت دیروز امضا شد و به زودی برای تصویب به مجلس شورای اسلا‌می ارائه می‌شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای نعمت زاده افزود: سهمیه بندی بنزین با سه ماه تاخیر انجام می‏شود و تا آن زمان وزارت نفت مجبور به واردات برای رفع نیاز داخلی است.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌ها‌ی نفتی گفت: پیش بینی شده بود, امسال روزانه 42 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای کشور تولید شود که این میزان با 1/5 میلیون لیتر افزایش به 43/5 میلیون لیتر در روز رسید.آقای نعمت زاده ادامه داد, با توسعه پالایشگاههای موجود میزان تولید بنزین 40 میلیون لیتر در روز افزایش می‏یابد.

رشد 250 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با «بازتاب»، از رشد250 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران طی یک سال اخیر خبر داد.دکتر محمد خزایی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، با اعلام آن‌که سرمایه‌‌گذاری خارجی انجام شده در کشور از رقم 350 میلیون دلار در سال 1383 به نهصد میلیون دلار در سال 1384 رسیده، رشد سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال گذشته را بیش از 250 درصد اعلام کرد.وی همچنین از تصویب درخواست چهار میلیارد و 310 میلیون دلار تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران طی سال 1384 خبر داد که این رقم در مقایسه با مبلغ 7/2 میلیارد دلاری تصویب شده در سال 1383، حدود 60 درصد افزایش داشته است.دکتر خزایی درباره عملکرد سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری گفت: طی پنج ماهه نخست سال جاری، بیش از 950 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی، بررسی و تصویب شده است.وی خاطرنشان کرد: البته این مبلغ شامل سرمایه‌گذاری‌های خارجی که بدون درخواست مجوز تضمین از سازمان سرمایه‌گذاری خارج وارد کشور شده، نمی‌شود.همچنین سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده مربوط به صنعت نفت و گاز و مناطق آزاد در این رقم وجود ندارد و عمدتا شامل سرمایه‌گذاری خارجی «FDI» است.

 

چاوز : احمدی‌نژاد آمریکا را ضربه فنی کرد

"هوگو چاوز" رییس جمهوری ونزوئلا با اشاره به پیشنهاد رییس جمهوری ایران برای مناظره با "جرج بوش" رییس جمهوری آمریکا، گفت: احمدی نژاد با این طرح خود، آمریکا را ضربه فنی کرد". به گزارش ایرنا، چاوز روز چهارشنبه پس از دیداری دو ساعته با "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه، در کنفرانس خبری مشترک در دمشق، افزود: "چه خوب بود، بوش این پیشنهاد را می‌پذیرفت، در این صورت، من در صف نخست برای مشاهده‌ی این مناظره می‌نشستم". رییس جمهوری ونزوئلا، در این نشست خبری که یکصد خبرنگار داخلی و خارجی شرکت داشتند، سیاست رییس جمهوری اسلامی ایران در برابر فشارهای آمریکا را مورد تحسین قرار داد. هوگو چاوز تصریح کرد: ونزوئلا و سوریه نیز به همین روش با فشارهای آمریکا مقابله می‌کنند. وی، متن مکتوب سخنان اخیر احمدی نژاد را با خود به کنفرانس خبری آورده بود و فرازهایی از آن را به عنوان شاهدی بر درست بودن مواضع خود قرائت کرد. هوگو چاوز بامداد چهارشنبه در صدر یک هیات بلندپایه‌ی سیاسی - اقتصادی وارد دمشق شد، و در پایان دیدار با "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرد.

درخواست مقامات آمریکایی برای سفر به تهران

پس از انتشار خبر صدور ویزای سیدمحمد خاتمی برای سخنرانی در واشنگتن، سناتور «ریک سنتروم»‌خواستار اقدام متقابل جمهوری اسلامی برای سفر مقامات آمریکایی به تهران شد.به گزارش خبرنگار «بازتاب»، سناتور ریک سنتروم با متهم کردن جمهوری اسلامی و خاتمی به اقدامات خشونت‌آمیز، طی بیانیه‌ای اظهار داشت: «دست‌کم باید به مسئولان آمریکایی فرصتی داده شود تا با مردم ایران سخن بگویند».هرچند تاکنون برخی مقامات آمریکایی، غیررسمی و در چهارچوب شرکت در همایش‌های علمی به ایران سفر کرده‌اند، این اظهارنظر، نخستین تقاضای رسمی مقامات آمریکایی برای سفر به تهران تلقی می‌شود.در این حال، «آلبرتو فرناندز»، معاون وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با رادیو فردا تأکید کرد: سفر خاتمی به آمریکا غیررسمی بوده و وی هیچ ملاقاتی با شخصیت‌های دولت کنونی آمریکا ندارد.

آمریکا: هدف تغییر رفتار ایران است، نه تحریم

در حالی که ضرب‌الاجل سازمان ملل برای تعلیق برنامه‌ی هسته‌یی ایران رو به پایان است آمریکا می‌کوشد پیامی را به تهران ارسال کند مبنی بر اینکه همچنان برای پایبندی به قطعنامه شورای امنیت زمان دارد. به گزارش ایسنا، تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن خودداری از پاسخگویی به سوالی درباره اختلاف درون دولت آمریکا برای چگونگی پرداختن به مساله ایران گفت: ما پیش از هر چیزی قصد داریم مذاکراتی جدی را در شورای امنیت پس از پایان رسیدن ضرب‌الاجل قطعنامه داشته باشیم و آنگاه پیش خواهیم رفت. وی ادامه داد: قطعا این کار را مرحله به مرحله انجام خواهیم داد. کیسی گفت: مهمترین چیز و هدف اعمال تحریم نیست؛ بلکه تغییر رفتار ایران به شکلی است که نه تنها جامعه بین‌المللی را از نبود پتانسیل توسعه سلاح هسته‌ای در ایران راضی کند، بلکه در نهایت به منافع ملت ایران نیز پاسخ گوید.

البرادعی: هفته آینده زمانی مهم برای حل موضوع هسته ایران خواهد بود

 "محمد البرادعی" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دیدار با مقامهای ژاپنی در وین، هفته آینده را زمانی مهم برای حل موضوع هسته ایران دانست. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی easybourse، وزارت امور خارجه ژاپن با اعلام این خبر به نقل از البرادعی اضافه کرد: موضوع هسته ای ایران باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، به طوری که این کشور مسیر کره شمالی را نپیماید.بنابراین گزارش، البرادعی بر این باور است، در صورتی که با موضوع هسته ای ایران به خوبی و با دقت تعامل نشود ایران می تواند راه کره شمالی را پیش گیرد و با خروج این کشور از ان پی تی  از ادامه کار بازرسان آژانس در ایران ممانعت به عمل آورد.البرادعی در دیدار خود با "کاتسوتوشی کاندا" یک مقام ارشد وزارت خارجه ژاپن تصریح کرد: جامعه بین المللی به اتفاق آراء مخالف دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای هستند، اما تصور من بر این است که با توجه به شرایط داخلی برای تهران سخت خواهد بود تا غنی سازی را متوقف کند.

هاآرتص: نصرالله رهبری قدرتمند و عاقل است

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به آمادگی و توانمندی نیروهای حزب الله در جنگ اخیر علیه اسرائیل و نیز کمک به مردم آسیب دیده لبنان پس از پایان جنگ، وی را رهبری "قدرتمند و عاقل در مسایل امنیتی" دانسته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران ، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله‌ای با اشاره به اشتباهات ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل و صدور دستور تحقیقات درباره چگونگی جنگ اسرائیل با لبنان، نوشت: «می‌توان گفت اسرائیل اکنون بدون دولت است.» این روزنامه نوشت: «اسرائیل تنها کشوری است که پایتختش به رسمیت شناخته نشده است و اکنون تنها کشوری است که بدون دولت اداره می‌شود.» نویسنده مقاله این روزنامه ایهود اولمرت را بر اساس این اشتباهات، ضعیف‌تر از آن می‌داند که بخواهد اسرائیل را اداره کند و در ادامه با اشاره به تلاش دولت اولمرت می‌نویسد: «اگر ربودن یا ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان هنوز در دستور کار کابینه اسرائیل قرار دارد چرا از وی در مقامی که برایمان مفید است استفاده نکنیم؟» نویسنده مقاله در ادامه نصرالله را رهبری "قدرتمند و عاقل در مسایل امنیتی" ارزیابی کرده و دلیل آن را "آمادگی، آموزش،‌ تدارکات و حمایت خوب از سربازان حزب الله" دانسته است. به عقیده نویسنده این مقاله نصرالله مردی است که کارها را انجام می‌دهد. وی فردی است که رفاه مردمش را نیز مدنظر دارد، وی کسی است که برای کمک به کسانی که خانه‌هایشان در حملات هوایی تخریب شده است، منتظر نمی‌ماند. وی فورا و بصورت کاملا نقد به کمک آنها آمده است. وی مردی است که به نیازمندان کمک دارویی می‌رساند، به بی‌خانمان‌ها مسکن می‌دهد و حتی به فقرا لباس می‌رساند. به نوشته این روزنامه نصرالله تنها رهبری بود که توانست به بحث اصلی در داخل اسرائیل در چهار دهه گذشته پایان دهد و عملا به مباحث موافق و مخالف تلاش برای صلح پایان دهد.




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


یکشنبه 85 شهریور 5 :: 11:43 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

کره شمالی: اقدامات آمریکا را تلافی می‌کنیم

کره شمالی به آمریکا هشدار داد که تمام تدابیر تلافی جویانه لازم را علیه تحریمهای مالی واشنگتن علیه پیونگ یانگ اتخاذ خواهد کرد. به گزارش مهر به نقل ازخبرگزاری فرانسه، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد: این اوج حماقت آمریکاست که فکر کند می‏تواند هر مسئله‌ای را با ابزارهای تحریم و فشار حل کند. سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی همچنین تصریح کرد: هم اکنون دولت بوش در حال تشدید فشارهای خود برکره شمالی از طریق تحریمهای مالی شدید در تلاش برای حفظ حیات سیاسی خود است و کره شمالی چاره ای جز اتخاذ تمام اقدامات متقابل لازم برای حفاظت از ایدئولوژی، نظام، حاکمیت و عزت خود ندارد. این سخنگوی همچنین با تاکید بر موضع پیشین دولت خود درمورد بازگشت به مذاکرات شش جانبه که از نوامبر سال گذشته در پی تحریمهای مالی آمریکا علیه این کشورمتوقف شد، اعلام کرد:تا زمانی که آمریکا تحریمهای مالی را متوقف نکند. ما به این مذاکرات باز نخواهیم گشت و موضع ما همچنان غیرقابل تغییر است. سخنگوی وزارت امورخارجه کره شمالی تمام اتهامات آمریکا علیه کشورش را رد و خاطر نشان کرد: کره شمالی نه یک دولت نقض کننده قانون است و نه کشوری است که اسکناسهای تقلبی چاپ می‏کند، بلکه قربانی ادعاهای آمریکاست. طبق گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، این سخنگو اشاره ای به اینگه چه اقدامات متقابلی اتخاذ خواهد شد، نکرد. این هشدار در پی انتشار گزارش تهدید آمیز یک روزنامه طرفدار دولت پیونگ یانگ علیه آمریکا در ژاپن صورت می‏گیرد. روزنامه «چوسان سیمبون» در شماره روز گذشته خود نوشت: در صورتی که آمریکا تلاشهای خود رادر جهت براندازی و نابودی دولت پیونگ یانگ متوقف نکند، کره شمالی ممکن است یک آزمایش هسته‌ای انجام دهد.
ایتالیا: متحد نباشیم، ایران قوی‌تر می‌شود

«ماسیمو دالما» وزیر امور خارجه ایتالیا خواستار فشار بین‌المللی بر ایران به خاطر برنامه اتمی این کشور شد و گفت: اگر در این زمینه متحد نباشیم، ایران قوی‌تر خواهد شد. به گزارش فارس، دالما در مصاحبه با هفته‌نامه آمریکایی «تایم»، بدون اشاره به گزارش مکرر دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نبودن انحراف در برنامه هسته‌ای ایران، هشدار داد: «ما همگی در این مساله مشترکیم که به ایران اعلام کنیم این کشور نباید به سلاح اتمی دست یابد و باید فشار زیادی بر این کشور وارد نمائیم.» وی افزود: «اما باید اطمینان حاصل کنیم که جامعه بین‌المللی در برابر ایران متحد است زیرا اگر متحد نباشد، این خطر وجود دارد که ایران، قوی شود.»
آصفی: منافقین فکر می‌کنند سانتریفیوژ توی جیب جا می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادعای گروهک تروریستی منافقین در مورد آزمایش 15 سانتریفیوژ P2 توسط ایران، گفت: آنها اصلاً نمی‌دانند سانتریفیوژ چیست، فکر می‌کنند یک پیچ است و می‌شود آن را در جیب شلوار مخفی کرد..  آصفی در پاسخ به سؤالی در خصوص افتتاح پروژه آب سنگین اراک، این پروژه را جزو حقوق جمهوری اسلامی ایران و گامی در جهت استفاده بیشتر از توانمندی‌ها و امکانات کشور برای استفاده صلح‌آمیز از تکنولوژی و علم بیان کرد و گفت: مصارف این پروژه روشن و در زمینه پزشکی، سرطان و ایدز و کاملا صلح‌آمیز است و جمهوری اسلامی در چارچوب مقررات و هنجارهای بین‌المللی عمل کرده و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است یکی از خبرنگاران در خصوص اظهارات اخیر باهنر نائب رئیس اول مجلس در مورد «بمب هسته‌ای» سؤال کرد که آصفی این نقل قول را درست نخواند و افزود: ما به سمت تولید سلاح‌های هسته‌ای نخواهیم رفت و آن را خلاف دکترین جمهوری اسلامی می‌دانیم یکی از خبرنگاران با اشاره به عدم نیاز پروژه آب سنگین اراک به اورانیوم غنی شده از آصفی پرسید آیا این مقدمه‌ای برای توقف غنی‌سازی در نطنز نیست؟ که سخنگوی وزارت خارجه گفت: امروز خیلی روی آب سنگین توقف نکنید. آب سنگین پروژه‌ای از قبل طراحی شده بود و الحمدالله با موفقیت به بهره‌برداری رسید. وی با تبریک افتتاح این پروژه به ملت و کارشناسان ایرانی،خاطرنشان کرد:نمی‌توان از این توانمندی‌ها گذشت. چون عده‌ای چیزی را نمی‌پسندند به این معنا نیست که ما مطابق میل آنها عمل کنیم. همان خبرنگار گفت شما می‌گویید پروژه آب سنگین اراک ربطی به پرونده هسته‌ای ندارد ولی در قطعنامه‌های قبلی آژانس از ایران خواسته شده بود که این پروژه را انجام ندهد که آصفی تصریح کرد: در قطعنامه قبلی نبود. منطقا هم نمی‌شود چنین چیزی را خواست.

عربستان: ایران حق دارد به هر تهدیدی پاسخ دهد

وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد: ایران دارای سیاست‌ها، مواضع و استراتژی خاص خود است و حق دارد در برابر هر تهدیدی از خود دفاع کند. به گزارش فارس به نقل از شماره امروز روزنامه سعودی «عکاظ»، سعود الفیصل در یک گفت‌وگو‌ی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران و مجازات اقتصادی این کشور از سوی آمریکا گفت: «این سوال را باید از ایرانی‌ها پرسید اما این کشور دولتی مستقل و سیاست‌ها و استراتژی خاص خود را دارا است و حق دارد به هر تهدیدی پاسخ دهد.» وی افزود: «ما ایران یا قائم مقام آن نیستیم. ایران کشوری اسلامی است و ما با این کشور با همین دید و در همین سطح برخورد داریم. ایران همسایه ما است و با آن در چارچوب کشوری همسایه ارتباط برقرار می‌کنیم. این کشور سیاست‌ها و مواضع خاص خود را دارد و با دیگران در ارتباط است. این کشور استراتژی خاصی را در منطقه دنبال می‌کند.»
فیصل همچنین گفت: «اگر ایران تهدیداتی را که با آن روبرو است به کشورهای همسایه و دوست عرضه کند آن را بررسی می‌کنیم اما پیش‌داوری در این زمینه و اظهار نظر درباره آنچه گفته می‌شود، در واقع پیشی ‌گرفتن از حوادث است و در آن صورت به ایران که کشوری مستقل و دارای حق پاسخگویی به هر تهدیدی است، ظلم می‌شود.»

لاریجانی: نمی‌توانند با آب‌نبات سر ما را گرم کنند

دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه پرسش و پاسخ با مدیران رسانه ملی خاطر نشان کرد:« اگر کشورهای 1+5 تمایل به همکاری جامع و دراز مدت با ایران دارند نباید به دنبال تحریم ایران باشند.» به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، ادامه داد: «ما نمی‌خواهیم به بازی باخت ـ باخت وارد شویم؛ اگر از در تعامل با ایران وارد شوند نتیجه کار به طور مسالمت آمیز به دست خواهد آمد.» وی با اشاره به بسته پیشنهادی کشورهای 1+5 خطاب به این کشورها گفت:« با کسی که می‌خواهید همکاری جامع و دراز مدت داشته باشید نباید از در محروم سازی وارد شوید. در این صورت ما احساس خواهیم کرد که شما از ارائه پیشنهاداتتان منظور دیگری دارید.» وی گفت: «وقتی بسته پیشنهادی به ما می‌دهید و در کنارش قطعنامه علیه ایران می‌گذارید چه معنی‌ای می‌تواند داشته باشد؟» دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: «این کار شما یعنی اینکه حق ایران را محترم می‌شمارید به شرط آنکه ایران از آن استفاده نکند! اگر مسیر تعامل در پیش گرفته شود هم به نفع آنها خواهد بود و هم ما.» لاریجانی گفت: «ایرانی‌ها هوش و حواس دارند و تفاوت اینکه دانش هسته‌ای را داشته باشند و یا به برخی تجهیزات و امکانات در زمینه اینترنت و کشاورزی دست یابند را می‌فهمند. نباید فکر کنید که می‌توانید با آب نبات سر ما را گرم کنید. آیا مشکل ما اینترنت و یا مسایل مربوط به کشاورزی است؟ و یا اینکه بحث ما در مساله هسته‌ای می‌باشد؟»

 

تحریم کالاهای آمریکایی در مالزی

مردم مسلمان مالزی در اعتراض به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ این رژیم علیه ملت لبنان و فلسطین، کالاها و تولیدات آمریکایی را تحریم کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازروزنامه الخیلج، انجمن مسلمانان مصرف کنندگان مالزی که بیشتر اعضای آن را مسلمان تشکیل می‏دهند، ازمردم مالزی خواست تا دست از خرید کالاها و تولیدات سه شرکت آمریکایی بزرگ از جمله آنها شرکت کوکا کولا بردارند.این اقدام مردم مالزی درتحریم کالاهای آمریکایی دراعتراض به حمایت آمریکا برای تحرک نظامی اسرائیل درفلسطین و ضد حزب الله در جنوب لبنان صورت گرفت.عزمی ابراهیم از اعضای این جمعیت مسلمانان مصرف کنندگان مالزی گفت: خرید کالاهای آمریکایی و تجارت این کالاها در واقع حمایت ازاشغالگری نامشروع فلسطین و جنگ لبنان به شمار می‏رود.وی افزود: اسرائیل و آمریکا، فلسطین و لبنان وهمچنین صلح را در منطقه از بین برده است.

موشک فوق‌مدرن ثاقب با موفقیت آزمایش شد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به منطقه عملیاتی رزمایش دریایی ضربت ذوالفقار در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، امیر دریادار حبیب سیاری در جمع خبرنگاران در خصوص ویژگی‌های این موشک گفت: هوشمند بودن، برد زیاد، سرعت بسیار بالا و غافل‌گیر کنندگی از جمله ویژگی‌های این موشک دوربرد می‌باشد.
وی با اشاره به این که موشک دوربرد ثاقب پرتاب شده در بزرگترین رزمایش دریایی کشور دارای قدرت تخریب بسیار بالا است،اضافه کرد: این موشک قابل پرتاب از همه سامانه‌های شناور می‌باشد. جانشین نیروی دریایی ارتش تاکید کرد:طراحی و ساخت این موشک هوشمند و فوق مدرن با همکاری نداجا و دانشگاه‌های صنعتی کشور و منابع داخلی انجام شده است. سیاری اضافه کرد: این موشک فوق مدرن، یگان‌های موشکی نیروی دریایی ارتش را قادر می سازد تا بتوانند در پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس بیش از پیش با قدرت بیشتر از مرزهای آبی کشورمان دفاع کنند. در اولین روز از برگزاری رزمایش دریایی ضربت ذوالفقار موشک بهینه سازی شده ساحل به دریا و همچنین تعدادی موشک‌های دیگر پرتاب شد.




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


پنج شنبه 85 شهریور 2 :: 10:39 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

رزمایش «ضربت‌ذوالفقار» از شنبه در دریا
رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران: رزمایش بزرگ ضربت ذوالفقار از روز شنبه با حضور دریادلان نیروی دریایی در آبهای نیلگون خلیج فارس و دریاری عمان ادامه می‏یابد.امیر سرتیپ سید رحیم موسوی در جمع خبرنگاران در منطقه عمومی چابهار , اجرای مراحل مختلف رزمایش نیروی زمینی را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و افزود: یگانهای مختلف نیروی زمینی با قابلیت انعطاف و توسعه در منطقه ماموریتی که تاکنون برای آنان تعریف نشده بود توانستند تاکتیک‌ها‌ی نوین رزمی و دفاعی را به خوبی اجرا کنند.وی تصریح کرد: نیروی زمینی توانست علاوه بر کویر, جنگل و کوهستان در رزم ساحلی و حمله به اهداف ساحلی و دریایی ماموریت‌ها‌ی محوله را با موفقیت انجام دهد.رئیس ستاد وی تصریح کرد: در این رزمایش نخستین بار نیروهای احتیاط بسیج ارتش در 3 منطقه غرب و جنوب ایران و تهران سازماندهی شدند و پس از تجهیز و ارجاع ماموریت با حضور در رزمایش نقطه عطفی را در این رزمایش بر جای گذاشتند.امیر سرتیپ موسوی افزود: پس از اجرای مراحل پایانی رزمایش ضربت ذوالفقار در نیروی زمینی از روز شنبه نیروی دریایی مراحل بعدی این رزمایش را با شلیک موشکهای سطح به سطح آغاز می‏کند.

وزیر اطلاعات: کنترل کامل جریانات ضدامنیتی

محسنی اژه‌ای در حاشیه بزرگداشت هشتمین سالگرد شهادت شهید لاجوردی در جمع خبرنگاران در خصوص ارزیابی دولت گفت: جلسه ارزیابی از من صورت گرفته، اما من از نتیجه آن خبر ندارم؛ برای اینکه ممتحن نمی‌گذارند در این زمینه تقلب کنیم. به گزارش ایسنا، محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات در ارتباط با مهم‌ترین دستاورد وزارت اطلاعات گفت: مهم‌ترین دستاورد این وزارتخانه اشراق اطلاعاتی است؛ بر اساس وظیفه ذاتی‌مان بر تمام موضوعات اشراف داریم و توانسته‌ایم شیطنت‌ها و جریانات ضد امنیتی را کاملا کنترل کنیم؛ علاوه بر این با جریان‌های سیاسی خود تعامل خوبی برقرار کردیم. اژه‌ای در ارتباط با ویژگی‌های بارز شهید لاجوردی اظهار داشت: اخلاص، استقامت در انجام وظیفه و خستگی ناپذیر بودن در راه خدمت به خدا از ویژگی‌های بارز شهید بود. وی مشکلات امنیتی شرق کشور را کاملا برطرف شده خواند و گفت: با اقدامات امنیتی مشکل شرق ایران کاملا بر طرف شده و روز به روز بر امنیت این قسمت از کشور افزوده می‌شود.

در جدیدترین نظرسنجی الجزیره مشخص شد
90 درصد از بازدیدکنندگان پایگاه اینترنتی شبکه خبری تلویزیونی الجزیره در جدیدترین نظرسنجی این شبکه در سراسر جهان، خواستار ادامه برنامه هسته‌ای ایران و رد پیشنهادهای اروپا شدند.به گزارش باشگاه خبرنگارانشبکه خبری تلویزیونی الجزیره در پایگاه اینترنتی خود نظرسنجی جدیدی برگزار کرد که در آن از شرکت‌کنندگان این سوال پرسیده ‌شد:"آیا دست‌برداشتن ایران از برنامه‌های هسته‌ای خود در مقابل پیشنهاد‌های اروپا را می‌پذیرید؟" در اولین روز از برگزاری این نظرسنجی، دو هزار و 396 شرکت کردند که از این میان 90 درصد یعنی 2 هزار و 157 نفر اعلام کردند، ایران نباید به مشوق‌های اروپا تن دهد و از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد. در این نظرسنجی تنها 10 درصد پذیرش پیشنهادهای اروپا و دست‌برداشتن ایران از برنامه هسته‌ای خود را تایید کردند.
بشاراسد: ایران نقش اساسی در منطقه دارد

رییس جمهوری سوریه نقش ایران در منطقه را نقشی مهم و مثبت دانست که ریشه در تاریخ دارد و تا ابد نیز ماندگار خواهد بود. به گزارش واحد مرکزی خبر، بشار اسد در مصاحبه با شبکهی تلویزیونی دبی افزود: اگر ایران در منطقه نقش مهمی بر عهده گرفته است , ناشی از خواست مردم منطقه است که آرمانهای ایران را مطابق با منابع ملی و دینی خود می‌دانند.رئیس جمهور سوریه با ستایش از حمایت ایران از مقاومت اسلا‌می در لبنان گفت:برخی دولتهای عربی منطقه , درسایه ی انتقاد از حمایت‌های ایران , می‌کوشند فقدان حضور خود در صحنه را مخفی کنند.بشار اسد تصریح کرد: حضور ایران درمنطقه‌, ریشه در تاریخ دارد و ازلی است و اگر قرار است نقش آفرینی برخی در منطقه زیر سئوال برود باید از امریکا و رژیم صهیوینستی انتقاد شود که شرورانه در امور منطقه مداخله می‏کنند.

عنان به ایران سفر می‌کند

سازمان ملل اعلام کرد: کوفی عنان، دبیر کل این سازمان در روزهای آینده از سرزمینهای اشغالی، لبنان، ایران و سوریه دیدن می‌کند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»، «استفن دوجاریک»، سخنگوی عنان روز چهارشنبه گفت: سفر عنان به منظور اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت که خواستار آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله و استقرار حدود 150 هزار نیرو به منظور تقویت این قطعنامه شده است، انجام می‌شود. وی نتوانست بگوید آیا عنان پیش از 31 آگوست، مهلت شورای امنیت برای تهران به منظور تعلیق غنی‌سازی در ایران خواهد بود یا خیر. یک دیپلمات اروپایی گفت: عنان پیش از این نیز می‌خواست برای بحث درباره مسئله هسته‌ای به تهران سفر کند و بحران لبنان این بهانه را به وی داد. عنان روز جمعه با وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار و درباره استقرار نیروهای سازمان ملل در لبنان صحبت می‌کند و سپس به لبنان، اسرائیل، سوریه و ایران سفر خواهد کرد

آمریکا: ایران، خواسته بین‌الملل را پاسخ نداده است

وزارت امور خارجه آمریکا پس از بررسی پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب اعلام کرد که این کشور نتوانسته نظر جامعه بین‌الملل را تامین کند. به گزارش مهر به نقل از رادیو آلمان، وزارت امور خارجه آمریکا پس از گفت‌وگوی جورج بوش، رئیس‌جمهوری و «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه با اعلام این مطلب همچنین تصریح کرد: پاسخ روز سه‌شنبه ایران به بسته پیشنهادی غرب نتوانسته جامعه بین‌الملل را متقاعد کند. «گونزالو گونزالس» یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: آمریکا بر این عقیده است که ایران باید غنی سازی اورانیوم خود را متوقف کند. وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است: قطعنامه1696 شورای امنیت سازمان ملل به روشنی شرایطی را مشخص کرده که ایران باید در مورد برنامه هسته ‌ای خود اجرا کند.در همین حال فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه نیز توقف غنی‌سازی از سوی ایران را پیش شرطی برای آغاز گفت‌وگوها اعلام کرده است.از سوی دیگر «میخائیل کامینین» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: هرگونه صحبت درباره تحریم ایران زود است به خاطر اینکه شورای امنیت سازمان ملل 31 اوت را زمان برای توقف غنی‌سازی از سوی ایران تعیین کرده بود.وی همچنین گفت: علیرغم اینکه مسکو از مشوق‌ها و قطعنامه حمایت می کند اما نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا احتمالاً برای به دست آوردن حمایت دیگران برای تحریم با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.کامینین همچنین تصریح کرد که روسیه به همراه گروه 1+5 در حال مطالعه و بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد است.

مرکل: پاسخ ایران فاقد جمله سرنوشت‌ساز است

صدراعظم آلمان گفت:پاسخ ایران به بسته پیشنهادی هسته‌ای غرب فاقد «جمله سرنوشت‌ساز» درباره تعلیق غنی‌سازی اورانیوم است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل امروز پنجشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون ان24 آلمان تصریح کرد: «ما هنوز در حال بررسی آن هستیم،اما از آنچه که می‌شنوم،راضی نشده‌ام.» تهران روز سه‌شنبه پاسخ خود به پیشنهاد غرب درباره مسئله هسته‌ایش را ارائه کرد. مرکل ادامه داد:‌ آنچه ما انتظار داشتیم در اینجا نیامده است اما انتظار داشتیم ایران عنوان کند «ما غنی‌سازی خود را به حال تعلیق درمی‌آوریم و به میز مذاکره می‌آییم» و آنگاه درباره فرصت‌ها و احتمال‌ها درباره ایران صحبت می‌‌کنیم. وی افزود: «متاسفانه این مسئله مطرح نشده است؛ ما خواستار آن هستیم که این کار (تعلیق) در روزهای آینده انجام شود،اما جمله سرنوشت‌ساز در این پاسخ نیامده است.»

روسیه: صحبت از تحریم‌ علیه ایران زود است

روسیه در واکنش به پاسخ ایران به پیشنهادهای هسته‌ای غرب اعلام کرد: هنوز صحبت از تحریم‌ها علیه ایران زود است. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «میخائیل کامینین»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته تصریح کرد: «صحبت از هرگونه تحریم در رابطه با ایران هنوز زود است.» وی افزود: «ما بررسی دقیق پاسخ طرف ایرانی را آغاز کردیم. این سند شامل 20 صفحه است. ما باید نکات ظریف آن را دریابیم تا ببینیم آیا چیز جدید و سازنده‌ای در آن وجود دارد یا خیر.» کامینین گفت: «مهمترین مسئله این است که تصمیم بگیریم آیا بر اساس بسته پیشنهادی کار با ایران هنوز ممکن است یا خیر.» ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد: آماده گفت‌وگوهای جدی درباره برنامه هسته‌ایش است و تاکید کرد که تلاش ندارد برای تولید تسلیحات هسته‌ای وقت‌کشی کند.

گفت‌وگوی پوتین و مرکل درباره ایران

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور‌ی روسیه و آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان درباره مسئله هسته‌ای ایران و اوضاع در لبنان تلفنی گفت‌وگو کردند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کرملین روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این دو درباره اقدامات به منظور عادی‌سازی اوضاع در لبنان و گام‌های جامعه جهانی برای حل بحران خاورمیانه صحبت کردند. بنا بر این بیانیه، مرکل و پوتین همچنین درباره تحولات پرونده هسته‌ای ایران به تبادل نظر پرداختند. مرکل همچنین به دلیل سقوط هواپیمای غیرنظامی روسی در اوکراین به پوتین تسلیت گفت.

افشای زدوبند مصر و عربستان با ابومازن بر سر محو حماس و حزب‌الله

سه روز پس از آغاز جنگ اسرائیل علیه مردم لبنان، رئیس سازمان امنیت مصر با سفر به فلسطین در دفتر ابومازن در رام‌الله حاضر شده و به نمایندگی از «حسنی مبارک» و «امیر عبدالله»، او را از تصمیم خطرناک آنان آگاه کرده است.
خبرنگار «بازتاب» در بیروت، از رایزنی مصر و عربستان با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر سر به شکست کشاندن دو گروه مقاومت اسلامی حماس و حزب‌الله پرده برداشت.این خبر مهم از دفتر ابومازن به بیرون درز کرده و حتی به برخی محافل خبری کشورهای عربی نیز رسیده، اما آنان به دلیل روابط صاحبان رسانه‌های عربی با مقامات مصری و سعودی، خبرنگاران از انتشار آن برحذر داشته شده‌اند.بنا بر این گزارش، سه روز پس از آغاز جنگ اسرائیل علیه مردم لبنان، رئیس سازمان امنیت مصر با سفر به فلسطین در دفتر ابومازن در رام‌الله حاضر شده و به نمایندگی از «حسنی مبارک» و «امیر عبدالله»، او را از تصمیم خطرناک آنان آگاه کرده است.وی به عباس اطلاع داده بود که مصر و عربستان توافق کرده‌اند، ضمن تلاش برای گسستن ارتباطات حماس و حزب‌الله با ایران، زمینه شکست کامل این دو گروه مقاومت را هم‌زمان با پایان جنگ اسرائیل و لبنان فراهم آورند.بنا بر مواردی که از گفت‌وگوی رئیس سازمان امنیت مصر با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درز کرده، مقامات مصر و عربستان با دست‌کم گرفتن قدرت حزب‌الله، در نظر داشتند همه تلاش خود را برای بستن پرونده گروه مقاومت اسلامی حماس در فلسطین و حزب‌الله در لبنان به کار گیرند و گمان می‌کردند، نتیجه جنگ نیز به پایان کار حزب‌الله در لبنان می‌انجامد.خبرنگار ما اطلاعاتی از واکنش ابومازن به فرستاده شاهان مصر و عربستان دریافت نکرده است، اما مقامات مصر و عربستان در نظر داشته‌اند با استفاده از رقابت جنبش فتح با حماس، عباس را هم وارد این بازی کنند.«بازتاب» پیش از این هم، از تبانی سری «حسنی مبارک» و «ملک عبدالله» با «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه آمریکا، بر سر فلسطین و لبنان خبر داده بود.

اعتراف رئیس ارتش اسرائیل به شکست در جنگ
رئیس ستاد ارتش اسرائیل برای اولین بار به شکست در جنگ لبنان اعتراف کرد و خواستار بررسی اشتباهات شد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «دان هالوتز» در نامه‌ای به ارتش اسرائیل نوشت: «علاوه بر پیروزیمان در جریان جنگ ما شاهد شکست‌هایی در برخی مسائل از جمله لوجستیک، عملیات‌ و فرماندهی بودیم.» وی افزود: «ما باید موفقیت‌ها و اشتباهات را به دقت بررسی کنیم. ما باید در حالی که با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شویم، درس‌های حرفه‌ای بگیریم و این درس‌ها از من گرفته تا آخرین سرباز باید آموخته شود.» هالوتز علاوه بر مواجه شدن با انتقادها به دلیل عملکرد ارتش در جریان جنگ لبنان به دلیل فروش سهام خود ساعاتی پیش از حمله یک ماهه رژیم صهیونیستی به لبنان، مورد انتقاد قرار گرفته است.

هشدار حزب الله به رژیم صهیونیستی

حزب‌الله لبنان با تاکید بر پایبندی به آتش بس به‌رژیم صهیونیستی درخصوص نقض آتش بس هشدار داد. به گزارش واحد مرکزی خبر، یکی از نمایندگان جنبش حزب الله در پارلمان‌لبنان گفت: حزب‌الله آتش بس را نقض نخواهد کرد اما درصورت نقض آن از سوی رژیم صهیونیستی به این رژیم پاسخ خواهد داد.محمد رعد خاطرنشان کرد: اولویت جنبش مقاومت حزب الله عقب نشینی کامل اسرائیل است و می‌خواهد شرایط آرامی‌را برای بازگشت همه مردم به خانه‌های خود فراهم کند.دراین حال شبکه‌العالم از نفوذ ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه حولا در جنوب لبنان خبر داد.بنابراین گزارش نظامیان صهیونیست در یکی از تپه‌های این منطقه مستقرشده‌اند.فرمانده نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان اوضاع کنونی در جنوب این کشور را شکننده و خطرناک توصیف کرد.

بلر و اجلاس صلح با مشارکت حماس و حزب‌الله

منابع دیپلماتیک آگاه انگلیسی و فرانسوی گزارش دادند که «تونی بلر» نخست وزیر انگلیس در تلاش است اجلاس بین‌المللی صلح با مشارکت حماس و حزب‌الله را در لندن برگزار کند. به گزارش مهر، منابع یاد شده در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق» قطر گفتند که بلر با جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا جهت دعوت برای برگزاری اجلاس بین‌المللی صلح خاورمیانه در شهر لندن اتفاق نظر کرده است.این منابع نزدیک به پرونده خاورمیانه افزودند: یکی از مهمترین محورهای مورد توافق بوش و بلر این موضوع بوده که نخست وزیر انگلیس در جریان سفر دوره ای خود به خاورمیانه درباره ضرورت ایجاد شیوه ای بحث و گفتگو کند که به جنبش مقاومت اسلامی «حماس» اجازه مشارکت در مذاکرات صلحی را خواهد داد که به احتمال زیاد در لندن برگزار خواهد شد.«الشرق» افزود: این منابع همچنین از عبارت مقاومت اسلامی در منطقه خاورمیانه استفاده کردند که احتمالا این عبارت در خصوص حزب‌الله لبنان صدق می کند و آنها همچنین به وجود تشابه زیاد بین جنبش حماس و حزب‌الله اشاره کردند زیرا هر دو در دولت مشارکت دارند و با بی توجهی ما به این امر روند صلح در خاورمیانه به پیش نخواهد رفت.


 

 




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


چهارشنبه 85 مرداد 25 :: 8:5 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

 

انتقاد شدید از رئیس ستاد ارتش اسرائیل

دان‌ها‌لوتز رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلا‌م کرد, قصد استعفا ندارد وانتقادهایی را که برضدوی و فعالیتهای تجاری اش شده است رد می‌کند. به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه‌ها‌ارتص چاپ فلسطین اشغالی، در یکی ازنشریات اسرائیل به تازگی مقاله ای برضد‌ها‌لوتز چاپ شده بود که وی تنها چند ساعت پس از حمله حزب الله به اسرائیل در 12 ژوئیه به خرید و فروش سهام پرداخت.هالوتز نیز این اتهام را مغرضانه توصیف کرده است.در این حال انتشار این خبر در روزنامه معاریو در ارتش اسرائیل طوفانی بپا کرده است و چند تن از فرماندهان و افسران ارشد ارتش به شدت‌ازاین کار‌ها‌لوتز انتقاد کرده و گفته اند که در توانایی وی برای ادامه کار و اداره امور ارتش شک و تردید دارند.تاکنون نخست وزیر اسرائیل و وزیر جنگ درباره‌ها‌لوتز اظهار نظری نکرده اند.
افشای آمار بالای کشته‌شدگان آمریکا در عراق

به رغم پنهان کاری‌های وزارت دفاع آمریکا، خبرگزاری عراق از کشته شدن بیش از 12 هزار سرباز آمریکایی در این کشور خبر داد.به گزارش ایسنا، خبرگزاری عراق در گزارشی با استناد به فهرست‌های یک شرکت هواپیمایی حمل و نقل اجساد اعلام کرد: تعداد کشته‌شدگان سرباز‌های آمریکایی‌ در عراق در حال حاضر بیش از 10 هزار تن است. در این گزارش آمده است: وزارت دفاع آمریکا پنتاگون نام آن دسته از سربازانی را که در بیمارستان‌های نظامی کشته می‌شوند جزو آمار کشته شدگان جنگی به حساب نمی‌آورد و مرگ آن را در فهرست مرگ‌های غیر جنگی ثبت می‌کند.در این گزارش هم چنین آمده است که بیش از 15 هزار سرباز آمریکایی در جنگ عراق مجروح شدند که اکثریت آنها به دلیل شدت جراحات وارده در فرودگاه بغداد و یا هنگام اعزام به بیمارستان‌های نظامی کشته شدند، ولی پنتاگون تنها آن دسته از سربازان را جزو آمار کشته شدگان خود می‌داند که در میدان جنگ مجروح و همانجا کشته شده باشند.
مخالفت حزب‌الله با خروج از جنوب لیتانی

شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر اعلام کرد، حزب‌الله لبنان با خروج از جنوب رود لیتانی مخالفت کرده است. به گزارش فارس، «الجزیره» به جزئیات بیشتر این خبر اشاره‌ای نکرد اما در عین حال به نقل از یک مقام مسوول در جنوب لبنان گزارش داد، این حزب از استقرار نیروهای ارتش لبنان در جنوب این کشور استقبال می‌کند. رودخانه لیتانی که حدود 100 کیلومتر طول دارد، از دشت بقاع در نزدیکی بعلبک سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه به موازات مرز سوریه در شرق به سوی جنوب جریان دارد و سپس به سوی غرب لبنان تغییر مسیر می‌دهد و سرانجام در شمال شهر بندری صور به دریای مدیترانه می ریزد. این رود در مسیر خود به سمت غرب، به موازات مرز فلسطین اشغالی و در فاصله های مختلف (از پنج تا 30 کیلومتر) در حرکت است.حزب‌الله همچنین امروز اعلام کرد، مسئله خلع سلاح این جنبش قابل مذاکره نیست.
خشم اسرائیل از تبریک اسد به حزب‌الله

اعلام تبریک بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان، اسرائیل را که از پیروزی مقاومت اسلامی سرخورده شده به خشم آورده و تل‌آویو، اسد را متهم می‌کند که طرف تندروها را گرفته است. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه از بیت‌المقدس، «مارک رگو» سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در این باره گفت: «اسد با سخنانش نشان داد که انتخاب راهبردی آن، این است که می‌خواهد در کنار تندروها باشد.» رئیس جمهوری سوریه از حزب‌الله به خاطر مقاومت در برابر تهاجم همه‌جانبه نظامی اسرائیلی‌ها ستایش کرد.

برگزاری رزمایش بزرگ «ضربت ذوالفقار»

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران از آغاز رزمایش بزرگ ضربت ذوالفقار طی روزهای آینده در نقاط مختلف کشور خبر داد که در آن نیروی زمینی ارتش به همراه هوانیروز و نیروی دریایی به تمرین‌ها‌ی عملیاتی خواهند پرداخت.به گزارش مهر، امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار داشت: دامنه برگزاری این رزمایش و سایر عملیاتهای پس از آن در استانهای مختلف کشور از جمله آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، سیستان و بلوچستان و خراسان خواهد بود که فقط 12 لشکر از نیروی زمینی در آن شرکت خواهند داشت.وی آغاز این رزمایش را با عملیات نیروهای عکس العمل سریع عنوان کرد که در سیستان و بلوچستان وارد عمل می‏شوند.جانشین فرمانده کل ارتش تاکید کرد: که ضمن رعایت ملاحظات امنیتی بخش‌ها‌یی از سلاح‌ها‌ و مهمات جدید ارتش را نیز در این رزمایش مورد استفاده قرار خواهیم داد.

رویترز: بنزین در ایران جیره‌بندی نمی‌شود

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: ایران پس از 40 روز غیبت در بازار بنزین، چندین محموله بنزین برای تحویل در اواخر سپتامبر (مهرماه) خریداری کرده است، که به عقیده تاجران به معنای ادامه روند واردات بنزین از سوی ایران است. به گزارش مهر،‌ رویترز در گزارش خود آورده است: وابستگی ایران به بنزین وارداتی مهمترین نقطه ضعف ایران در شرایط احتمال تحریم‌های اقتصادی به علت برنامه هسته‌ای است، اما حتی بدون تحریم‌ها نیز هزینه واردات بنزین بخش زیادی از ثروت ایران را به خود اختصاص می‌دهد.بر اساس این گزارش، ایران طی دو سال گذشته با خریداری 15 تا 20 محموله سوخت در هر ماه (189 هزار بشکه در روز) به یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین در جهان تبدیل شدرایس: اجرای قطعنامه لبنان مشکل است

وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای اجرای قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل درباره لبنان را مشکل عنوان کرد. به گزارش فارس، در نامه کاندولیزا رایس که در روزنامه واشنگتن‌پست انتشار یافت آمده است این قطعنامه نخستین اقدام مناسب برای اجرای صلح بادوام در خاورمیانه بشمار می‌رود.وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد، قطعنامه 1701 که روز جمعه توسط شورای امنیت به تصویب رسید و به آتش‌بس میان اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان منجر شد اگر اجرا شود می‌تواند عقب‌گردی برای سوریه و ایران باشد. رایس در ادامه این ادعا افزود، ایران و سوریه تلاش کردند این جنگ را که همه سعی در خاموش کردن آن داشتند طولانی کرده و تشدید کند. این در حالی است که در روزهای نخست جنگ اخیر لبنان، آمریکا پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را برای آتش بس در لبنان وتو کرد و عملا دست رژیم صهیونیستی را برای ادامه جنایاتش در لبنان، باز گذاشت.

 

 




موضوع مطلب :


1   2   3   >   
درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 926739