سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:13 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

20- آداب‌ سفره‌اندازی چیست؟

آداب‌ سفره‌اندازی‌: انداختن‌ سفرة ام‌ البنین‌ معمولاً زمان‌ معین‌ و مشخصى‌ ندارد و آن‌ را در هر روز از سال‌ و در هر موقع‌ از روز مى‌توان‌ انداخت‌. در بعضى‌ جاها، از جمله‌ خراسان‌، این‌ سفره‌ را در روز سه‌شنبه‌ مى‌اندازند. سفرة ام‌ البنین‌ را که‌ یک‌ سفرة پارچه‌ای‌ سفید است‌، در میان‌ اتاقى‌ در خانه‌ مى‌گسترند و اسباب‌ و خوراکیها را روی‌ آن‌ مى‌چینند.

 از آداب‌ سفره‌ نماز و دعاست‌. نماز سفره‌، دو رکعت‌ نماز حاجت‌ است‌ که‌ آن‌ را صاحب‌ سفره‌ و زنانى‌ که‌ حاجت‌ و نیازی‌ دارند، روی‌ سجاده‌ و در پای‌ سفره‌ مى‌خوانند. زنان‌ به‌ هنگام‌ نیت‌ کردن‌، حضرت‌ فاطمة ام‌البنین‌ را به‌ دستهای‌ بریدة فرزندش‌ ابوالفضل‌ قسم‌ مى‌دهند که‌ حاجتشان‌ را برآورده‌ کند. در برخى‌ از مناطق‌ ایران‌، پیش‌ از خواندن‌ نماز ام‌البنین‌، دو رکعت‌ نماز هم‌ به‌ نام‌ حضرت‌ ابوالفضل‌، باب‌ الحوائج‌، مى‌خوانند و حاجت‌ خواهى‌ مى‌کنند.

پس‌ از پایان‌ نماز، دعای‌ توسل‌ مى‌خوانند. آنگاه‌ صد بار به‌ شمار دانه‌های‌ تسبیح‌ این‌ اوراد (نک: شکورزاده‌، 29؛ صفى‌نژاد، 402) را که‌ مخصوص‌ سفرة ابوالفضل‌ است‌ (نک: دولتى‌، 194)، مى‌خوانند: ای‌ ماه‌ بنى‌هاشم‌، خورشید لقا عباس‌ {} ای‌ نور دل‌ حیدر، شمع‌ شهدا عباس‌ از رنج‌وغم‌ و محنت‌،ما رو به‌توآوردیم‌ {} دست‌من‌محزون‌گیر،ازبهر خدا عباس‌

دعا و اوراد سفره‌ را معمولاً ملاّ یا روضه‌ خوان‌ زن‌ که‌ او را در خراسان‌ «آتو» (نک: شکورزاده‌، 31) و در تهران‌ «خانم‌ درسى‌» مى‌گویند، مى‌خواند و بانوان‌ پای‌ سفره‌ پس‌ از او تکرار مى‌کنند. سرانجام‌، حاضران‌ در مجلس‌ خوردن‌ خوراکیهای‌ سفره‌ را آغاز مى‌کنند.

سفرة ام‌ البنین‌به چه کسانی اختصاص‌ دارد؟

سفرة ام‌ البنین‌ اختصاص‌ به‌ بانوان‌ دارد و مردان‌ نباید در مراسم‌ سفره‌اندازی‌ شرکت‌ کنند. خوردن‌ بعضى‌ از خوراکیهای‌ نذری‌ این‌ سفره‌، مانند کاچى‌، حلوا، خرما و آش‌ برای‌ مردان‌ و پسر بچه‌ها ممنوع‌ است‌ (نک: هدایت‌، 41؛ فقیری‌، 54). خراسانیها خوردن‌ آش‌ ام‌ البنین‌ را برای‌ مردان‌ ناشایست‌ مى‌دانند و مى‌گویند که‌ اگر مردی‌ از این‌ آش‌ بخورد، به‌ زندان‌ مى‌افتد. زنان‌ باردار را نیز از خوردن‌ این‌ آش‌ باز مى‌دارند تا اگر طفل‌ در شکم‌ آنان‌ پسر باشد، در بزرگى‌ به‌ زندان‌ نیفتد (شکورزاده‌، 32).

21- آش‌ و حلوای‌ نذری‌ به چه منظوری پخت می گردد؟

آش‌ و حلوای‌ نذری‌: از نذریهای‌ دیگری‌ که‌ به‌ نام‌ فاطمة ام‌ البنین‌ مى‌دهند، آش‌ و حلواست‌. این‌ آش‌ و حلوا در بیشتر جاها و در میان‌ مردم‌ به‌ نام‌ آش‌ مادر ابوالفضل‌ و حلوای‌ ام‌ البنین‌ (فقیری‌، همانجا)، و در خراسان‌ به‌ نام‌ آش‌ اُماج‌ کُماج‌ (شکورزاده‌، 28) معروف‌ است‌.

 




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 29
بازدید دیروز: 18
کل بازدیدها: 927144