سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
پنج شنبه 87 خرداد 23 :: 4:21 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

3- صفات و ویژگیهاى فردى این بانوی کریمه چیست؟

«ام ‏البنین، فاطمه کلابیه‏»، یکى از مادران برجسته تاریخ است که زندگى او مالامال از عشق به ولایت و امامت ‏بوده و در تربیت فرزندان دلیر و شجاع و با ادب چون عباس بن ‏على (علیه السلام) بسیار موفق بوده است. تولد و رشد او در خاندان با اصالت و شجاع، صفات و ویژگیهاى فردى این بانو و صبر و بردبارى در خانه امامت و تربیت فرزندانى که همگى پیرو امام خویش بوده و تا آخرین لحظات زندگى خویش دست از ولایت نکشیده ‏اند و پیام ‏رسانى و مبارزه سیاسى این بانوى کریمه (سلام الله علیها) همه و همه نشان از مجد و عظمت وى دارد.

4- ام‌ّ البنین‌ در فرهنگ‌ عامه چگونه شناخته شده است؟

حضرت‌ فاطمة ام‌البنین‌ - که‌ نزد عامة مردم‌ ایران‌ به‌ مادر حضرت‌ عباس‌ شناخته‌ شده‌، و به‌ «ام‌ البنین‌» معروف‌ است‌ - در میان‌ زنان‌ مسلمان‌ شیعه پایگاه‌ قدسى‌ و منزلت‌ والایى‌ دارد. زنان‌ ایرانى‌ برای‌ این‌ بانوی‌ بزرگوار ارزش‌ نمادی‌ ویژه‌ای‌ قائلند و برای‌ برآورده‌ شدن‌ آرزوها و حاجتها و سامان‌ گرفتن‌ کارها و بالا بردن‌ نیروی‌ شکیبایى‌ خود در تحمل‌ مصایب‌ و رنجها به‌ او توسل‌ مى‌جویند.

5- در کتب تاریخی نام چند تن از مادران آن بانوی کریمه ذکر شده است؟

در بسیارى از کتب تاریخى نام یازده تن از مادران وى ذکر شده است که همگى از خانواده ‏هاى شریف و اصیل عرب بوده‏ اند و به واقع مصداق بارز «شجره طیبه » مى ‏باشند شجره‏ اى که اصل آن در زمین است و فرع آن در آسمانها و حاصل و نتیجه این درخت پاک همانا عباس بن ‏على و عثمان و لبید شاعر و ابوبراء بن‏عامر و ... بوده ‏اند.

6- پیوند مقدس حضرت امیر المومنین علی (ع) با ام البنین (ع) چگونه شکل گرفت ؟

پیامبر گرامى فرمود: اى مردم! برحذر باشید از سبزه‏ زارى که بر روى مزبله (منجلاب) مى‏ روید. سؤال شد از حضرت: سبزه ‏زارى که بر مزبله بروید چیست؟ حضرت فرمود: زن زیبارویى که در خانواده پلید و نادرست رشد کرده باشد. از این ‏روست که على بن ‏ابى طالب(ع) آنگاه که قصد ازدواج دارد به برادر خویش، عقیل بن ‏ابى طالب که در علم «انساب‏» معروف بود و ذهن و سینه‏ اش گنجینه‏ اى از اسرار خاندان گوناگون عرب بوده مى ‏فرماید: «زنى را براى من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسرى شجاع و سوارکار به دنیا آورد.» و عقیل در پاسخ برادر گفت: «با ام ‏البنین کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب شجاعتر از پدران و خاندان وى نیست.» چنانچه رسول رحمت(ص) مى ‏فرماید: «کسى که با زنى به خاطر مال او ازدواج کند خداوند او را به حال خود وا مى ‏گذارد و کسى که به خاطر زیبایى زنى با او ازدواج کند در او مسایل ناخوشایند مى‏ بیند و آنکه به خاطر دین زن با او ازدواج کند خداوند مال و زیبایى را هم براى او قرار مى ‏دهد (جمع مى‏ کند بین امتیازات.)»

وقتى عقیل به خواستگارى ام‏ البنین براى مولایش على بن‏ ابى طالب آمد با حزام بن‏ حالد، پدر او، در این باره صحبت کرد و «حزام‏» با کمال صداقت و راستگویى گفت: «شایسته امیرالمؤمنین یک زن بادیه نشین با فرهنگ ابتدایى بادیه‏ نشینان نیست. او با یک زن که فرهنگ بالاترى از سایر زنان  دارد باید ازدواج کند و این دو فرهنگ با هم فرق دارند.» عقیل پس از شنیدن سخنان وى گفت: امیرالمؤمنین از آنچه تو مى ‏گویى خبر دارد و با این اوصاف میل به ازدواج با او دارد. پدر ام ‏البنین از عقیل مهلت‏ خواست تا از مادر دختر، ثمامه بنت‏ سهیل، و خود دختر سؤال کند و به او گفت: زنان بیشتر از روحیات و حالات دخترانشان آگاه هستند و مصلحت آنها را بیشتر مى ‏دانند.» وقتى پدر ام‏ البنین به نزد همسر و دخترش برگشت دید همسرش موهاى ام ‏البنین را شانه مى‏ زند و او از خوابى که شب گذشته دیده بود براى مادر سخن مى ‏گفت.

 




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 18
کل بازدیدها: 927138