سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 1:39 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی

به شهرستان خمینی شهر خوش آمدید :

درباره تاریخ خمینی شهر
چگونگی پیدایش
وجه تسمیه خمینی شهر
موقعیت جغرافیایی خمینی شهر و اطراف آن
بناهای تاریخی خمینی شهر
مسجد جامع خوزان
مسجد جامع فروشان :
مسجد جامع کوشک
زیارتگاه ها :
ابنیه تشریفاتی
قلعه خوشاب :
کهندژ
فهرست آثار و ابنیه با ارزش و تاریخی شهرستان خمینی شهر به همراه شرح وضعیت و موقعیت تقریبی آن ها

فهرست آثار و ابنیه با ارزش و تاریخی شهرستان خمینی شهر به همراه شرح وضعیت و موقعیت تقریبی آن ها

سده یا خمینی شهر؛ از باستان تا امروز
اداره پست شهرستان خمینی شهر

مشخصات واحدهای پستی :

نیروی انسانی :

عوامل مهم ترافیکی

کدگذاری :

اتوماسیون عملیات پستی :

وضعیت شاخصهای اساسی درشهرستان خمینی شهر درسال 1379




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:55 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی

ابنیه تشریفاتی
1-
کاخ ها و قلعه ها و باغ ها
قلعه خوشاب :
خوشاب در واژه نامه همدانی ، آلبالو و گیلاس نیم پخته در شکر معنا می دهد . طول و عرض این قلعه حدود 917 متر و دارای 4 برج است . این قلعه که تنها دیواره های آن باقی مانده ، به مسافت تقریبی دو هکتار دردوران حکومت احمد شاه بنا شده است . قلعه خوشاب در روزگار خود شامل حمام و دکان و چاه آب و اتاق های زیادی بوده و افراد زیادی درآن زندگی می کرده اند . چهار برجک برای دیده بانی در این قلعه احداث شده در هر برج سوراخهایی قراردارد که بوسیله این شکافها تمام اطراف قلعه زیر نظر گرفته می شده تا راهزنان به قلعه حمله نکنند .
کهندژ
کهندژ خوزان از نظر تقسیمات شهرهای پیش از اسلام به بنایی گفته می شد که بخش اداری و نظامی را تشکیل می داد و دیواری بلند این مجموعه را از سایر نقاط مجزا می کرد « کهندژ جایگاه و سکونت گاه حکام و درباریان واسپوهران بود این بخش در مرکز و بهترین نقطه شهر و اغلب در سطحی بالاتر از سایر نقاط ، جای داشت و توسط دروازه ای به سمت شرق به خارج راه داشت 




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:55 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی
زیارتگاه ها :
زیارتگاه ها که در زمره¬ی جاذبه های فرهنگی محسوب می شوند در کشور ما فراوان اند . سده نیز در خاک خود نمونه هایی از اسوه های فضیلت و بزرگواری را جای داده است . آرامگاه امامزاده سید محمد نجم الدین ، امامزاده ابراهیم درب سید ، امامزاده ابراهیم باولگان ، امامزاده سد محسن تیرانچی ، امامزاده سید ابوالحسن دستگرد ، امامزاده حمیده وسعیده خاتون درچه ، امامزاده سید محمد از زیارتگاههای معروف شهر می باشد .
مقابر از لحاظ معماری اسلامی به دو دسته تقسیم می شوند :
1- مقابر زیارتی : که دارای ایوان ، گنبد ، مناره و حیاط دارد مثل امامزاده سید محمد و امامزاده پیرنجم الدین
2- مقابر عادی و شخصی: این مقابر از نظر پلان ، تزئینات و مصالح ساختمانی متنوع می باشند و گاه تنها به سنگ قبری ارزشمند منحصر می شوند مثل بقعه¬ی میرمحمد اشرف و بقعه¬ی سید اشرف گاردر .




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:54 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی
مسجد جامع خوزان
مسجد جامع خوزان از نوع مساجد چهار ایوان با حیاط مربع که در هز ضلع آن ایوانی قرار گرفته و ایوان جنوبی دارای گنبدی در بالای آن است این مسجد قابل مقایسه با مساجد زواره ، اردستان است بنای چهار ایوانی از قبل از اسلام هم وجود داشته است مثل کاخ آشور که در دوره اشکانی به این پلان ساخته شده است . خوزان از نواحی قدیم خمینی شهر است و کهندژ قدیمی ترین قسمت آن است بزرگترین و مهمترین مسجد سده در این محله واقع شده است ، شیوه معماری تاریخ بنای مسجد تا قرن هشتم هجری میرساند ولی آثار فعلی مخصوصاً تزئینات آن بیشتر از عهد صفویه است .
مسجد جامع فروشان :
این مسجد در دوشنبه بازار فروشان قراردارد و دراواخر دوران حکومت آقامحمد خان و آغاز زمامداری فتحعلی شاه ساخته شده است . این مسجد با 4000 مترمربع مساحت ، دارای شبستانی با ستون های سنگی و محکم ، طاق و چشمه های استوار ، دو درب ورودی ، دو محراب نفیس با گچ بری و کاشی کاری های زیبا ، برگرفته از معماری اصیل اسلامی است صحن این مسجد با ایوانچه و صفه بزرگ هم اکنون برای حسینیه استفاده می شود برای بازسازی این بنا تاکنون 18 میلیون تومان از محل کمک های مردمی هزینه شده است .
مسجد جامع کوشک
این مسجد جامع مستطیلی شکل است و دارای گنبد و شبستان و کاشیکاری نفیس و قدیمی است که به زمان صفویه نسبت می دهند . د کوشک آثار قلعه ای مخروبه است که برخی از مردم آن را متعلق به دوران بهرام گور نسبت می دهند .
مسجد جامع دستگرد
بنابر باورهای محلی قبل از ظهور اسلام در مکان این مسجد آتشگاه یا بتکده ای بوده است . در زیر ساختمان صفوی فعلی مسجد ، زیر زمینی است که همچون معبد آناهیتای بیشاپور چندین متر پایین تر از سطح فعلی قرار گرفته و از سنگ لاشه و ملات برای ایجاد دیوار و پی ان استفاده شده است . احتمالاً در دوران ایلخانان مغول ، مدتی این مکان به عنوان بتکده محسوب می شده تا این که غازان خان فرمانی صادر کرد مبنی بر این که مجسمه های بودا و بت ها را ویران کنند و به دنبال این دستور مردم تندیس ها را شکستند و بر سر چوب می کردند .




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:53 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی
بناهای تاریخی خمینی شهر
خمینی شهر با میراث هایی بازمانده ار پنج هزار سال تاریخ ، یکی از مهم ترین و جالب ترین مناطق برای جهانگردان بوده و با جاذبه های بی شمار فرهنگی خود چون یادگارهای گرانبهای باستانی و تاریخی ، با معماری ویژه و سنتی مراکز دینی و اماکن مذهبی و فرهنگ سنتی و قبور باستانی می تواند دنیای تازه ای را به روی جهانگردان و زبان شناسان و باستان شناسان تشنه فرهنگ و تمدن بگشاید .
معماری سنتی خمینی شهر روندی پیوسته ، ملایم و استوار را تا دوره قاجار پیمودو دگرگونی های لازم در هر مرحله یا دوره متناسب با نیازها و خواسته ها در ان پدیدار شد تا به بهترین نحو ممکن و متناسب با شریط و امکانات در هر دوره ، پاسخگوی نیازهای کارکردی ، فضایی و بصری ممکن باشد .
بناهای خمینی شهر در را در چهار گروه کلی از این قرار می توان تقسیم نمود :
1- ابنیه مذهبی : مساجد و مناره ها ، بقاع متبرکه ، تکیه و حسینیه ها و … ) مثل مسجد جامع خوزان – مسجد جامع فروشان – مسجد زنجیری – ورنوسفادران – مسجد درب سیدمسجد آقاعلی اکبر –مسجد جامع آدریان – مسجد جامع کوشک و مسجد ملاحیدرعلی و مسجد سرپل فروشان ، مسجد ملامحسن شمس آباد ، مسجد جامع اندوان و مسجد جامع دستگرد .
2- ابنیه مسکونی و تشریفاتی ( کاخ ها و قصر ها ، دیوان های دولتی ، برج ها ) : خانه سرتیپ سدهی – خانه مجیری ها – تالار ملک زاده و خانه های محمد باقر درچه ای ، خانه ترکیان و منزل عبدالکریم توکلی و خانه محمد علی حاج حسن و خلوت کازرونی در دستگرد و خانه لطفعلی و حاج علی در اسفریز و تالار حاج ابوالحسن در اندوان ...
3-مراکز تعلیماتی و تحقیقاتی ( مدارس ، دانشگاه ، کتابخانه ها و رصد خانه ها و .... ) مکتب خانه های سده .
4- ابنیه عام المنفعه ( بیمارستانها و درمانگاهها ، حمام ها ، کاروان سراها و میهمان خانه ها ، سدها و بندها و پل ها ، بازار ها و سوق ها و..... ) حمام کوچک و بزرگ یا حمام توده ای فروشان و حمام سرپل – کاروان سرای حاج علی – برج های کبوترخانه




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:52 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی

موقعیت جغرافیایی خمینی شهر و اطراف آن :

شهرستان خمینی شهر در 12 کیلو متری شمال غربی اصفهان واقع شده است . شهرستان خمینی شهر از شمال به برخوار و میمه از شرق ، از شرق و شمال شرق به اصفهان ، از غرب و شمال غرب به شهرستان نجف آباد و از جنوب و جنوب غربی به شهرستان فلاورجان و زاینده رود محدود می شود .
شمال و شمال غرب شهرستان خمینی شهر را کوههای محمود آباد با راتفاع 2473 متر ، سرچاه با ارتفاع 2250 متر و کوه صالح با ارتفاع 2511 متر قرار گرفته است .
سده در مختصات "45 /31 o51 طول شرقی و "0 / 0 o 41 عرض شمالی واقع گردیده . در شمال سده ارتفاعات سید محمد و پیلار یا پلارت با ارتفاع 2450 متر زیبایی خاصی به منطقه داده است . همچنین از طرف شرق به رهنان ، بابوکان و در نهایت به محور اصفهان – تهران محدود است و از طرف جنوب نیز به محور اصفهان – نجف آباد منتهی می گردد . حد شهر از طرف غرب کانال آبرسانی اصغر آباد می باشد .
امروزه خمینی شهر را می توان از منظر چهار بام سربه فلک کشیده¬ی آن به تماشا نشست :
کوه سید محمد ، کوه آتشگاه ، کوه لا د ر و بام سبز 




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:51 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی

وجه تسمیه خمینی شهر
چند احتمال برای تسمیه سده ( خمینی شهر ) وجود دارد که به ترتیب قابل قبول بودن به یک یک آنها خواهیم پرداخت :
1-
اتصال سه ده فروشان ، ورنوسفادران و خوزان و تشکیل سده
نظیر سده آبادیهای بسیار وجود داشته اند که از تجمیع چند آبادی با روستا بوجود آمده اند و همان نام برای آنها برگزیده شده است نظیر : پنجده در محال خراسان قدیم که به همین نام در کتب جغرافیا و تاریخ باقی مانده است و یا نکوچ ( 9 کوچ ) که مرکز دهستان مهبان بخش مرکزی شهرستان نیک شهر استان یسیستان و بلوچستان است و از 9 آبادی ( متسنک ، ماهبان ، اورنگ ، دشتان در ، نوکایی کل ، روک ، گوری ) تشکیل شده است که بهم پیوسته اند و آبادی بزرگی را بوجود آورده اند .
2-
بعضی نویسندگان عقیده دارند این شهر محل برگزاری جشن باستانی سده (sade) بوده است . دلیل آن را نیز نزدیکی آتشگاه به این شهر می دانند .
سده یا سذگ جشن مخصوص آتش است که در روز صدم زمستان برگزار می شود ( ..........از اول فروردین تا آخر مهر ، یعنی 7 ماه ازسال را زمستان و 5 ماه باقی را تابستان می دانسته اند ............) . بنا بر روایت بیرونی ، احتمالاً مردم شهر مهرین ( ماربین ) در شب سذگ به اطراف شهر رفته ، دود بر می انگیختند تا دفع مضرات کنند . لذا احتمال دارد به این دلیل ، این منطقه بعد ها سده نامیده شده باشد .
محل آن اصفهان بیان شده است . با استناد به همین به ?ن سده می گفته اند .
3-
در سده سه دژ به نامهای کهندژ ، گاردمیر و دژیمیر وجود داشته است که در حال حاضر تنها خاطره ای از آنها باقی مانده است به این ترتیب که محله ای در خوزان به نام کهندژ نامیده می شود ، گاردر محله ای در ورنوسفادران می باشد و همچنین یک مادی به همین نام نیز وجود دارد که جوی گاردر نامیده می شود . گاردر می تواند تغییر گاردیمیژ باشد .
4-
علاوه بر دو وجه تسمیه ای که گفتیم برخی نیز ریشه¬ی نام سده را در سه دژ می دانند( سه دژ بنامهای گاردر ، کهندژ و دزیمیر که در هر یک از آنها یکی از قهرمانان کیانی زندگی می کرده است ) و معتقدند واژه¬ی «سدژ « بمرور زمان به « سده » تغییر پیدا کرده است .




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:51 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی
چگونگی پیدایش
با استفاده از نوشته های مختلف می توان به قدمت شهرستان خمینی شهر پی برد . با توجه به آثار باقی مانده ، حداقل سابقه تاریخی این شهرستان به 2500 سال قبل باز می گردد . البته سوابق هر قسمت از شهرستان به زمانی خاص مربوط می شود .
به مواردی از سوابق ذکر شده اشاره می شود ، مثلاً وجود کهن دژ در محله خوزان ( قهندژ ) و وجود آتشکده در کوه آتشگاه که در کنار زاینده رود واقع شده ، وجود قبرستان زاغ آباد با سنگ قبرهای عریض، همچنین پیروز شاهی و مسجد جامع ، همه نشانه قدمت شهرستان است .
کتابهای دایره المعارف سرزمین و مردم ایران از عبدالحسین سعیدیان و نصف جهان فی تعریف الاصفهان از محمد مهدی بن محمد رضا الاصفهانی ، جغرافیای اصفهان از دکتر سیروس شفقی از قدمت شهرستان ذکر کرده اند . در کتاب نصف جهان فی تعریف الاصفهان بلوک ماربین که دارای آب و هوای خوب است معرفی شده و از دهات آن هرستان ، اندوان و سه ده نامبرده شده است . خوزان ، ورنوسفادران و فریشان ( پریشان ) سه ده اصلی را تشکیل داده اند با مردمانی تنومند و شجاع و با تعصب و دارای تنباکوی خوب و موقعیتی مناسب ، عواملی از قبیل حاصلخیزی خاک ، وجود آب و تنوع اقلیم ، وجود زاینده رود باعث تمرکز جمعیت و توسعه منطقه بوده است . آدریان نام کهنی است که ریشه «آدر » به معنی آتش برگرفته شده است . آدر در اوستا بصورت atur و ater و در پارسی باستان atar آمده است . این نام ترکیبی از آذر و نشانه فراوانی و جمع «آن » ، آدر همان آتش و نموداری از فروغ خداوندگار شمرده می شد .
خوزان که نام یکی از آبادی سه ده ( همایونشهر ) است
خوزان نیز از واژه «خوز » و « ان » نشانه کثرت و جمع کثرت تشکیل شده است . «خوز» در سنگ نوشته های شاهنشاهان هخامنشی بصورت xuvaja (uvaja )< II-Ek آمده و به عیلامیان و سرزمین آنها گفته می شد که در منطقه کوهستانی ، از بین النهرین تا فلات ایران گسترده است . (1) دکتر سیروس شفقی در کتاب خود بنام « جغرافیای اصفهان ، معتقد است که مقارن کوچ عده ای از ساکنان منطقه اصفهان در نیمه دوم هزاره چهارم ، قبل از میلاد مسیح ، آبادیهای کوچکی در محل فعلی شهر اصفهان و سرتاسر زاینده رود وجود داشته که با آمدن عده ای از شمال به فلات مرکزی برجمعیت آنها افزوده شد و دهات جدیدی به وجود آمده است ، براین اساس می توان قدمت اولین کانونهای جمعیتی این خطه را به دوران قبل از اسلام مربوط دانست و درروایات دیگر نیز امده حمله اسکندر به سه دژ ، گاردژ ، کهندژ و دیمیردژ که در این منطقه واقع شده بودند باعث ویران شدن آنها بدست اسکندر مقدونی گردیده و این منطقه تا دوران پادشاهی ساسانیان ( 224 میلادی ) یعنی تا 6 قرن بعد بصورت بیابانی بی آب و علف باقی ماند . تا آنجا که پیروز شاه ساسانی به سلطنت رسید و به دژ آمد و بنا به خواسته او باردیگر این محل آباد شد ، وی دستور حفر قناتی داد که بنام خودش به قنات « پیروز شاهی » معروف گردید ، و به دستور پیروز شاه مردم متفرق شده ، گردهم آمدند و زمینهای ده خوزان و پروشان بین مردم تقسیم شد .
با اغاز دوره اسلامی و گسترش قدرت و نفوذ اسلامی ، این منطقه نیز تحت تأثیر قرار گرفته و تغییرات کلی در فرهنگ ، سنن و روابط اجتماعی ان ایجاد گردید .
« ابن حوقل » ، در سفرنامه خود که در قرن چهارم هجری نگاشته است ، می نویسد : نزدیک اصفهان ، در مغرب آن ، ده « ماربانان » واقع است که باغهایی پهناور و به مساحت یک فرسخ از راست و چپ دارد و گویند خراج آن صد هزار درهم است و از همین ده است که جمد و ثلج فراوان بدست می آید و میوه نیز فراوان است .
به هنگام حاکمیت سلجوقیان ورنوسفادران توسط ملکشاه سلجوقی نامگذاری شد که نام اجداد قوم « ورنوسی » ( گارد سلطنتی ملکشاه ) بوده است . در زمان فتح اصفهان توسط قوم مغول ، این منطقه مغلوب مغولان شد ، ولی در زمان حمله افغانها ، اهالی این منطقه تا حد توان مقاومت نمودند ، چنانکه سرکیس گاننتز در کتاب « سقوط اصفهان » می نویسد ، افغانان نتوانستند دهکده های خیزون (خوزان ) و بن اصفهان ( ورنوسفادران ) را تصرف کنند ، چون ساکنان این دو دهکده سخت با آنان به مخالفت برخاستند با این همه چون در یافتند که دیگر راهی برای نجات و آزادی نیست خود به نزد افغانان رفتند و به حکومت ایشان گردن نهادند .
پس از صفوی چون محل پایتخت کشور از اصفهان به مشهد و نقاط دیگر انتقال یافت تغییرات نزولی شهر اصفهان و همپای این شهر ، رکود اقتصادی شهرستان خمینی شهر نیز شروع شد بالاخره اولین خیابان در سال 1318 در شهر احداث شد .
وجود امکانات طبیعی در محدوده شهرستان ، در ادامه حیات اقتصادی و اجتماعی شهر نقش زیادی داشت و توسعه صنایع و استقرار کارگاه ها و کارخانجات در این شهرستان نیز موثر بوده و از طرفی گسترش شهرنشینی از آخر دوره قاجاریه در کشور و کاهش روستانشینی ، در این منطقه نیز اثر نهاد و شهرها گسترش یافت ، وجود فاصله نزدیک شهرستان خمینی شهر با شهر اصفهان که مرکز استان نیز هست و محل عمده آموزشهای تخصصی و دانشگاهی است باعث شده علی رغم کاهش امکانات رفاهی باز هم افزایش جمعیت داشته باشد .




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:50 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی
درباره تاریخ خمینی شهر
وجه تسمیه : شهرستان خمینی شهر کنونی در ادوار گذشته بخشی از بلوک ماربین از توابع اصفهان محسوب می شده که این قسمتها دارای اب کافی و خاک حصلخیز بوده است در ابتدا شامل سه روستا یا سه ده به نامهای پریشان یا فروشان یا پروشان ، خوزان یا خیزا ن ، ورنوسفادران یا بن اصفهان ، به همین علت به سده شهرت یافت . هریک از از روستاهای تشکیل دهنده سده ، خود بعلت خاصی نام گرفته است ، پریشان ، در کتاب نصف جهان ، فی تعریف الاصفهان ذکر شده که : فریشان را معرف پریشان و پریشان خود مخفف پریوشان است که از نام زنی به اسم پریوش که در زمان قدیم بنای این قریه را نهاده و به مش منسوب گشته است و خوزان از واژه خوزوان که نشانه کثرت و جمع می باشد درست شده است و خوز درسنگ نوشته های شاهنشاهان هخامنشی بصورت xuvata (uvaja )< nEk و به قوم عیلامیان و سرزمین آنها گفته می شد که در منطقه کوهستانی بین النهرین تا فلات ایران گسترده شده است . ضمناً در محله خوزان واقع در شهرستان ، کهندژ قرار دارد که وصف آن چنین آمده است : در محله خوزان واقع در همایونشهر قلعه دفاعی مهمی به نام کهندژ وجود داشته که خرابه های آن در محله مزبور موجود است ، یکی از نویسندگان عقیده دارد که کهن دژ پایتخت سلاطین کیانی و ساسانی بوده است . ورنوسفادران یا بن اصفهان نیز به دوران ملکشاه سلجوقی باز می گردد .




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


دوشنبه 86 اسفند 27 :: 9:47 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی

نتایج انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرستان خمینی شهر

مجموع آرای ماخوذه       73262

سید جواد ابطحی    24161

الهیاری                      13507

مجیدی                      6848

سید محمود ابطحی      6257

حسین ابراهیمی         6150 

مهدوی راد                3086

میردامادی                2694

مهرابی                   2221

شکرانی                 2132

براتی                    1459




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها


1   2   >   
درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 926460