مهر امام رضا(علیه السلام) دوشنبه 87 فروردین 5 :: 1:3 صبح :: نویسنده : تقی عابدی
س 103- چرا در بسم الله پس از نام ویژه)) الله (( تنها روى صفت )) رحمانیت و رحیمیت ((او تکیه مى شود؟ الف) زیرا خداوند متعال فرمودند: و رحمتى وسعت کل شیى ء:رحمت من همه چیز را فرا گرفته است) . 1) ج) زیرا پیامبران براى نجات خود از چنگال حوادث سخت و طاقت فرسا و دشمنان خطرناک ، دست به دامن رحمت خدا مى زدند (3) د) هرسه گزینه صحیح است شرح103- درگزینه ها و سند موجود است م 103 - تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه24 (1) اعراف 159 (2) مؤ من 7 (3) یونس 86 پاسخ 103 - ( د ) س 104- نیروئى که همچون نیروى جاذبه ، جنبه عمومى دارد و دلها را به هم پیوند مى دهد .........است ، براى پیوند خلق با خالق از ....... باید استفاده کرد. الف) صفت نقمت- صفت حکمت ب) صفت رئفت – صفت رحمت ج) صفت حکمت – صفت خلقت د) صفت رحمت - صفت رحمت شرح104- جالب اینکه نیروئى که همچون نیروى جاذبه ، جنبه عمومى دارد و دلها را به هم پیوند مى دهد همین صفت رحمت است ، براى پیوند خلق با خالق نیز از این صفت رحمت باید استفاده کرد. م 104 - تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه26 پاسخ 104 - ( د ) س 105- این درس را از بسم الله به خوبى مى توان آموخت که اساس کار خداوند بر .....است و .......جنبه استثنائى دارد که تا عوامل قاطعى براى آن پیدا نشود تحقق نخواهد یافت الف) رحمت - مجازات ب) رئفت – کیفر ج) خلقت - وفات د) نقمت - پاداش شرح105- این درس را نیز از بسم الله به خوبى مى توان آموخت که اساس کار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنائى دارد که تا عوامل قاطعى براى آن پیدا نشود تحقق نخواهد یافت ، چنانکه در دعا مى خوانیم یا من سبقت رحمته غضبه : ((اى خدائى که رحمتت بر غضبت پیشى گرفته است م 105 - تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه26 پاسخ 105 - ( الف ) س 106- از اینکه قرآن کریم 114 سوره دارد، 113 سوره آن با بسم الله شروع می شود چه می توان فهمید ؟ الف) انسانها باید اساس و پایه کار را بر رحمت و محبت قرار دهند. ب) انسانها باید توسل به خشونت را براى مواقع ضرورت بگذارند ج) تنها سوره توبه است که با اعلان جنگ و خشونت آغاز مى شود و بدون بسم الله است د) هرسه گزینه صحیح است شرح106- )). انسانها نیز باید در برنامه زندگى چنین باشند، اساس و پایه کار را بر رحمت و محبت قرار دهند و توسل به خشونت را براى مواقع ضرورت بگذارند،قرآن 114 سوره دارد، 113 سوره با ((رحمت )) آغاز مى شود، تنها سوره توبه که با اعلان جنگ و خشونت آغاز مى شود و بدون بسم الله است م 106 - تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه26 پاسخ 106 - ( د ) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها دوشنبه 87 فروردین 5 :: 1:1 صبح :: نویسنده : تقی عابدی
س 101- در مذاهب دیگر هنگامى که مى خواهند به معبود مسلمین اشاره کنند......... را ذکر مى کنند. الف) الله ب) اله ج) رب د) هو شرح101- در مذاهب دیگر هنگامى که مى خواهند به معبود مسلمین اشاره کنند الله را ذکر مى کنند، زیرا توصیف خداوند به الله مخصوص مسلمانان است . پاسخ - ( الف ) س 102- ..... از اسماء مختص خداوند است و در مورد غیر او به کار نمى رود، در حالى که ...... صفتى است که هم در مورد خدا و هم در مورد بندگان استعمال مى شود الف) الله - رحمان ب) الله - رئوف ج) رحمان - رحیم د) رحیم - رحمان شرح102- شاهد دیگر اینکه رحمان از اسماء مختص خداوند است و در مورد غیر او به کار نمى رود، در حالى که رحیم صفتى است که هم در مورد خدا و هم در مورد بندگان استعمال مى شود، چنانکه درباره پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) در قرآن مى خوانیم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤ منین رؤ ف رحیم : ناراحتیهاى شما بر پیامبر گران است ، و نسبت به هدایت شما سخت علاقمند است ، و نسبت به مؤ منان مهربان و رحیم مى باشد (توبه - 128 ). پاسخ 102 - ( ج ) س 103- چرا در بسم الله پس از نام ویژه)) الله (( تنها روى صفت )) رحمانیت و رحیمیت ((او تکیه مى شود؟ الف) زیرا خداوند متعال فرمودند: و رحمتى وسعت کل شیى ء:رحمت من همه چیز را فرا گرفته است) . 1) ج) زیرا پیامبران براى نجات خود از چنگال حوادث سخت و طاقت فرسا و دشمنان خطرناک ، دست به دامن رحمت خدا مى زدند (3) د) هرسه گزینه صحیح است شرح103- درگزینه ها و سند موجود است م 103 - تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه24 (1) اعراف 159 (2) مؤ من 7 (3) یونس 86 پاسخ 103 - ( د ) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها دوشنبه 87 فروردین 5 :: 12:59 صبح :: نویسنده : تقی عابدی
س 97- فخر رازى در تفسیر کبیر مى گوید: ........که بسم الله در سوره حمد به تنهائى یک آیه باشد و در سوره هاى دیگر قرآن جزئى از آیه اول محسوب گردد. الف) گناه نابخشودنی است ب) معصیت است ج) لازم است د) هیچ مانعى ندارد شرح97- فخر رازى در تفسیر کبیر مى گوید: هیچ مانعى ندارد که بسم الله در سوره حمد به تنهائى یک آیه باشد و در سوره هاى دیگر قرآن جزئى از آیه اول محسوب گردد. (بنابر این مثلا در سوره کوثر ((بسم الله الرحمن الرحیم انا اعطیناک الکوثر)) همه یک آیه محسوب مى شود م97- تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه19 پاسخ 97 - ( د ) س 98- در جمله بسم الله ، کلمه اسم....... الف) به گفته علماى ادبیات عرب اصل آن از سمو (بر وزن غلو) گرفته شده که به معنى بلندى و ارتفاع است ب) به هر نامى اسم گفته مى شود ج) لفظ با نامگذارى ، معنى پیدا مى کند و از مهمل و بى معنى بودن در مى آید و علو و ارتفاع مى یابد. د) هرسه گزینه صحیح است شرح98- در جمله بسم الله ، کلمه اسم....... به گفته علماى ادبیات عرب اصل آن از سمو (بر وزن غلو) گرفته شده که به معنى بلندى و ارتفاع است ، و اینکه به هر نامى اسم گفته مى شود به خاطر آنست که مفهوم آن بعد از نامگذارى از مرحله خفا و پنهانى به مرحله بروز و ظهور و ارتفاع مى رسد، و یا به خاطر آنست که لفظ با نامگذارى ، معنى پیدا مى کند و از مهمل و بى معنى بودن در مى آید و علو و ارتفاع مى یابد. م 98 - تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه20 پاسخ 98 - ( د ) س 99- تنها نامى که اشاره به تمام صفات و کمالات الهى ، یا به تعبیر دیگر جامع صفات جلال و جمال است ........ ..... مى باشد الف) ذوالقوه ب) الله ج) رحیم د) رحمن شرح99- کلمه الله ، جامعترین نامهاى خدا است ، زیرا بررسى نامهاى خدا که در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامى آمده نشان مى دهد که هر کدام از آن یک بخش خاص از صفات خدا را منعکس مى سازد، تنها نامى که اشاره به تمام صفات و کمالات الهى ، یا به تعبیر دیگر جامع صفات جلال و جمال است همان الله مى باشد. م 99 - تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه20 پاسخ 99 - ( ب ) س 100- یکى از شواهد روشن جامعیت کلمه ..... جمله.... ..می باشد. الف) الله - لا اله الا الله ب) علیم - لا اله الا العلیم ج) خالق - لا اله الا الخالق د) رازق - لا اله الا الرازق شرح100- یکى از شواهد روش جامعیت این نام آنست که ابراز ایمان و توحید تنها با جمله لا اله الا الله مى توان کرد، و جمله لا اله الا العلیم ، الا الخالق ، الا الرازق )) و مانند آن به تنهائى دلیل بر توحید و اسلام نیست م 100 - تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه21 پاسخ100- ( الف ) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها دوشنبه 87 فروردین 5 :: 12:58 صبح :: نویسنده : تقی عابدی
س94- کدام گزینه غلط است ؟ نویسنده تفسیر المنار نتیجه جمع بندی نظرات دانشمندان اهل تسنن را درمورد اینکه بسم الله در آغاز سوره ها جزء سوره هست یانه ؟ اینگونه بیان کرده است: الف) ابن کثیرو عاصم و کسائى - شافعى و پیروان او در یکى از دو قولش معتقدند که جزء سوره است ب) علماى امامیه و از صحابه طبق گفته آنان على (علیه السلام ) و ابن عباس و عبدالله بن عمر این عقیده را برگزیده اند ج) ابوهریره و سعید بن جبیر و عطا و زهرى و ابن المبارک این عقیده را مردود می دانند د) ثورى و احمد در یکى از دو قولش معتقدند که جزء سوره است شرح94- و اما از نظر دانشمندان اهل تسنن ، نویسنده تفسیر المنار جمع آورى جامعى از اقوال آنها به شرح زیر کرده است :آیا بسم الله در آغاز هر سورهاى جزء سوره است یا نه ؟ دانشمندان پیشین از اهل مکه اعم از فقهاء و قاریان قرآن از جمله ابن کثیر و اهل کوفه از جمله عاصم و کسائى از قراء، و بعضى از صحابه و تابعین از اهل مدینه ، و همچنین شافعى در کتاب جدید، و پیروان او و ثورى و احمد در یکى از دو قولش معتقدند که جزء سوره است ، همچنین علماى امامیه و از صحابه طبق گفته آنان على (علیه السلام ) و ابن عباس و عبدالله بن عمر و ابوهریره ، و از علماى تابعین سعید بن جبیر و عطا و زهرى و ابن المبارک این عقیده را برگزیده اند. ذکر بسم الله در آغاز سوره ها از زمان پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) تاکنون معمول بوده است . پاسخ 94 - ( ج ) س 95- آیا اکثریت قاطع یا اقلیت اهل تسنن، بسم الله را جزء سوره مى دانند. الف) اکثریت قاطع اهل تسنن بسم الله را جزء سوره مى دانند ب) اقلیت اهل تسنن بسم الله را جزء سوره مى دانند ج) اکثریت قاطع اهل تسنن بسم الله را جزء سوره نمى دانند د) اقلیت اهل تسنن بسم الله را جزء سوره مى دانند شرح95- از مجموع آنچه گفته شده چنین استفاده مى شود که حتى اکثریت قاطع اهل تسنن نیز بسم الله را جزء سوره مى دانند. م 95- تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه18 پاسخ - ( الف ) س 96- مردى از حضرت علی علیه السلام پرسید السبع المثانى چیست ؟ فرمود:.... است ، عرض کرداین سوره دارای شش آیه است ؟ حضرت فرمود: ..... ب) سوره ام الکتاب – آری ج) سوره نور - بدون بسم الله الرحمن الرحیم 6 آیه است د) سوره وافیه – صحیح است شرح96- دارقطنى از علماى سنت به سند صحیح از على (علیه السلام ) نقل مى کند که مردى از آن حضرت پرسید السبع المثانى چیست ؟ فرمود: سوره حمد است ، عرض کرد سوره حمد شش آیه است فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم نیز آیه اى از آن است . پاسخ 96 - ( الف ) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها دوشنبه 87 فروردین 5 :: 12:57 صبح :: نویسنده : تقی عابدی
س91- هنگامى که کارها را با تکیه بر قدرت خداوند آغاز مى کنیم خداوندى که قدرتش مافوق همه قدرتها است ، سبب مى شود که : الف) از نظر روانى نیرو و توان بیشترى در خود احساس کنیم ب) مطمئن تر باشیم ، بیشتر کوشش کنیم ، از عظمت مشکلات نهراسیم و ماءیوس نشویم ج) نیت و عملمان را پاکتر و خالصتر کنیم . د) هرسه گزینه صحیح است شرح91- هنگامى که کارها را با تکیه بر قدرت خداوند آغاز مى کنیم خداوندى که قدرتش مافوق همه قدرتها است ، سبب مى شود که از نظر روانى نیرو و توان بیشترى در خود احساس کنیم ، مطمئن تر باشیم ، بیشتر کوشش کنیم ، از عظمت مشکلات نهراسیم و ماءیوس نشویم ، و ضمنا نیت و عملمان را پاکتر و خالصتر کنیم .و این است رمز دیگر پیروزى به هنگام شروع کارها به نام خدا. م91- تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه14 پاسخ 91 - ( د ) س92- چه چیزی باعث شد که عبدالله بن یحیى ( از دوستان امیر المومنین علی علیه السلام) از روی تخت به زمین بخورند و سرشان بشکند؟ الف) بدون گفتن بسم الله بر تختى که در آنجا بود نشست ب) ذکر بسم الله را بلند نگفت ج) بدون سلام گفتن بر امیر المومنین (ع) نشست د) هرسه مورد صحیح است شرح92- ))عبدالله بن یحیى(( که از دوستان امیر مؤ منان على (علیه السلام ) بود به خدمتش آمد و بدون گفتن بسم الله بر تختى که در آنجا بود نشست ، ناگهان بدنش منحرف شد و بر زمین افتاد و سرش شکست ، على (علیه السلام ) دست بر سر او کشید و زخم او التیام یافت بعد فرمود: آیا نمى دانى که پیامبر از سوى خدا براى من حدیث کرد که هر کار بدون نام خدا شروع شود بى سرانجام خواهد بود، گفتم پدر و مادرم به فدایت باد مى دانم و بعد از این ترک نمى گویم ، فرمود: در این حال بهره مند و سعادتمند خواهى شد. پاسخ 92 - ( الف ) س93- (علیه السلام ) فرمود: بسیار مى شود که بعضى از شیعیان ما بسم الله را در آغاز کارشان ترک مى گویند و خداوند آنها را ........ تا بیدار شوند و ضمنا این خطا از نامه اعمالشان شسته شود. الف) با ناراحتى مواجه مى سازد ب) به حال خود وامی گذارد ج) گرفتار بلاو اندوه می کند د) اغماض و گذشت می نماید شرح93- (علیه السلام ) فرمود: بسیار مى شود که بعضى از شیعیان ما بسم الله را در آغاز کارشان ترک مى گویند و خداوند آنها را با ناراحتى مواجه مى سازد تا بیدار شوند و ضمنا این خطا از نامه اعمالشان شسته شود. م93- تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه16 پاسخ 93 - ( الف ) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها دوشنبه 87 فروردین 5 :: 12:57 صبح :: نویسنده : تقی عابدی
س88- ...........به .......فرمود: قرآن در قطعات حریر و کاغذ و امثال آن پراکنده است آن را جمع آورى کنید سپس اضافه مى کند .........از آن مجلس برخاست و آن را در پارچه زرد رنگى جمع آورى نمود سپس بر آن مهر زد. الف) رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) - ابوبکر – عمر ب) رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) - على (علیه السلام ) – عثمان ج) رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) – عمر - على (علیه السلام ) د) رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) - على (علیه السلام ) - على ( علیه السلام ) شرح88- على بن ابراهیم از (علیه السلام ) نقل کرده که رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) به على (علیه السلام ) فرمود: قرآن در قطعات حریر و کاغذ و امثال آن پراکنده است آن را جمع آورى کنید سپس اضافه مى کند على (علیه السلام ) از آن مجلس برخاست و آن را در پارچه زرد رنگى جمع آورى نمود سپس بر آن مهر زد (و انطلق على (علیه السلام ) فجمعه فى ثوب اصفر ثم ختم علیه). پاسخ 88 - ( د ) س89- کدام گزینه درمورد جمع آوری قرآن کریم غلط است؟ ب) قرآنى که على (علیه السلام ) جمع آورى کرد تنها خود قرآن نبود بلکه مجموعه اى بود از قرآن و تفسیر و شاءن نزول آیات ، و مانند آن . ج) عثمان براى جلوگیرى از اختلاف قرائتها اقدام به نوشتن قرآن واحدى با قرائت و نقطه گذارى نمود (چرا که تا آن زمان نقطه گذارى معمول نبود د) قرآن به هیچوجه در زمان پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) جمع آورى نشده و این افتخار نصیب عثمان یا خلیفه اول و دوم گشت شرح89- اما قرآنى که على (علیه السلام ) جمع آورى کرد تنها خود قرآن نبود بلکه مجموعه اى بود از قرآن و تفسیر و شاءن نزول آیات ، و مانند آن .و اما در مورد عثمان قرائنى در دست است که نشان مى دهد عثمان براى جلوگیرى از اختلاف قرائتها اقدام به نوشتن قرآن واحدى با قرائت و نقطه گذارى نمود (چرا که تا آن زمان نقطه گذارى معمول نبود.و اما اصرار جمعى بر اینکه قرآن به هیچوجه در زمان پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) جمع آورى نشده و این افتخار نصیب عثمان یا خلیفه اول و دوم گشت شاید بیشتر به خاطر فضیلت سازى بوده باشد، و لذا هر دستهاى این فضیلت را به کسى نسبت مى دهد و روایت در مورد او نقل مى کند. م89- تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه9 پاسخ 89 - ( د ) س90- در حدیث معروفى از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مى خوانیم : ( کل امر ذى بال لم یذکر فیه اسم الله..... (یعنی هر کار مهمى که بدون نام خدا شروع شود .....است الف) فهو احسن - نیکو ب) فهو ابتر - بیفرجام ج) فهو اعظم – بزرگ د) فهو ادنی - پست شرح90- در حدیث معروفى از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مى خوانیم : ((کل امر ذى بال لم یذکر فیه اسم الله فهو ابتر)): ((هر کار مهمى که بدون نام خدا شروع شود بیفرجام است م90- تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه14 پاسخ 90 - ( ب ) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها دوشنبه 87 فروردین 5 :: 12:56 صبح :: نویسنده : تقی عابدی
س82- انسان در تلاوت سورهى حمد با ..............از ابرقدرتها نمىهراسد. الف) « الرّحمن الرّحیم» ب) « مالک یوم الدین» ج) « ایّاک نعبد» د) «ایّاک نستعین » شرح82- با گفتن « ایّاک نستعین » از ابرقدرتها نمىهراسد. م82- تفسیر نور، (درسهاى تربیتى سورهى حمد ) پاسخ 82 - (د) س83- انسان در تلاوت سورهى حمد با ............... مىفهمد که نعمتها به دست اوست. الف) « انعمت » ب) « انعمت علیهم» ج) « الّذین انعمت علیهم» د) «صراط الّذین انعمت علیهم» شرح83- با گفتن «انعمت» مىفهمد که نعمتها به دست اوست. م83- تفسیر نور، (درسهاى تربیتى سورهى حمد ) پاسخ 83 - (الف) س84- انسان در تلاوت سورهى حمد با .....رهسپارى در راه حقّ و طریق مستقیم را درخواست مىکند. الف) « اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ» ب) « اهدِنَــــا الصِّرَاطَ » ج) « اهدِنَــــا » د) هیچکدام شرح84- با گفتن «اهدنا» رهسپارى در راه حقّ و طریق مستقیم را درخواست مىکند. م84- تفسیر نور، (درسهاى تربیتى سورهى حمد ) پاسخ 84 - (ج ) س85- انسان در تلاوت سورهى حمد با .......... همبستگى خود را با پیروان حقّ اعلام مىکند. الف) «صراط » ب) «صراط الّذین » ج) «صراط الّذین انعمت » د) «صراط الّذین انعمت علیهم» شرح85- با گفتن «صراط الّذین انعمت علیهم» همبستگى خود را با پیروان حقّ اعلام مىکند. م85- تفسیر نور، (درسهاى تربیتى سورهى حمد ) پاسخ 85 - ( د ) س86- انسان در تلاوت سورهى حمد با .......... بیزارى و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز مىدارد الف) «غیر المغضوب علیهم» و «لا الضّالّین» ب) «غیر المغضوب علیهم» ج) «و لا الضّالّین» د) هیچکدام شرح86- با گفتن «غیر المغضوب علیهم» و «لا الضّالّین» بیزارى و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز مىدارد م86- تفسیر نور، (درسهاى تربیتى سورهى حمد ) پاسخ 86 - ( الف ) س87- .... به معنى آغازگر کتاب (قرآن ( است ، و این سوره در زمان خود پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) به نام .......شناخته مى شده است . الف) فاتحة الکتاب - وافیه ب) فاتحة الکتاب - شکر ج) فاتحة الکتاب - فاتحة الکتاب د) فاتحة الکتاب - نور شرح87- فاتحة الکتاب به معنى آغازگر کتاب (قرآن ( است ، و از روایات مختلفى که از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) نقل شده به خوبى استفاده مى شود که این سوره در زمان خود پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) نیز به همین نام شناخته مى شده است م87- تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه8 پاسخ 87 - ( ج ) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها دوشنبه 87 فروردین 5 :: 12:47 صبح :: نویسنده : تقی عابدی
س75- کدام گزینه اثبات می کند که تمام آیات قرآن در زمان رسول خدا صلى الله علیه وآله جمع آورى شده و به صورت کتاب در آمده است ؟ الف) از نامگذارى سوره ای به نام «فاتحة الکتاب» ب) از حدیث «انّى تارک فیکم الثقلَین کتاب اللَّه و عترتى» ج) گزینه های (الف) و (ب) د) تمام آیات الهی درزمان عثمان جمع آوری و به صورت کتاب درآمده است . شرح75- از نامگذارى این سوره به «فاتحة الکتاب»، معلوم مىشود که تمام آیات قرآن در زمان رسول خدا صلى الله علیه وآله جمع آورى شده و به صورت کتاب در آمده است و به امر ایشان این سوره در آغاز و شروع کتاب )قرآن) قرار گرفته است. همچنین در حدیث ثقلین مىخوانیم که پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود: «انّى تارک فیکم الثقلَین کتاب اللَّه و عترتى» (4) من دو چیز گرانبها در میان شما مىگذارم، کتاب خدا و خاندانم. از این حدیث نیز معلوم مىشود که آیات الهى در زمان پیامبر صلى الله علیه وآ له به صورت «کتاب اللّه» جمع آورى شده و به همین نام در میان مسلمانان معروف و مشهور بوده است م75- تفسیر نور، (سیماى سوره حمد ) پاسخ 75- ( ج ) س76- انسان در تلاوت سورهى حمد با ............ از غیر خدا قطع امید مىکند. الف) «بسماللَّه» ب) ایاک نعبد ج) غیر المغضوب علیهم د) ولاالضالین شرح76- انسان در تلاوت سورهى حمد با «بسماللَّه» از غیر خدا قطع امید مىکند. م76- تفسیر نور، (درسهاى تربیتى سورهى حمد ) پاسخ 76 - (الف) س77- انسان در تلاوت سورهى حمد با ............ احساس مىکند که مربوب و مملوک است. الف) «بسماللَّه» ب) «ربّ العالمین» ج) «مالک یوم الدین» د) گزینه های (ب) و (ج) شرح77- با «ربّ العالمین» و «مالک یوم الدین» احساس مىکند که مربوب و مملوک است و خودخواهى و غرور را کنار مىگذارد. پاسخ 77 - (د) س78- انسان در تلاوت سورهى حمد با ............ میان خود و تمام هستى ارتباط برقرار مىکند. الف) جمله « الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ » ب) کلمات « للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ » ج) کلمات « رَبِّ الْعَالَمِینَ » د) کلمه « الْعَالَمِینَ » شرح78- با کلمه « عالمین » میان خود و تمام هستى ارتباط برقرار مىکند. پاسخ 78 - (د) س80- انسان در تلاوت سورهى حمد با ............. غفلتش از آینده زدوده مىشود. الف) « ایّاک نعبد» ب) « مالک یوم الدین» ج) « الرّحمن الرّحیم» د) « الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ » شرح80- «مالک یوم الدین» غفلتش از آینده زدوده مىشود. م80- تفسیر نور، (درسهاى تربیتى سورهى حمد ) پاسخ 80 - (ب س81- انسان در تلاوت سورهى حمد با ............. ریا و شهرت طلبى را زایل مىکند. الف) « ایّاک نعبد» ب) « مالک یوم الدین» ج) « الرّحمن الرّحیم» د) «ایّاک نستعین» شرح81- با گفتن «ایّاک نعبد» ریا و شهرت طلبى را زایل مىکند. م81- تفسیر نور، (درسهاى تربیتى سورهى حمد ) پاسخ 81 - (الف) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها دوشنبه 87 فروردین 5 :: 12:41 صبح :: نویسنده : تقی عابدی
س70- «بسماللَّهالرّحمنالرّحیم» در آغاز سوره، رمز آن است که: الف) مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است- هدایت تنها با استعانت از او محقّق مىشود. (20) ب) - رحمت الهى همچون ذات او ابدى و همیشگى است. - بیان رحمت الهى در قالبهاى گوناگون، نشانهى اصرار بر رحمت است. ج) گزینه های الف و ب صحیح است د)هیچکدام شرح70- 1-«بسماللَّهالرّحمنالرّحیم» در آغاز سوره، رمز آن است که مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است. م70- تفسیر نور، ( پیامهای بسم الله ) پاسخ 70 - (ج) س71- شکر ، وافیه ، نور، سبع المثانی و ام الکتاب نام های کدام سوره می باشند ؟ الف) سوره توحید ب) سوره حمد ج) سوره قدر د)سوره یس شرح71- از سوره حمد بنام های شکر ، وافیه ، نور، سبع المثانی و ام الکتاب یاد می گردد . م71- آشنایی با سوره ها – جواد محدثی ص29 پاسخ 71 - (ب) س72- این عبارت از (ع) درمورد کدام سوره بیان گردیده ؟ ( سوره ای که اولش ستایش ، وسطش اخلاص و آخرش نیایش است ) الف) سورهای حامدات (فاطر – انعام – کهف - سبا ) ب) چهارسوره عزائم ( سجده - فصلت – نجم – علق ) ج) سوره فاتحه الکتاب د)سوره اخلاص شرح72- این عبارت از (ع) درمورد سوره حمد بیان گردیده : سوره ای که اولش ستایش ، وسطش اخلاص و آخرش نیایش است . م72- ( آشنایی با سوره ها ص29- جواد محدثی) و (تفسیر برهان ج1ص42 ) پاسخ 72 - (ج) س73- ........ دارای 7 آیه و درسال سوم بعثت آمده . چهل و سومین سوره ای که در مکه نازل شده و برخی آنرا اولین سوره می دانند . الف) سوره الماعون ب) سوره الشرح ج) سوره التین د)هیچکدام شرح73- سوره فاتحه الکتاب دارای 7 آیه و درسال سوم بعثت آمده . چهل و سومین سوره ای که در مکه نازل شده و برخی آنرا اولین سوره می دانند . م73- ( آشنایی با سوره ها ، ص29- جواد محدثی) پاسخ 73 - (د) س74- کدام گزینه درمورد سوره حمد غلط است ؟ الف) واجب است حدّاقل روزانه ده بار آن را بخوانند ب) از بهترین سورههاى قرآن است- سورهى حمد اساس قرآن است. ج) اگر هفتاد مرتبه این سوره را بر مرده خواندید و زنده شد، تعجّب نکنید. د) سوره حمد دارای شش آیه می باشد . شرح74- وتنها سورهاى است که بر هر مسلمانى واجب است حدّاقل روزانه ده بار آن را در نمازهاى شبانه روزى بخواند وگرنه نماز او باطل است. «لاصلاة الاّ بفاتحة الکتاب» (2)بنا به روایت جابربن عبداللّه انصارى از رسول اکرم صلى الله علیه وآله: این سوره بهترین سورههاى قرآن است.و به نقل ابن عباس؛ سورهى حمد اساس قرآن است.در حدیث نیز آمده است: اگر هفتاد مرتبه این سوره را بر مرده خواندید و زنده شد، تعجّب نکنید. م74- تفسیر نور، (سیماى سوره حمد ) پاسخ 74 - (د ) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها دوشنبه 87 فروردین 5 :: 12:40 صبح :: نویسنده : تقی عابدی
س65- شهید مطهّرى قدس سره در تفسیر سوره حمد........ را از جمله کسانى معرّفى مىکند که بسم اللَّه را جزء سوره مىدانستند. الف) ابن عباس، عاصم، کسایى ، ابنعمر ب) طاووس، فخررازى، سیوطى، ابنزبیر، عطاء ج) گزینه (الف) و (ب) صحیح است د) هیکدام شرح65- شهید مطهّرى قدس سره در تفسیر سوره حمد، ابن عباس، عاصم، کسایى، ابنعمر، ابنزبیر، عطاء، طاووس، فخررازى وسیوطى را از جمله کسانى معرّفى مىکند که بسم اللَّه را جزء سوره مىدانستند. م65- تفسیر نور، نکته های (بسم الله ) پاسخ 65 - (ج) س66- در سنن بیهقى در ضمن حدیثى آمده است: چرا بعضى « بسماللَّه » را..... الف) جزء آیه قرار ندادهاند! ب) جزء سوره قرار دادهاند! ج) جزء آیه قرار دادهاند! د) جزء سوره قرار ندادهاند! شرح66- در سنن بیهقى در ضمن حدیثى آمده است: چرا بعضى « بسماللَّه » را جزء سوره قرار ندادهاند! م66- تفسیر نور، نکته های (بسم الله ) (1)سنن بیهقی ج2ص50 پاسخ 66 - (د) س67- در تفسیر قرطبى از ........... نقل شده است: «بسماللَّه» تاج سورههاست. الف) امام باقر علیه السلام ب) علیه السلام ج) امام کاظم علیه السلام د) امام رضا علیه السلام شرح67- در تفسیر قرطبى از علیه السلام نقل شده است: «بسماللَّه» تاج سورههاست. م67- تفسیر نور، نکته های (بسم الله ) پاسخ 67 - (ب) س68- تنها در آغاز ..... ،..... نیامده و این به فرموده حضرت على علیه السلام به خاطر آن است که ....کلمه امان و رحمت است، واعلام برائت از کفّار و مشرکین، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نیست. ب) سوره توبه ، « بسماللَّه» ، توبه ج) سوره نمل ، « بسماللَّه» ، توبه د) سوره برائت ، « بسماللَّه» ، « بسماللَّه» شرح68- تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) بسماللَّه نیامده و این به فرموده حضرت على علیه السلام به خاطر آن است که «بسماللَّه» کلمه امان و رحمت است، واعلام برائت از کفّار و مشرکین، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نیست. (1) پاسخ 68 - (د) س69- کدام یک از گزینه های زیر در تفسیر نور بعنوان سیماى «بسم اللّه» آورده شده است ؟ الف) نشانگر رنگ وصبغهى الهى - بیانگر جهتگیرى توحیدى - رمز توحید - رمز بقا ودوام ب) رمز عشق به خدا وتوکّل به او - رمز خروج از تکبّر - گام اوّل در مسیر بندگى و عبودیّت ج) مایهى فرار شیطان - عامل قداست یافتن کارها و بیمه کردن آنها- ذکر خدا و بیانگر انگیزه ماست د) هرسه گزینه صحیح است شرح69- «بسم اللّه» نشانگر رنگ وصبغهى الهى - بیانگر جهتگیرى توحیدى - رمز توحید - رمز بقا ودوام - رمز عشق به خدا وتوکّل به او - رمز خروج از تکبّر - گام اوّل در مسیر بندگى و عبودیّت - مایهى فرار شیطان - عامل قداست یافتن کارها و بیمه کردن آنها- ذکر خدا و بیانگر انگیزه ماست. م69- تفسیر نور، ( سیمای بسم الله ) پاسخ 69 - (د) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها منوی اصلی آخرین مطالب آرشیو وبلاگ پیوندها آمار وبلاگ بازدید امروز: 62
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 930940
|