سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:54 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی
مسجد جامع خوزان
مسجد جامع خوزان از نوع مساجد چهار ایوان با حیاط مربع که در هز ضلع آن ایوانی قرار گرفته و ایوان جنوبی دارای گنبدی در بالای آن است این مسجد قابل مقایسه با مساجد زواره ، اردستان است بنای چهار ایوانی از قبل از اسلام هم وجود داشته است مثل کاخ آشور که در دوره اشکانی به این پلان ساخته شده است . خوزان از نواحی قدیم خمینی شهر است و کهندژ قدیمی ترین قسمت آن است بزرگترین و مهمترین مسجد سده در این محله واقع شده است ، شیوه معماری تاریخ بنای مسجد تا قرن هشتم هجری میرساند ولی آثار فعلی مخصوصاً تزئینات آن بیشتر از عهد صفویه است .
مسجد جامع فروشان :
این مسجد در دوشنبه بازار فروشان قراردارد و دراواخر دوران حکومت آقامحمد خان و آغاز زمامداری فتحعلی شاه ساخته شده است . این مسجد با 4000 مترمربع مساحت ، دارای شبستانی با ستون های سنگی و محکم ، طاق و چشمه های استوار ، دو درب ورودی ، دو محراب نفیس با گچ بری و کاشی کاری های زیبا ، برگرفته از معماری اصیل اسلامی است صحن این مسجد با ایوانچه و صفه بزرگ هم اکنون برای حسینیه استفاده می شود برای بازسازی این بنا تاکنون 18 میلیون تومان از محل کمک های مردمی هزینه شده است .
مسجد جامع کوشک
این مسجد جامع مستطیلی شکل است و دارای گنبد و شبستان و کاشیکاری نفیس و قدیمی است که به زمان صفویه نسبت می دهند . د کوشک آثار قلعه ای مخروبه است که برخی از مردم آن را متعلق به دوران بهرام گور نسبت می دهند .
مسجد جامع دستگرد
بنابر باورهای محلی قبل از ظهور اسلام در مکان این مسجد آتشگاه یا بتکده ای بوده است . در زیر ساختمان صفوی فعلی مسجد ، زیر زمینی است که همچون معبد آناهیتای بیشاپور چندین متر پایین تر از سطح فعلی قرار گرفته و از سنگ لاشه و ملات برای ایجاد دیوار و پی ان استفاده شده است . احتمالاً در دوران ایلخانان مغول ، مدتی این مکان به عنوان بتکده محسوب می شده تا این که غازان خان فرمانی صادر کرد مبنی بر این که مجسمه های بودا و بت ها را ویران کنند و به دنبال این دستور مردم تندیس ها را شکستند و بر سر چوب می کردند .




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 43
کل بازدیدها: 926928