سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:51 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی

وجه تسمیه خمینی شهر
چند احتمال برای تسمیه سده ( خمینی شهر ) وجود دارد که به ترتیب قابل قبول بودن به یک یک آنها خواهیم پرداخت :
1-
اتصال سه ده فروشان ، ورنوسفادران و خوزان و تشکیل سده
نظیر سده آبادیهای بسیار وجود داشته اند که از تجمیع چند آبادی با روستا بوجود آمده اند و همان نام برای آنها برگزیده شده است نظیر : پنجده در محال خراسان قدیم که به همین نام در کتب جغرافیا و تاریخ باقی مانده است و یا نکوچ ( 9 کوچ ) که مرکز دهستان مهبان بخش مرکزی شهرستان نیک شهر استان یسیستان و بلوچستان است و از 9 آبادی ( متسنک ، ماهبان ، اورنگ ، دشتان در ، نوکایی کل ، روک ، گوری ) تشکیل شده است که بهم پیوسته اند و آبادی بزرگی را بوجود آورده اند .
2-
بعضی نویسندگان عقیده دارند این شهر محل برگزاری جشن باستانی سده (sade) بوده است . دلیل آن را نیز نزدیکی آتشگاه به این شهر می دانند .
سده یا سذگ جشن مخصوص آتش است که در روز صدم زمستان برگزار می شود ( ..........از اول فروردین تا آخر مهر ، یعنی 7 ماه ازسال را زمستان و 5 ماه باقی را تابستان می دانسته اند ............) . بنا بر روایت بیرونی ، احتمالاً مردم شهر مهرین ( ماربین ) در شب سذگ به اطراف شهر رفته ، دود بر می انگیختند تا دفع مضرات کنند . لذا احتمال دارد به این دلیل ، این منطقه بعد ها سده نامیده شده باشد .
محل آن اصفهان بیان شده است . با استناد به همین به ?ن سده می گفته اند .
3-
در سده سه دژ به نامهای کهندژ ، گاردمیر و دژیمیر وجود داشته است که در حال حاضر تنها خاطره ای از آنها باقی مانده است به این ترتیب که محله ای در خوزان به نام کهندژ نامیده می شود ، گاردر محله ای در ورنوسفادران می باشد و همچنین یک مادی به همین نام نیز وجود دارد که جوی گاردر نامیده می شود . گاردر می تواند تغییر گاردیمیژ باشد .
4-
علاوه بر دو وجه تسمیه ای که گفتیم برخی نیز ریشه¬ی نام سده را در سه دژ می دانند( سه دژ بنامهای گاردر ، کهندژ و دزیمیر که در هر یک از آنها یکی از قهرمانان کیانی زندگی می کرده است ) و معتقدند واژه¬ی «سدژ « بمرور زمان به « سده » تغییر پیدا کرده است .




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 43
کل بازدیدها: 926931