سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
جمعه 87 فروردین 2 :: 2:49 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

س26- منظور از «عالم بفتحه لام» تک تک موجودات را شامل می شود یا نوع نوع آنها را ؟   

الف) شامل تمامی موجودات می شود

ب) تک تک موجودات و هم نوع نوع آنها را  می توان عالم خواند

ج) مراد از عالمین هم عوالم انس و جن ، و جماعتهای آنان است

د) هرسه گزینه صحیح است

ج26-  معلوم است که معنای این کلمه «عالم» شامل تمامی موجودات می شود ، هم تک تک موجودات را می توان عالم خواند ، و هم نوع نوع آنها را ، مانند عالم جماد ، و عالم نبات ، و عالم حیوان ، و عالم انسان ، و هم صنف صنف هر نوعی را ، مانند عالم عرب ، و عالم عجم . و این معنای دوم که کلمه عالم بمعنای صنف صنف انسانها باشد ، با مقام آیات که مقام شمردن اسماء حسنای خدا است ، تا می رسد به مالک یوم الدین مناسب تر است ، چون مراد از یوم الدین روز قیامت است ، چون دین بمعنای جزاء است ، و جزاء در روز قیامت مخصوص به انسان و جن است ، پس معلوم می شود مراد از عالمین هم عوالم انس و جن ، و جماعتهای آنان است .

م26 - * تفسیر المیزان علامه طباطبایی

پاسخ26 : (د)

 

س27- کدام آیات قرآن « عالمین » را بمعنای عالم اصناف آورده است ؟

الف ) و اصطفیک علی نساء العالمین ، تو را بر همه زنان عالمیان اصطفاء کرد ، «سوره آل عمران آیه 42»

ب) آیه لیکون للعالمین نذیرا ، تا برای عالمیان بیم رسان باشد ، »سوره فرقان آیه 1»

ج) آیه : اتاتون الفاحشه ما سبقکم بها من احد من العالمین ؟ آیا به سر وقت گناه زشتی می روید، که قبل از شما احدی از عالمیان چنان کار نکرده است .» سوره اعراف آیه 80»

د)هرسه گزینه صحیح است

 ج27-   در این آیات « عالمین» به معنای عالم اصناف انسانها است ، مانند آیه : و اصطفیک علی نساء العالمین ، تو را بر همه زنان عالمیان اصطفاء کرد ، «سوره آل عمران آیه 42» و آیه لیکون للعالمین نذیرا ، تا برای عالمیان بیم رسان باشد ، »سوره فرقان آیه 1» و آیه : اتاتون الفاحشه ما سبقکم بها من احد من العالمین ؟ آیا به سر وقت گناه زشتی می روید، که قبل از شما احدی از عالمیان چنان کار نکرده است .» سوره اعراف آیه 80»

م27- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی

پاسخ27 : (د)

 

 

 س28- ترجمه و تفسیر  « مالک یوم الدین» چیست. (با عنایت به پاسخ ارائه شده چهار گزینه بنویسید )

الف)

ب)

ج)

د)

ج28- « مالک »  اسم فاعل از مِلک (بکسره میم ) است ، و اما مَلِک( بفتحه میم و کسره لام) ، صفت مشبهه از مُلک (به ضم میم ) است ، بمعنای سلطنت و نیروی اداره نظام قومی ، و مالکیت و تدبیر امور قوم است ، نه مالکیت خود قوم ، و بعبارتی دیگر مَلِک ، مالک مردم نیست ، بلکه مالک امر و نهی و حکومت در آنان است . البته هر یک از مفسرین و قاریان که یک طرف را گرفته اند ، برای آن وجوهی از تایید نیز درست کرده اند ، و هر چند هر دو معنای از سلطنت ، یعنی سلطنت بر مُلک به ضمه ، و مِلک به کسره ، در حق خدایتعالی ثابت است ، الا آنکه مُلک بضمه میم را می شود منسوب بزمان کرد ، و گفت : مُلک عصر فلان ، و پادشاه قرن چندم ، ولی مِلک بکسره میم به زمان منسوب نمی شود ، و هیچ وقت نمی گویند : مالک قرن چندم ، مگر بعنایتی دور از ذهن ، در آیه مورد بحث هم ملک را به روز جزا نسبت داده ، و فرموده : ملک یوم الدین ، پادشاه روز جزاء ، و در جای دیگر باز فرموده : لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ، امروز ملک از کیست ؟ از خدای واحد قهار « سوره غافر آیه 16» و به همین دلیل قرائت ملک یوم الدین به نظر می رسد
م28- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 29
بازدید دیروز: 45
کل بازدیدها: 927035