سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
سه شنبه 86 اسفند 28 :: 11:13 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

 

س18- «رحمان» با معنای کثیر الرحمه در کجای قرآن بکار رفته است؟ 

الف ) الرحمن علی العرش استوی «سوره طه آیه 5 »

ب) قل من کان فی الضلاله فلیمدد له الرحمن مدا «سوره مریم آیه 75»

ج) گزینه های (الف) و (ب) صحیح است

د) در گزینه های (الف) و (ب) بکار نرفته است
ج 18- و به همین معنا در بسیاری از موارد در قرآن استعمال شده ، از آن جمله فرموده : الرحمن علی العرش استوی ، مصدر رحمت عامه خدا عرش است که مهیمن بر همه موجودات است «سوره طه آیه 5 » و نیز فرمود : قل من کان فی الضلاله فلیمدد له الرحمن مدا ، بگو آن کس که در ضلالت است باید خدا او را در ضلالتش مدد برساند «سوره مریم آیه 75» و از این قبیل موارد دیگر .

م18- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی

پاسخ 18: (ج)

 

س19- «رحیم» چه صفتی است و چه کسانی را شامل می شود ؟

الف) کلمه « رحیم » بر وزن فعیل صفت مشبهه است

ب) کلمه « رحیم » بر نعمت دائمی ، و رحمت ثابت و باقی او دلالت می کند

ج) کلمه « رحیم » در عالمی افاضه می کند که فنا ناپذیر است ، و آن عالم آخرت است

د) هرسه گزینه صحیح است

ج 19-  کلمه « رحیم » بر وزن فعیل صفت مشبهه است ، که ثبات و بقاء و دوام را میرساند ، و معنای  خدای رحیم، خدائی دائم الرحمه است  ، و نیز بهمین جهت مناسب تر آنست که کلمه « رحیم » بر نعمت دائمی ، و رحمت ثابت و باقی او دلالت کند ، رحمتی که تنها بمؤمنین افاضه می کند ، و در عالمی افاضه می کند که فنا ناپذیر است ، و آن عالم آخرت است .

م19- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی

پاسخ 19):د)

 

س20- «رحیم » با معنای دائم الرحمه در کجای قرآن بکار رفته است ؟

الف) و کان بالمؤمنین رحیما  «سوره احزاب آیه 43»

ب) انه بهم رؤف رحیم  «سوره توبه آیه 117»

ج) فقط آیات فوق در قرآن بکار رفته است

د) در گزینه های (الف)و (ب) و آیاتی دیگر از قرآن بکار رفته است

 شرح20- خدایتعالی فرمود : و کان بالمؤمنین رحیما ، خداوند همواره ، به خصوص مؤمنین رحیم بوده است ، «سوره احزاب آیه 43» و نیز فرموده : انه بهم رؤف رحیم ، بدرستی که او به ایشان رئوف و رحیم است ، «سوره توبه آیه 117» و آیاتی دیگر

م20- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی

پاسخ 20: (د)

 

س 21- چه تفاوتی بین کلمات « حمد» و « مدح »  در تفسیر « الحمد لله » وجود دارد ؟

الف) حمد بطوریکه گفته اند به معنای ثنا و ستایش در برابر عمل جمیلی است که ثنا شونده باختیار خود انجام داده

ب) کلمه « مدح » که هم این ثنا را شامل میشود ، و هم ثنای بر عمل غیر اختیاری را

ج) در مورد بوی خوش یک گل نمی گوئیم آن را حمد کردم بلکه تنها می توانیم بگوئیم « آن را مدح کردم »

د) هرسه گزینه صحیح است

ج 21- « الحمد لله » یا کلمه حمد بطوریکه گفته اند به معنای ثنا و ستایش در برابر عمل جمیلی است که ثنا شونده باختیار خود انجام داده ، بخلاف کلمه « مدح » که هم این ثنا را شامل میشود ، و هم ثنای بر عمل غیر اختیاری را ، مثلا گفته می شود « من فلانی را در برابر کرامتی که دارد حمد و مدح کردم » ولی در مورد تلالوء یک مروارید ، و یا بوی خوش یک گل نمی گوئیم آن را حمد کردم بلکه تنها می توانیم بگوئیم « آن را مدح کردم » . حرف « الف و لام » که در اول این کلمه آمده استغراق و عمومیت را می رساند.

م21- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی

پاسخ 21: (د)

 




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 38
بازدید دیروز: 45
کل بازدیدها: 927044