سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
سه شنبه 86 اسفند 28 :: 11:7 عصر ::  نویسنده : تقی عابدی

 

س14- اصل لفظ جلاله « الله » چه بوده است ؟ 

الف) ال اله

ب) اله

ج) الله

د) هیچکدام

ج14-  اما لفظ جلاله « الله » ، اصل آن « ال اله » بوده ، که همزه دومی در اثر کثرت استعمال حذف شده ، و بصورت الله در آمده است ، و کلمه « اله » از ماده « اله » باشد ، که به معنای پرستش است

م 14- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی

پاسخ 14:(الف)

 

س15- کدام جمله در مورد کلمه « الله »  غلط است ؟

الف) خدایتعالی به تمامی اسماء حسنایش و همه افعالی که از این اسماء انتزاع و گرفته شده ، توصیف می شود

ب) کلمه « الله » بطور التزام دلالت بر همه صفات کمالی او دارد

ج) لفط جلاله « الله » اسم است برای ذات واجب الوجودیکه دارنده تمامی صفات کمال است

د) خدایتعالی به تمامی اسماء حسنایش و همه افعالی که از این اسماء انتزاع و گرفته شده ، توصیف نمی شود ، ولی با کلمه « الله » توصیف می شود

ج 15- از جمله ادله ایکه دلالت می کند بر اینکه کلمه « الله » علم و اسم خاص خدا است ، این است که خدایتعالی به تمامی اسماء حسنایش و همه افعالی که از این اسماء انتزاع و گرفته شده ، توصیف می شود ، ولی با کلمه « الله » توصیف نمی شود ، مثلا میگوئیم الله رحمان است ، رحیم است ، ولی بعکس آن نمیگوئیم ... اسم جلاله نه صفت هیچیک از اسماء حسنای خدا قرار می گیرد ، و نه از آن چیزی به عنوان صفت برای آن اسماء گرفته میشود . از آنجائی که وجود خدای سبحان که اله تمامی موجودات است ، خودش خلق را به سوی صفاتش هدایت می کند ، و می فهماند که به چه اوصاف کمالی متصف است ، لذا می توان گفت که کلمه « الله » بطور التزام دلالت بر همه صفات کمالی او دارد ، و صحیح است بگوئیم لفط جلاله « الله » اسم است برای ذات واجب الوجودیکه دارنده تمامی صفات کمال است

م15- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی

پاسخ 15: ( د )

 

س 16- « رحمان » و« رحیم » چگونه صفاتی است؟

الف) « رحمان » و« رحیم » دو صفتند که از ماده رحمت اشتقاق یافته اند

ب) رحمت صفتی است انفعالی، و تاثر خاصی است درونی

ج) رحمت در خدایتعالی به معنای تاثر قلبی نیست

د) هرسه گزینه صحیح است

ج16- دو صفتند که از ماده رحمت اشتقاق یافته اند ، و رحمت صفتی است انفعالی ، و تاثر خاصی است درونی ، که قلب هنگام دیدن کسی که فاقد چیزی و یا محتاج به چیزی است که نقص کار خود را تکمیل کند ، متاثر شده ، و از حالت پراکندگی به حالت جزم و عزم در می آید ، تا حاجت آن بیچاره را بر آورد ، و نقص او را جبران کند ، چیزیکه هست این معنا با لوازم امکانیش درباره خدا صادق نیست ، و به عبارت دیگر ، رحمت در خدایتعالی هم به معنای تاثر قلبی نیست ، بلکه باید نواقص امکانی آن را حذف کرد ، و باقی مانده را که همان اعطاء ، و افاضه ، و رفع حاجت حاجتمند است ، به خدا نسبت داد .

م16- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی

پاسخ 16: (د)

 

س17- « رحمان » چه صیغه ای است ؟

الف) کلمه « رحمان » صیغه مبالغه است

ب) « رحمان » بر کثرت و بسیاری رحمت دلالت می کند

ج) خدای رحمان معنایش خدای کثیر الرحمه است

د) هرسه گزینه صحیح است

ج17-  کلمه « رحمان » صیغه مبالغه است که بر کثرت و بسیاری رحمت دلالت می کند ، پس خدای رحمان معنایش خدای کثیر الرحمه است ، و بهمین جهت مناسب با کلمه رحمت این است که دلالت کند بر رحمت کثیری که شامل حال عموم موجودات و انسانها از مؤمنین و کافر می شود ،

م17- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی

پاسخ 17: (د)

 




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 45
کل بازدیدها: 927031