مهر امام رضا(علیه السلام) سه شنبه 86 اسفند 28 :: 11:0 عصر :: نویسنده : تقی عابدی
10:اسم خاص و صفت عام در کلمات « رحمان » و« رحیم » چگونه است ؟ الف) رحمان اسم خاص است به صفت عام و رحیم اسم عام به صفت خاص ب) رحیم اسم خاص به صفت عام و رحمان اسم عام است اسم عام به صفت خاص ج) هردو هم اسم خاص هستند و هم اسم عام د) هیکدام از گزینه ها صحیح نیست ج10: علیه السلام فرمودند : رحمان اسم خاص است به صفت عام ، و رحیم اسم عام است به صفت خاص . ش10: اینکه در حدیث بالا فرمود رحمان اسم خاص است به صفت عام ، و رحیم ، اسم عام است به صفت خاص ، گویا مرادش این باشد که رحمان هر چند مؤمن و کافر را شامل میشود ، ولی رحمتش خاص دنیا است ، و رحیم هر چند عام است ، و رحمتش هم دنیا را می گیرد ، و هم آخرت را ، ولی مخصوص مؤمنین است ، و بعبارتی دیگر رحمان مختص است به افاضه تکوینیه ، که هم مؤمن را شامل میشود ، و هم کافر را ، و رحیم هم افاضه تکوینی را شامل است و هم تشریعی را ، که بابش باب هدایت و سعادت است ، و مختص است به مؤمنین ، برای اینکه ثبات و بقاء مختص به نعمت هائی است که به مؤمنین افاضه میشود ، همچنانکه فرمود : و العاقبه للمتقین . م10- مجمع البیان ج 1 ص 21 * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 10:(الف) 11: جای خالی را در اهمیت کلمه «الحمد لله » با کلمه مناسب پر نمائید: ج11: در کشف الغمه از علیه السلام روایت کرده که فرمود : پدرم استری را گم کرد ، و فرمود : اگر خدا آنرا بمن برگرداند ، من او را به ستایش هائی حمد می گویم ، که از آن راضی شود ، اتفاقا چیزی نگذشت که آنرا با زین و لجام آوردند ، سوار شد همینکه ، لباسهایش را جا بجا و جمع و جور کرد ، که حرکت کند ، سر به آسمان بلند و گفت : ...... و دیگر هیچ نگفت ، آنگاه فرمود : در ستایش خدا از هیچ چیز فرو گذار نکردم ، چون تمامی ستایش ها را مخصوص او کردم ، هیچ حمدی نیست مگر آنکه خدا هم داخل در آنست الف) شکرلله ب) الحمدلله ج) الحمد لله علی ما انعم به علینا ج) استغفر الله م11- کشف الغمه ج 1 ص 118 * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 11: (ب) س12 : چگونه خداوند متعال رابخاطر همه نعمتهایش سپاسگزار باشیم؟ الف) دستور داده اند تنها بگویند« شکر لله » ب) باید با اعمال و رفتارمان شکرگزار خداوند متعال باشیم ج) چون نمی توان همه نعمتها را حمد کرد لذا لزومی به سپاسگزاری نیست د) دستور داده اند تنها بگویند« الحمد لله علی ما انعم به علینا» م12- عیون اخبار الرضا ج 1 ص 220 ح 30 * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 12:(د) س13- از نظر رسول گرامی اسلام (ص) چه کارهایی ابتر و ناقص می ماند ؟ «ابتر : چیزیست که آخرش بریده باشد» الف) کاری که با « والسلام » خاتمه نیابد ب) کاری که شروع خوبی نداشته باشد ج) کاری که با « بسم الله ... » شروع نشود د)کاری که با مشورت نباشد ج13- رسول خدا (ص ) فرمود : « هر امری از امور که اهمیتی داشته باشد ، اگر به نام خدا آغاز نشود ، ناقص و ابتر می ماند ، و به نتیجه نمی رسد». م13- تفسیر صافی ج 1 ص 52 * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 13:(ج) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها منوی اصلی آخرین مطالب آرشیو وبلاگ پیوندها آمار وبلاگ بازدید امروز: 20
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 930898
|