سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
یکشنبه 87 اردیبهشت 29 :: 12:51 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی
چگونگی پیدایش
با استفاده از نوشته های مختلف می توان به قدمت شهرستان خمینی شهر پی برد . با توجه به آثار باقی مانده ، حداقل سابقه تاریخی این شهرستان به 2500 سال قبل باز می گردد . البته سوابق هر قسمت از شهرستان به زمانی خاص مربوط می شود .
به مواردی از سوابق ذکر شده اشاره می شود ، مثلاً وجود کهن دژ در محله خوزان ( قهندژ ) و وجود آتشکده در کوه آتشگاه که در کنار زاینده رود واقع شده ، وجود قبرستان زاغ آباد با سنگ قبرهای عریض، همچنین پیروز شاهی و مسجد جامع ، همه نشانه قدمت شهرستان است .
کتابهای دایره المعارف سرزمین و مردم ایران از عبدالحسین سعیدیان و نصف جهان فی تعریف الاصفهان از محمد مهدی بن محمد رضا الاصفهانی ، جغرافیای اصفهان از دکتر سیروس شفقی از قدمت شهرستان ذکر کرده اند . در کتاب نصف جهان فی تعریف الاصفهان بلوک ماربین که دارای آب و هوای خوب است معرفی شده و از دهات آن هرستان ، اندوان و سه ده نامبرده شده است . خوزان ، ورنوسفادران و فریشان ( پریشان ) سه ده اصلی را تشکیل داده اند با مردمانی تنومند و شجاع و با تعصب و دارای تنباکوی خوب و موقعیتی مناسب ، عواملی از قبیل حاصلخیزی خاک ، وجود آب و تنوع اقلیم ، وجود زاینده رود باعث تمرکز جمعیت و توسعه منطقه بوده است . آدریان نام کهنی است که ریشه «آدر » به معنی آتش برگرفته شده است . آدر در اوستا بصورت atur و ater و در پارسی باستان atar آمده است . این نام ترکیبی از آذر و نشانه فراوانی و جمع «آن » ، آدر همان آتش و نموداری از فروغ خداوندگار شمرده می شد .
خوزان که نام یکی از آبادی سه ده ( همایونشهر ) است
خوزان نیز از واژه «خوز » و « ان » نشانه کثرت و جمع کثرت تشکیل شده است . «خوز» در سنگ نوشته های شاهنشاهان هخامنشی بصورت xuvaja (uvaja )< II-Ek آمده و به عیلامیان و سرزمین آنها گفته می شد که در منطقه کوهستانی ، از بین النهرین تا فلات ایران گسترده است . (1) دکتر سیروس شفقی در کتاب خود بنام « جغرافیای اصفهان ، معتقد است که مقارن کوچ عده ای از ساکنان منطقه اصفهان در نیمه دوم هزاره چهارم ، قبل از میلاد مسیح ، آبادیهای کوچکی در محل فعلی شهر اصفهان و سرتاسر زاینده رود وجود داشته که با آمدن عده ای از شمال به فلات مرکزی برجمعیت آنها افزوده شد و دهات جدیدی به وجود آمده است ، براین اساس می توان قدمت اولین کانونهای جمعیتی این خطه را به دوران قبل از اسلام مربوط دانست و درروایات دیگر نیز امده حمله اسکندر به سه دژ ، گاردژ ، کهندژ و دیمیردژ که در این منطقه واقع شده بودند باعث ویران شدن آنها بدست اسکندر مقدونی گردیده و این منطقه تا دوران پادشاهی ساسانیان ( 224 میلادی ) یعنی تا 6 قرن بعد بصورت بیابانی بی آب و علف باقی ماند . تا آنجا که پیروز شاه ساسانی به سلطنت رسید و به دژ آمد و بنا به خواسته او باردیگر این محل آباد شد ، وی دستور حفر قناتی داد که بنام خودش به قنات « پیروز شاهی » معروف گردید ، و به دستور پیروز شاه مردم متفرق شده ، گردهم آمدند و زمینهای ده خوزان و پروشان بین مردم تقسیم شد .
با اغاز دوره اسلامی و گسترش قدرت و نفوذ اسلامی ، این منطقه نیز تحت تأثیر قرار گرفته و تغییرات کلی در فرهنگ ، سنن و روابط اجتماعی ان ایجاد گردید .
« ابن حوقل » ، در سفرنامه خود که در قرن چهارم هجری نگاشته است ، می نویسد : نزدیک اصفهان ، در مغرب آن ، ده « ماربانان » واقع است که باغهایی پهناور و به مساحت یک فرسخ از راست و چپ دارد و گویند خراج آن صد هزار درهم است و از همین ده است که جمد و ثلج فراوان بدست می آید و میوه نیز فراوان است .
به هنگام حاکمیت سلجوقیان ورنوسفادران توسط ملکشاه سلجوقی نامگذاری شد که نام اجداد قوم « ورنوسی » ( گارد سلطنتی ملکشاه ) بوده است . در زمان فتح اصفهان توسط قوم مغول ، این منطقه مغلوب مغولان شد ، ولی در زمان حمله افغانها ، اهالی این منطقه تا حد توان مقاومت نمودند ، چنانکه سرکیس گاننتز در کتاب « سقوط اصفهان » می نویسد ، افغانان نتوانستند دهکده های خیزون (خوزان ) و بن اصفهان ( ورنوسفادران ) را تصرف کنند ، چون ساکنان این دو دهکده سخت با آنان به مخالفت برخاستند با این همه چون در یافتند که دیگر راهی برای نجات و آزادی نیست خود به نزد افغانان رفتند و به حکومت ایشان گردن نهادند .
پس از صفوی چون محل پایتخت کشور از اصفهان به مشهد و نقاط دیگر انتقال یافت تغییرات نزولی شهر اصفهان و همپای این شهر ، رکود اقتصادی شهرستان خمینی شهر نیز شروع شد بالاخره اولین خیابان در سال 1318 در شهر احداث شد .
وجود امکانات طبیعی در محدوده شهرستان ، در ادامه حیات اقتصادی و اجتماعی شهر نقش زیادی داشت و توسعه صنایع و استقرار کارگاه ها و کارخانجات در این شهرستان نیز موثر بوده و از طرفی گسترش شهرنشینی از آخر دوره قاجاریه در کشور و کاهش روستانشینی ، در این منطقه نیز اثر نهاد و شهرها گسترش یافت ، وجود فاصله نزدیک شهرستان خمینی شهر با شهر اصفهان که مرکز استان نیز هست و محل عمده آموزشهای تخصصی و دانشگاهی است باعث شده علی رغم کاهش امکانات رفاهی باز هم افزایش جمعیت داشته باشد .




موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 20
بازدید دیروز: 43
کل بازدیدها: 926925