سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مهر امام رضا(علیه السلام)
چهارشنبه 87 اردیبهشت 11 :: 1:4 صبح ::  نویسنده : تقی عابدی

آیا میدانید : ) قرآنی-علمی تاریخی و...)

1.         آیا مى دانید که : پیشینهء تفسیر قرآن به زمان رسول اکرم (ص ) بر مى گردد زمانیکه آن حضرت در پاسخ به پرسشهاى صحابه از آیات قرآن , آیات را تفسیر مى فرمود.

2.        آیا مى دانید که : استفادهء از اجتهادات شخصى در تفسیر قرآن از زمان تابعیین آغاز شد.

3.       آیا مى دانید که : تأویل مربوط به متشابهات است ولى تفسر دفع ابهام از تمام آیات .

4.       آیا مى دانید که : معیار صحت تأویل عبارت است از تطابق با دلالت التزامى غیرِبیّن قرآن که خود نوعى دلالت لفظى است .

5.       آیا مى دانید که : روشهاى تفسیرى با سلیقه هاى تفسیرى فرق دارد. روشهاى تفسیرى یعنى سبک هاى استخراج معانى قرآن و سلایق تفسیرى یعنى اهتمامات تفسیرى یک مفسر در تفسیر قرآن .

6.        آیا مى دانید که : منابع مهم تفسیر نقلى از نگاه شیعه عبارتنداز: قرآن , روایات پیامبر (ص ) و ائمه معصومین (ع )و از نظر اهل سنت این منابع عبارتنداز: قرآن , روایات پیامبر(ص )و صحابه .

7.       آیا مى دانید که : اولین نمونه هاى تفسیر علمى در تفاسیر شیعه به تفسیر تبیان شیخ طوسى متوفى (460 برمى گردد.

8.       آیا مى دانید که : تفاسیرِ المیزان , الفرقان , الکاشف , البصائر, نوین , نمونه , من هدى القرآن , پرتوى از قرآن و...از تفاسیر مهم علمى قرن 14هستند.

9.        آیا مى دانید که : بهترین تفسیر علمى آن است که دیدگاههاى علمى راهگشاى فهم قرآن شود نه اینکه بر آیات تحمیل گردد.

10.       آیا مى دانید که : دانش تفسیر در آغاز بخشى از علم حدیث به شمار مى رفت .

11.       آیا مى دانید که : اوج نگارش تفاسیر روایى قرن یازدهم هجرى بوده است .

12.      آیا مى دانید که : موضع معتزله در تفسیر قرآن , یک موضع کاملاً عقلى است و آنان عقل را بیشتر از نقل حجت مى دانند.

13.     آیا مى دانید که : تأویل آیات یکى از اصول عقلى معتزله است . و آنان با یک دید عقلى و کاشف در همهء آیات قرآن را تفسیر مى کنند.

14.     آیا مى دانید که : جاحظ یکى از سرشناسترین مفسران و ادباى معتزلى مسلک است .

15.     آیا مى دانید که : روایات اهل سنت نزول دفعى (یکپارچه ) قرآن رابر آسمان دنیا بیان مى کنند. ولى روایات شیعه این نزول را بر آسمان چهارم و بیت المعمور.

16.      آیا مى دانید که : علامه طباطبائى , صاحب تفسیر ارزشمند المیزان , معتقد است که نزول دفعى قرآن بر قلب پیامبر (ص ) بوده است .

17.     آیا مى دانید که : قرآن براى نخستین بار, در شهر بندقیه در سال 1530هجرى به چاپ رسید ولى کلیسا فرمان جمع آورى نخسه هاى قرآن را صادر کرد.

18.     آیا مى دانید که : تا اواخر قرن چهارم خطاطان , قرآن را به خط کوفى مى نگاشتند و در اوایل قرن پنجم هجرى خط زیباى نسخ جاى خط کوفى را گرفت .

19.      آیا مى دانید که : از ابوالاسودئلى , یحیى بن یعمر و نصر بن عاصم بعنوان نقطه و اعراب گذاران قرآن نام برده مى شود .

20.      آیا مى دانید که : بسیارى از آیات بر اثر وجود زمینه ها و شرایط خاص , وقوع حوادث و یا بدنبال سؤال مردم نازل شده اند که آنها سبب یا شأن نزول آیه خوانده مى شوند.

21.      آیا مى دانید که : شناخت اسباب نزول ما را در فهم آیات قرآن و تفسیر این آیات بسیار یارى مى کند.

22.     آیا مى دانید که : یکى از ویژه گى هاى مهم تفاسیر قرن چهاردهم تکیه بر عقل و علم است .

23.    آیا مى دانید که : تفاسیر المیزان , المنار, الفرقان و فى ظلال القرآن چهار تفسیر مهم و معتبر قرن چهاردهم هجرى هستند.

24.    آیا مى دانید که : در تمام طول قرن یازدهم بدلیل گرایش شدید به تفسیرروایى حتى یک تفسیر عقلى بشکل کامل نگاشته نشده است .

25.    آیا مى دانید که : تفاسیر عیاشى , على بن ابراهیم قمى , فرات کوفى از اولین نمونه تفاسیر نگاشته شده هستند .

26.     آیا مى دانید که : تفسیر موضوعى قرآن یکى از دستاوردهاى قرآن پژوهى در قرن چهاردهم است .و قبل از آن بصور جدى و فراگیر بدان پرداخته نشده بود .

27.    آیا مى دانید که : عمده ترین گونه هاى تفاسیر موضوعى قبل از قرن چهاردهم , تفسیر آیات الاحکام بوده است .

28.    آیا مى دانید که : براى شناخت سوره هاى مکى از مدنى ضابطهء زمانى , بهترین ضابطه است . یعنى اینکه سوره هاى قبل هجرت مکى و سوره هاى بعد هجرت مدنى هستند .

29.     آیا مى دانید که : علامهء طباطبائى علیرغم اینکه به تأثیر اسباب نزول در فهم قرآن اعتقاد دارد, بدلیل ضعف سندى روایات اسباب نزول , استفادهء از آنها را در تفسیر قرآن مورد تردید قرار مى دهد.

30.     آیا مى دانید که : استفاده از اسباب نزول در تفسیر قرآن , از مکتب تفسیرى پیامبر (ص ) و ائمه طاهرین وسپس صحابهء تابعین بجا مانده است .

    منبع:        http://qurankarym.blogsky.com/?PostID=324 




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ



استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ


بازی آنلاین


تعبیر خواب آنلاین

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت


روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا<\/a>

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 70
کل بازدیدها: 927189